Kryddigt bygge

December 10, 2014

pepparkakshus1

I gårdagens nummer av lokaltidningen Mitt i (gratistidning i Stockholm med varianter som Mitt i Norrort, Mitt i Söderort, Mitt i Vasastan och så vidare) delar jag med mig av mina bästa tips när det gäller pepparkaksbak. De bad mig även att bygga ett pepparkakshus i samband med intervjun, och det tog mig ungefär tre dagar att baka, men i tidningen missade de att visa det färdiga huset. Blir GALEN på sådant! Som lite tröst tänker jag bombardera er med bilder på huset ur alla vinklar och vrår.

pepparkakshus2Huset föreställer Schantzska huset och Seyfridtzska huset vid Stortorget i Gamla stan i Stockholm. Senmedeltida stadshus alltså. Ni kanske minns att jag tidigare har bakat en stor variant av Schantzska huset som publicerades som mall i Hus & Hem för några år sedan. Den här gången minskade jag ner det och ritade dit grannhuset också.

pepparkakshus3

Här kommer mina pepparkakshusbyggartips och ett recept på härligt fluffig kristyr:

  • Tänk på att det tar tid att bygga pepparkakshus, så försök inte stressa in husbygget mellan glöggfester och presentinköp. Dela gärna upp momenten genom att baka husdelarna den ena dagen och bygga ihop och pynta huset nästa dag. Och skäms inte om du vill göra det själv utan barnen.
  • Använd gärna köpt pepparkaksdeg till husbak. Det är tidskrävande som det är ändå, och smaken är sällan huvudsaken.
  • Kavla ut degen på lätt mjölat underlag. Flytta över den utkavlade degen till en bakplåtspappersklädd plåt och skär ut pepparkakshuset direkt på plåten så slipper du flytta delarna därefter.
  • Gör gärna en öppning i husets bakre del om du vill kunna ställa in en liten led-lampa eller ljusslinga.
  • Gräddningstiden mellan små och stora delar skiljer sig mycket, så grädda små delar på en plåt och stora delar på en annan istället för att blanda dem. Passa ugnen noga.
    Om husdelarna har ändrat form under gräddningen kan du försiktigt skära till dem direkt när de kommer ut ur ugnen, medan de fortfarande är lite varma. Har du ett laserrivjärn (Microplane eller liknande) är det utmärkt att använda till att jämna till delarna när de har hårdnat.
  • Det är lättare att dekorera husets fasad med kristyr innan du fogar ihop det, då kan du spritsa delarna när de ligger plant istället för står upp lodrät. Taket och liknande går bra att dekorera efter att du byggt ihop huset.
  • Smält strösocker för att foga ihop huset på hög värme i en stekpanna. När sockret smält och blivit gyllenbrunt sänker du temperaturen till lägsta nivå, men låter stekpannan stå kvar på spisen medan du arbetar så att det inte stelnar.
  • Dekorera gärna huset med godis, strössel och kristyr. Snöflingorna på huset är gjorda av sugarpaste som har kavlats ut och stuckits ut med hjälp av snöflingeformade plungers. Plungers (kallas även utstickare med ejektorfunktion) finns att köpa i nätbutiker med bakningsinriktning. Sugarpaste finns i hobbyaffärer, välsorterade mataffärer och nätbutiker.
  • Förvara pepparkakshuset på en torr plats. Fukt kan göra att det sjunker ihop.

pepparkakshus5

Kristyr
En tjock och fluffig kristyr som passar perfekt till snöliknande detaljer. När du ska spritsa små, tunna detaljer som till exempel spröjs på fönster kan det vara bra att tunna ut en del av kristyren med en gnutta äggvita eller vatten.

2 äggvitor
Cirka 350 g (5-6 dl) florsocker
1 tsk ättiksprit

1. Mät upp äggvitan till kristyren i en ren och torr bunke, gärna av rostfritt stål. Vispa till hårt skum med elvisp.
2. Sikta ner det mesta av florsockret i äggvitan och tillsätt ättikspriten. Fortsätt vispa tills kristyren är tjock, fluffig och glansig. Tillsätt eventuellt mer florsocker tills det bildas fasta toppar när du vispar. Täck kristyren med lite plastfolie så att den inte torkar ut medan du jobbar med delar av den.

pepparkakshus4pepparkakshus6

3 Responses to “Kryddigt bygge”

  1. Karin said

    Bästa kristyren jag har använt, så fluffig och ljuvlig! 🙂

  2. Ia said

    Verkligen superbra recept, äntligen fick vi snygga istappar på pepparkakshuset!

  3. […] i min bokhylla består av böcker mina vänner skrivit. Mia Öhrn (som gör odrägligt snygga pepparkakshus) trängs med Claes Karlsson eller Henrik Francke (ibland på samma rygg), Jens Linder står […]

Leave a comment