Nya Sju sorters kakor

March 2, 2015

IMG_8691

Under hela hösten jobbade jag som ni kanske minns med den nya upplagan av Sju sorters kakor och fick massor av bra hjälp och feedback från er med vad som borde förändras, förbättras eller strykas. Det har varit enormt mycket jobb, men fantastiskt roligt och ärofyllt att få arbeta med den här klenoden till bok.

Sju sorters kakor kom ut första gången 1945 i samband med en recepttävling där hemmabagare skickade in sina bästa recept. Boken blev omåttligt populär och har till dags dato sålt i runda slänga 3,5 miljoner exemplar. Ungefär var tionde år släpps en ny reviderad upplaga, och det är det arbetet jag har fått äran att ta mig an. En del av er har uttryckt viss oro att jag ska ha gått hårt fram och strukit gamla favoriter, men jag har försökt vara så varsam som möjligt, och tänkte här redovisa vad jag har gjort så att ni inte behöver sväva i ovisshet fram till hösten när boken släpps.

Jag har stor respekt för att Sju sorters kakor är en stycke bakverkshistoria, och har velat behålla så mycket som möjligt av de tidigare recepten, men uppdatera boken så att den fortsätter vara modern och användbar när det gäller råvaror, metoder och recept. I hela boken fanns till exempel tidigare inte ett enda recept som innehöll vaniljstänger eller vaniljkräm från grunden, bara massor av varianter med vaniljsocker och Marsankräm. Det är ju praktiska genvägar, men i en grundbakbok tycker jag att det ska finnas bra recept på riktig vaniljkräm, särskilt när det gäller till exempel vaniljhjärtan där vaniljkrämen är hela poängen. Jag har även strukit margarin i recepten till fördel för smör, men skrivit att man självklart kan använda margarin om man hellre vill på grund av laktosintolerans eller ekonomiska- eller etiska själ.

Den största synliga förändringen är kanske att vi har plåtat om alla helsidesfoton på bakverk och försökt göra bilderna lite snyggare och mer samtida. Vi har behållit alla små frilagda bilder på kakor som ligger intill varje recept och lagt till ännu fler. De är kanske inte så estetiska, men jag älskar hur pedagogiskt det är. Man vill ju se vad det är man ska baka utan att behöva bläddra fram och tillbaka i boken!

Jag har lagt till vikt på till exempel mjöl, men självklart behållit alla angivelser i deciliter, och delat upp recepten i punkter för att göra dem mer lättöverskådliga och pedagogiska.

Jag har lagt till folkkära recept som tidigare har saknats, bland annat kladdkaka, hallongrottor, cheesecake, scones och kolasnitt. Och så kommer det finnas ett raw food-recept, lite mer glutenfritt och recept på cupcakes, macarons och eclairer.

Jag har lagt till fler recept med choklad, och använt formuleringen mörk choklad istället för blockchoklad.

Ganska många av recepten på klassiska bakverk har jag bytt ut mot i mitt tycke bättre och godare grundrecept, till exempel kardemummabullar, chokladbiskvier, prinsesstårta, rulltårta, sockerkaka, napoleonbakelser och brownies.

Bakelsekapitlet har varit lite av ett mish-mash med en blandning av småkakor, bakelser och rutor, och en av er läsare kom med det eminenta rådet att göra ett eget kapitel för långpannekakor. Sagt och gjort!

IMG_8530

Nytt i wienerbrödskapitlet är croissanter, pain au chocolat och klassiska åttor. Och en ny steg-för-steg-beskrivning i hur man gör när man kavlar degen, den gamla var lite inkonsekvent och verkade inte stämma.

IMG_8891

Tårtkapitlet har jag försökt modernisera med lite snyggare dekorer och tårtor och fler moussetårtor och chokladtårtor. Klassiker som Schwarzwaldtårta blir självklart kvar, men med mer grädde. I flera av tårtrecepten tycker jag att det anges snålt med grädde, så pass att det knappt räcker till dekoren. Även om Schwarzwald i min smak är lite väl gräddstinn. Men ska det vara så ska det!

IMG_8185

Donuts ersätter det tidigare receptet på Mammas flottyrkransar.

