Favorittårtan

January 15, 2015

IMG_8229

Jag fascineras över hur nya recept, bakverk och maträtter uppstår och hur de sprids, och det är alltid roligt när man kan spåra ursprunget. Ett av mina mest omtyckta och spridda recept är Favorittårtan som finns med i min första bok om kladdkakor. Den boken har sålts i nästan 200 000 exemplar, och är det något folk brukar säga att de har bakat ur den är det just Favorittårtan. Jag vet att en av er läsare till och med gjorde den som bröllopstårta.

Favorittårtan är en chokladtryffeltårta med hälften mjölkchoklad, hälften mörk choklad som smaksätts med en skvätt rom eller liknande. Receptet har jag fått av min mamma Inger och hon har i sin tur hittat det i Dagens Nyheter 1997. DN gjorde ett reportage från Operakällarens kondisbuffé, och konditor Dag Öster delade med sig av sina bästa recept, bland annat på denna tårta som kallades Chokladtårta på nötbotten. Den där nötbottnen tyckte min mamma verkade besvärlig, så hon bytte ut den mot ganska tunt kavlad mandelmassa istället. Helt rätt! Som det är nu är tårtan fantastiskt god och enkel att göra, och kan förberedas i riktigt god tid. Senast jag bakade den räckte den i 6-7 veckor och höll sig alldeles utmärkt i kylen. Som ni förstår är den dryg och mäktig och kan med fördel njutas i små bitar.

Den där kondisbuffén på Operakällaren verkar förresten ha varit en riktig höjdare som jag önskar skulle ta och återuppstå. Jag slog en signal till Dag som numera är pensionär för att fråga om han mindes hur chokladtårtan uppstod, men det gjorde han tyvärr inte. Gissar att det har passerat en del tårtor sedan han började jobba på Operakällaren 1962.

Favorittårtan kommer förresten att vara med i nya upplagan av Sju sorters kakor, då under namnet Chokladtryffeltårta. Så här såg den ut i boken Kladdkakor. Foto: Fredrik Reuterhäll.

20150115-124334-45814092.jpg

9 Responses to “Favorittårtan”

  1. Annika said

    Min bröllopstårta! 🙂
    En helt suverän tårta som går att förbereda i förväg och förvara i frys eller kyl. Till nötallergiker har jag gjort den med marängbotten och med cheesecakebotten, men godast är just med en tunn (bra) mandelmassa som botten för den rätt pralinkänslan. Har provat att smaksätta med diverse sorters sprit, godast är nog just mörk rom. Ja du ser – ditt original är helt enkelt godast. 😀

    • miaohrn said

      Ja, jag blir så glad att ni hade den som bröllopstårta! I Dag Östers recept smaksätts den med apelsinlikör. Låter gott det med. Men blir ju kanske lite för sött.

  2. Den buffén var FANTASTISK. Jag var där flera ggr. För unga kostade den 65kr. När jag fyllde 15 bjöd jag mina vänner dit. Sen åt vi tills vi nästan kräktes.

  3. C said

    Jag har tänkt baka den sååå många gånger men det har inte blivit av. Nu bara måste jag göra det! Kul att höra historien och kul att den kommer med i Sju sorters kakor som står högst upp på önskelistan till nästa jul 🙂

  4. Magda said

    Ja, vad säger man… du har lyckats… blev så in i rackarns sugen på denna tårta så jag har köpt boken, ja, några andra också som fru Öhrn skrivit åkte oxå med, nu när jag ändå satt där och klicka… farligt 😉 Men till helgen blir det nog lite semlor… schmask!
    Trevlig helg!

  5. Så trevligt.
    Jag har din bok “tårtor” och uppskattar den mycket. Favorittårtan finns med även i den eller hur?
    När jag hörde att du skulle ansvara för nästa sju sorters kakor bestämde jag att det är dags för en ny. Min är från mitten av åttiotalet, när jag knappt lärt mig baka…
    Det blir spännande. NÄR släpps den?

    • miaohrn said

      Ja precis, en variant av favorittårtan finns med i Tårtor! Vad kul att du planerar att uppgradera dig till nya upplagan av Sju sorters kakor! Den borde finnas i butik i slutet av augusti.

Leave a comment