Kakfrossa

May 24, 2011

Något som många verkar leta efter är en hygglig kakbuffé i Stockholm, och hittils har det varit förvånansvärt ont om sådana. Det som särskilt efterfrågas är den sorts buffé där man betalar ett fast pris och sedan får äta så mycket man vill. Man kan alltid åka ut till kakslottet i Taxinge, men dels är det en bit att åka, kvaliteten kan vara lite svajig vad jag har märkt, och man betalar per kaka.

Därför blev jag extra glad när jag insåg att fina Långängens Gård dukar upp till kakbuffé på vardagar. Långängen ligger på Lidingö och är nästan löjligt pittoreskt. I en trädgård med syrénbuskar, gärdesgård och knotiga äppelträd ligger en röd stuga med vita knutar och klängande rosenbuskar. Bakom huset ligger en liten lekplats och i närheten finns alldeles väldigt vackra promenadstigar. Och så sist men inte minst en kakbuffé! Kanske är den inte enorm, men jag tror åtminstone att man kan räkna med bullar, småkakor, chokladbollar och ett par mjuka kakor, pajer och chokladtårta. Buffén serveras 14-16 måndag till fredag och kostar inte mer än 85 kronor inklusive kaffe. Även på helgerna serveras luncher och bakverk, men då till styckepris. Lite charmigt är att man själv får skära upp sin tårtbit. “Ta tills du skäms” uppfordrar personalen.

Utrusta dig själv med detaljerad karta eller gps inan du drar iväg till Långängen. Vägen dit är ganska slingrig och dåligt skyltad. Konstigt nog hittar jag alltid fram ändå, jag måste ha någon slags intuitiv kaffe-radar.

Inte heller Berns dessertbuffé brukar gå av för hackor. Förvisso ingår även lite lite mat i form av dumplings, men det skadar ju inte att grunda innan man går in för den totala sockerchocken.

4 Responses to “Kakfrossa”

  1. Fina miljöer med alla syrener!

  2. Anna said

    Härligt kafé. Ska söka upp och frossa! Apropå frossa är vi några vänner som brukar ha ju dessertfrossa (varje person tar med en dessert, det brukar bli ungefär 6-8 styckna) och då grundar vi alltid med en soppa. Men det är mest för att legitimera frosseriet.

  3. Annika said

    Mums!

    Hur gör man kanelbullarna så att de ser ut som på din bild i inlägget? Jag har bara lärt mig den traditionella kanelsnäckan, och försökt experimentera lite hemma med att “knyta” bullen men det blir inte riktigt så som jag ser det på bilder och på stans alla fik och caféer. (Är det bara Pressbyrån och 7-Eleven som säljer gamla vanliga snäckor nuförtiden?) Finns det nån fördel att göra på ena eller andra sättet – ändrar det kakans totalintryck även smakmässigt?

    • miaohrn said

      Ursäta att mitt svar har dröjt, Annika. Bra fråga, jag tycker att konsistensen på bullen borde kunna variera beroende på om den snurras eller knyts, smöret fördelas ju på ett annat sätt. Men jag är osäker på om det ena eller andra är bättre, själv tycker jag om både och. Knutarna är ju helt klart trendigare, och jag kan också sakna de hederliga snurrorna. Här är hur som helst en video som jag tror ska visa hur du gör knutarna: http://www.brodpassion.se/2011/04/24-timmarssurdegskanelbulle.html

Leave a comment