Semmelwrapen är här!

January 1, 2015

semmelwrap

Så här i mellandagarna brukar det så sakta dyka upp semlor i kondisdiskarna till mångas fasa. Jag som har grav semmelabstinens välkomnar det, även om jag imponeras av alla ni som håller på traditionen och väntar till fettisdagen.

Imorgon fredag lanseras dessutom något stort! Semmelwrapen! En alldeles ny innovation från Tössebageriet där grädde och mandelmassa har lindats in i tunn vetedeg. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag tycker alltid att det är spännande med nyheter och roliga hybridkakor, men semlan är ju så perfekt i sin vanliga form, så det är svårt att toppa det. Dessutom ger ju wrap-formatet intrycket av att man ska äta den på språng, vilket känns lite synd på en läcker gräddbomb. Men helt klart måste jag förbi Tösse och testa den! Bilden är snodd från Mattias Ljungberg som driver Tösses instagram. @tossemattias heter han där och lägger upp massor av fina sötsaker dagarna i ända.

8 Responses to “Semmelwrapen är här!”

  1. Karin said

    Jäsiken så smarr det såg ut! Men inget för mig. Hoho, liksom, hur ska en kunna lägga den där i varm mjölk utan att den krullar upp sig och det blir kaos? Nä, jag håller mig till den gamla vanliga. Och i år ska jag nog släppa på min regel om ingen före fettisdagen. För då hinner man med fler! Vårat bageri här bakar bara på tisdagar och gör alltid för få. Så kommer man senare än 13 får man ingen…. Så kan vi ju inte ha det!

    • miaohrn said

      Eller hur, det sa vi här hemma att inte står den där pall för varm mjölk. Och det är ju så man vill ha det. Klart du ska släppa på regeln och äta semlor tidigare! Strongt av ert bageri att bara baka på tisdagarna, det förlorar de nog en hel del inkomster på. Semlan ryktas vara lite av en kassako.

  2. Annika said

    Men liiiite spännande ser det ut. Som din semmelmacaron. Semlan är underbar i sin klassiska form, men för god för att inte få bre ut sig lite i andra former också. Tycker jag.

  3. Fullkomligt underbar idé ju! Började genast SL-appa bästa bussen till Östermalm…

  4. rollinwithcarro said

    vill ha nu. wow vilken grej

  5. Det är när jag läser om såna här roliga nyheter som jag inser vilken grinig traditionalist jag egentligen är… innerst inne! För även om min första tanke är “Men oj vilken rolig idé!” så följs den alltid raskt av “Fast… nej men fyyyy, semlan som är så perfekt i sig själv och varför ska man förstöra en så fin tradition. Och snabbmat är ett fördärv!”:D

    Dessutom är jag ju en sån där onormalt behärskad människa som bara äter semla på fettisdagen…

Leave a Reply