Jag har strukit kalorisnåla kakor utan socker och fett, till exempel tårtor med keso och petit chouxer utan socker som blev helt bleka och smaklösa. Men nästan varje gång jag tänkt stryka något och googlat på det visar det sig att det finns massor av bloggare där ute som älskar just det receptet och har kära barndomsminnen från när farmor bakade. Dessa recept har jag efter mycket vånda ändå lyckats stryka:

BULLAR

ODENBULLAR

BAKPULVERKRANS
FLÄTAD VETEKAKA
KARDEMUMMAKAKA
HANNELORES BULLPANNA
LÄCKER KAFFEKRANS
SKORPOR
ITALIENSKA ANISSKORPOR
MJUKA KAKOR
BÄRMUFFINS
GLASERADE MOROTSMUFFINS
MANDELMUFFINS
KRUSBÄRSKAKA
KONFEKTKAKA
ANNORLUNDA NÖTKAKA
MARGARETAKAKA
SMÅKAKOR
MARÄNGER MED KARDEMUMMA
SMÖRKRANSAR
ÄGGKRINGLOR
BONNAKRINGLOR
SOCKERFRIA MANDELMUSSLOR
KNÄCKFLARN
BAKELSER
MINTBAKELSER
TÅRTOR
MANDELCITRONKAKA
KESOTÅRTA MED JORDGUBBSSMAK
STUBBE
FIN MOUSSETÅRTA
MIKRAD CHOKLADTÅRTA
TÅRTA MARIE THÉRESE
MALAKOFFTÅRTA
BAKA UTAN UGN
MAMMAS FLOTTYRKRANSAR

34 Responses to “Nya Sju sorters kakor”

  1. Helena E said

    Det ser fantastiskt fint ut! Jag blir sugen på att testbaka croissanter, såg väldigt goda ut!

  2. Amiechan said

    Bra beskrivning av vad du har gjort! Det låter som om jag ska uppdatera mig och köpa en ny Sju sorters. Det ska bli kul att se hur daterad den gamla kommer att kännas nu, precis som den kommer att bli med åren. Bra jobbat! 🙂

  3. Sara Ekstrand said

    Hej! Ser så fram mot den nya boken. Och kommer att spara mitt gamla, väldigt slitna ex, som ett tidsdokument. Måste nog köpa din franska bok nu, har varit sugen på den länge. Du är så inspirerande!

  4. Susanne said

    Tror du har gjort ett fantastiskt jobb med den nya boken! Du har verkligen satt fingret på de förändringar som jag själv önskat!
    Till jul får jag nog ge bort 7 sorters kakor till alla jag känner!☺️

  5. Kanelkaka said

    Vilket makalöst jobb du har gjort! Ser fram emot den nya upplagan. Har två tidigare varianter och det skall bli kul att bläddra i en ny. 🙂

  6. Mia said

    Alla dina förändringar verkar i mitt tycke helt logiska och riktiga. Ser också fram emot den nya boken. (Okej då, knäckflarn hade fått vara kvar i min bok, men man kan ju inte tycka lika om precis allt.)

    • miaohrn said

      Jamen verkligen, förstår att det låter knäppt att stryka knäckflarn! Men det finns fem-sex liknande recept på flarn kvar, och jag har lagt till ett recept på florentiner som är magiskt goda knäckflarn.

  7. Elin said

    Det låter som jättebra och som ovan nämnt, logiska ändringar! Vi har också de två senaste utgåvorna här hemma och det är ju jättebra att de moderniseras med jämna mellanrum!

  8. Birgitta said

    Känns stabilt men uppdaterat!
    Har Birgitta R tittat/tyckt? Hon verkar vara en framåt tant, tror & hoppas hon kommer gilla den!

    • miaohrn said

      I början hade jag massor av saker jag ville dryfta med Birgitta, men det dröjde så länge tills jag fick hennes kontaktuppgifter, och när jag väl hade de så var det liksom försent, jag tog mina egna beslut. Men jag hoppas hon gillar förändringarna.

  9. Ingela said

    Jag langtar verkligen efter den nya upplagan av 7 sorters kakor. Jag har 1975 ars upplaga, och 1994 ars upplaga. Dessutom har jag boken pa engelska (vi bor i USA). Jag har en snabb fraga till dej: En grej som jag har problem med har nar jag ska baka ar att det inte finns farsk jast, förutom just kring jul. Hur gor man for att “kalljasa” nar man inte har farsk jast? Det verkar vara nya grejen i Sverige, att allt blir godare om man kalljaser?

    • Karin said

      Vilken bra fråga! Det har jag också undrat. Jag har testat att sätta igång degen/jästen som vanligt och sen låta jäsa första gången som vanligt men andra gången kallt över natten. Har funkat ok men vill gärna ha andra idéer!

      • miaohrn said

        Knepigt det där att det inte finns färsk jäst i USA! Karins metod låter smart tycker jag. Jag har testat att lösa upp torr jäst i kall degvätska och sedan låta det jäsa i rumsteperatur. Det tog många timmar innan något hände, så det borde ju funka lika bra som kalljäsning tycker jag. Lycka till!

  10. Maria said

    Åh vad jag ser fram emot att boken kommer ut! Den är min självklara julklappsönskan. Jätteroligt att få läsa om ditt arbete med boken. Dom valde rätt person för jobbet! Är säker på att resultatet blir toppen.

