Mer pepparkakshus

December 6, 2011

I det senaste numret av Hus & Hem finner man beskrivning och mallar till det här stiliga pepparkakshuset jag har gjort. Förra året fick jag i uppdrag att göra en funkisvilla, och detta år blev det ett senmedeltida stadhus med Schantzka huset i Gamla stan i Stockholm som förlaga. Jag har inte varit särskilt bokstavstrogen originalet, men hämtat inspiration till stilen och fasaden och så gott jag kunnat försökt spritsa likadana ankarjärn som pryder husets.

Fint godis letade jag efter i varenda godisaffär i stan, men det snyggaste hittade jag när jag till slut gick till Daglivs vid Fridhemsplan. Dock var det extrapris på godis den dagen och helt hysteriskt kring byttorna. Jag blev rammad rakt i bebismagen av en kundvagn med en mycket sötsugen och aggressiv förare.

Här kommer mina bästa tips för pepparkakshusbygge:

  • För att underlätta kan du kavla ut pepparkaksdegen direkt på bakplåtspappret. Lägg en fuktig trasa under pappret så glider det inte. Skär ut husdelarna med lite mellanrum och dra sedan över pappret till plåten. En annan variant är att kavla ut degen på mjölat bakbord och flytta över degsjoken till bakplåtspappret och sedan skära ut delarna. Allt för att de inte ska deformeras när du flyttar på dem.
  • Gräddningstiden mellan små och stora delar skiljer sig mycket, så grädda små delar på en plåt och stora delar på en annan istället för att blanda dem.
  • Om husdelarna har ändrat form under gräddningen kan du försiktigt skära till dem direkt när de kommer ut ur ugnen, medan de fortfarande är lite varma.
  • Det är lättare att dekorera husets fasad med kristyr innan du fogar ihop det, då kan du spritsa delarna när de ligger plant istället för står upp lodrät. Taket går bra att dekorera efter att du byggt ihop huset.
  • Istället för brännhet karamell kan du foga ihop huset med Block, alltså den sortens choklad som inte är särskilt god, men har som egenskap att stelna snabbt i rumstemperatur. Eftersom den inte innehåller tillräckligt mycket kakaosmör får den inte kallas choklad, utan heter bara Block. Just till detta hus tycker jag dock själv att det var enklare med karamell.
  • Förvara pepparkakshuset på en torr plats. Fukt kan göra att det sjunker ihop.

Ni kanske minns hur pepparkakshuset såg ut efter några dagar i augustifukten. Nu är det betydligt torrare inomhus, så ni får med största sannolikhet inte samma problem som jag.

16 Responses to “Mer pepparkakshus”

  1. Veronica said

    jättefint hus.

    jag har provat o göra din korg som finns både i boken och tidningen hembakat. men jag får nog göra om det o sätta ihop smält socker istället, det vill gärna falla isär. Och rätta till delarna lite när de kommer ur ugnen ha ha. Det vore roligt o ge bort fyllda med annat hemmagjort godis….

    //Veronica

  2. Linnea said

    Eller så använder man limpistol, som vi😉 Fast det är ju lite fusk🙂

  3. Johanna said

    Fint hus, hade faktiskt planer på att göra nåt liknande (med trappstegsgavel) men nu är degen slut, får väl skaffa lite köpedeg.

    Mia, jag har en liten fråga (eller två snarare), vore snällt om du hinner svara men jag förstår att det är fullt upp med bebis just nu:
    *Jag gick pralinkurs hos dej i våras, och nu har jag gjort några omgångar praliner på egen hand (gjutna) och känner mej mogen att köpa lite bättre choklad än ikea och marabou (jag upplevde dessutom att dom var ganska trögflytande i slutet av tempereringen, så det var svårt att få till tunna skal). Kan du rekommendera nån sort både vit, mjölk och mörk eller vad man ska tänka på när man köper, innehåll, kakaohalt osv, speciellt för den choklad man gjuter med (valrhona är nog lite överkurs för mej fortfarande…)? Jag har kollat lite på mumsigt.se och funderar på deras “pelletsvarianter”, kan det vara nåt tro?
    *Jag har köpt din bok om macarons, cupcakes och cakepops och testade att göra chokladkakorna med nougat emellan, men kakorna blev alldeles smuliga, vad kan jag ha gjort för fel? Jag vet med mej att det eventuellt blev en matsked kakao för mycket eftersom jag blev tvungen att byta paket mitt i, men kan det ha påverkat så mycket?

    • miaohrn said

      Japp, pelletsarna från Mumsigt blir nog toppen. Du kan också kolla Chokladgallerian och Chokladshopen. Angående nougatkakorna ber jag tusen gånger om ursäkt, det är jag som på något sätt gjort fel i receptet. En rättelse kommer inom kort här på bloggen. Förlåt!!

  4. Linda said

    Tack för en jättefin ritning! Vad roligt det var att göra och dekorera!

  5. Jösses Amalia vilket fint hus!!

  6. Platter said

    Brilliant! I tried doing a recreation of my small flat in London. The foundations collapsed and it got half eaten by mice. A perfect recreation!

  7. Malin said

    Förra året hittade jag mallen på detta hus på Hus & Hems hemsida, men jag lyckas tråkigt nog inte hitta den nu… Vet du vart man kan få tag på mallen nu eller kan du kanske lägga upp den på bloggen?

    Otroligt fint är det i alla fall!

    • miaohrn said

      Hej Malin!

      Jag letade också efter mallarna, men kunde inte hitta dem. Tråkigt! Jag mejlar dig kontaktuppgifter till Hus & Hem, så kanske du kan höra av dig till dem.

Leave a Reply