    Tycker din kommentar om de små frilagda bilderna var så kul, för jag känner precis samma sak. Man vill ha bild på kakan bredvid receptet och slippa bläddra! Har du gjort om framsidan på boken också? I så fall vore det kul om du kunde lägga upp en bild på den, så man får en bild av vad man går och längtar efter 🙂

    • miaohrn said

      Vad kul, tack för pepp och beröm, och kul att du gillar de frilagda bilderna! Jag önskar att jag kunde lägga upp ett omslag, men det är tyvärr inte klart än, och jag har inte varit så delaktig i det som jag önskat. Håll tummarna att det blir bra!

  11. Åh, så roligt det ska bli att se den nya upplagan. Vilket jobb!!. Knäckflarnen är bara dubbelsats havreflarn så för mig gör det ingenting att de är borta.

  12. Meg said

    Ser fram emot höstens boksläpp nummer 1!
    Jag har en fundering att samla på mig flera olika upplagor av boken och ha en kakbokssamling ur historiskt perspektiv.

  13. så oerhört sympatiskt att ta upp att man kan välja margarin av ekonomiska skäl. oerhört! blir glad och imponerad.

    tycker det är respektfullt mot oss som bakar idag, men också mot den ton och anda som sju sorters kager från början är skriven i.

    bakning handlar ju till viss del om konsumtion, vill jag mena. det är inte billigt. och det är så många – kokboksförfattare, matskribenter, bloggare – som väljer att inte låtsas om det. det finns ingen kritisk svensk debatt om matlagning och matkonsumtion, vilket kanske inte är så konstigt… men det där med margarinet tycker jag verkligen sätter fingret på något viktigt.

    de gamla recepten, som bakpulverkrans och torftighetstårta, visar ju att bakning inte alltid handlat om valrhonachoklad och bourbonvanilj. så underbart bra att du förvaltar den traditionen i moderniserad form.

    • miaohrn said

      Bra att du gillar det! Prisskillnaden mellan smör och margarin är ju faktiskt ganska stor, och visst kan man argumentera att man ska använda du bästa råvarorna när man väl bakar, men sanningen är ju att alla inte är gjorda av pengar. Och visst ska man få baka ändå. Jag blir galen på receptmakare som inte har någon insikt i vad råvarorna kostar, och dessutom skriver dåliga recept så att man får kasta bort allla dyra råvaror.

      • Åsa Brugård Konde said

        Hoppas att du tipsar om flytande matfett också. Passar utmärkt i recept med smält smör. Bara att mäta upp och hälla i! Behöver inte smältas. Lite nyttigare dessutom, även om man inte äter kakor för nyttans skull precis 😊.

  14. Malin Åbbel Fjell said

    Hösten, ack så långt borta! Men jag tröstar mig med de gamla sju sorters eller vilken som helst av dina underbara bakböcker (väldigt förtjust i den som handlar om “Mitt eget café) och mina bilder från kursen när jag drog ihop ett Sundsvallsgäng och fick baka klassiker som dammsugare, vaniljhjärtan, rubbet. Det var helt enkelt “köng” som vi brukar säga norr om Dalälven! (Okejrå, längs med Selångersån)

    • miaohrn said

      Tack snälla Malin! Ja, vilken rolig dag vi hade, jag saknar er! När jag får ha kurs för sådana som er är mitt jobb som allra bäst. När Olle är lite större kanske jag kan komma upp till er och hålla kurs. Om ni inte är sugna på en Stockholm-weekend igen förstås.

  15. CS said

    Hej, jättefin bok! Men när jag köpte den nya upplagan upptäckte jag att Judebrödsreceptet var borttaget i denna upplaga. Varför?

    • miaohrn said

      Vi strök det helt enkelt av politisk korrekthet efter mycket stötande och blötande och samtal med judar och judinnor. Jag lyckades dessutom inte riktigt förstå kopplingen till judendomen, och kakan är snarlik till många andra småkakor som finns kvar i boken. Hoppas du inte kommer att sakna den alltför mycket!

      • CS said

        Tack för att du tagit dig tid till att svara! Så vitt jag vet, så var det sefardiska judar som introducerade s k judebröd i Sverige, därav namnet. Vi har alltså att göra med en direkt historisk koppling utan elak baktanke. Om en svensk ser “Swedish meatballs” på en meny i New York, så blir han förmodligen lite nationellt stolt. Om en Hamburgbo erbjuds en hamburgare, så vad vet jag. Men i fallet Judebröd, så blir det plötsligt skamligt. Konstigt tycker jag. Ja just ja, är Finska pinnar kvar?

  16. Lil ( Lilian Johansson) said

    Hej Mia! ICA kuriren hade en kaktävling i början av 1945,ca 3000 insändare av ca 8000 recept. 1:a boken utkom 1945 – ej 1943. Jag skall försöka hitta din omarbetade upplaga.

Leave a comment