Gomorron gomorron!

May 20, 2011

Jag är banne mig präktigheten själv, den här veckan har jag både odlat smörgåskrasse och rostat min egen müsli. Lika bra att jag blir kristen, flyttar till landet och döper om bloggen till Underbara Mia på kuppen.

Njae, jag är nog inte så sugen ändå, men saken är den att jag ÄLSKAR frukost. Det är den absolut bästa stunden på dagen, och jag är fullkomligt beroende av mackor med massor av krasse och annat gott, och så nattsvart kaffe till det. På vintern är jag alldeles för frusen för att äta fil till frukost, men nu när värmen börjar komma tillbaka ska jag nog göra ett försök igen, och fil kräver ju god müsli. Köpemüsli är oftast antingen supernyttig men trist och smakar som att tugga på ett gammalt rep, eller så sockerstinn att man lika gärna kunnat strössla småkakor över filen. Eller så är den god och relativt nyttig men svindyr. Så hemgjord müsli är bästa alternativet om man har tid och lust, och den här varianten är så där knaprigt god som Start, men borde ändå vara ganska nyttig. Receptet finns under Recept, men du kan självklart ändra och byta ut mot det du tycker om och råkar ha hemma. Alla sorters nötter, frön och torkade frukter funkar fint, och du kan till exempel ersätta en del av kokosflingorna med linfrön.

10 Responses to “Gomorron gomorron!”

  1. Greta said

    Haha, diskreta(?) pikar piggar alltid upp =o)

    Har inte följt bloggen förut, men nu har jag så lite att göra på nya jobbet, så nu håller jag koll (både på dig och den präktiga kristna tjejen)!

    Alltid så fina bilder här, en lagom vass ton och så gillar jag ju att baka, vilket jag uppfattat lite som en röd tråd i bloggen!? =o)

    Take care så ses vi kanske på någon grillning i förorten snart!

  2. miaohrn said

    Vad kul att du gillar bloggen, Greta, och grattis till nya jobbet! Skönt att ha det lite lungt, men hoppas du inte får långtråkigt. Och hoppas att vi ses snart! Kram

  3. Johanna said

    ännu en som är lika förtjust i fruksot som mig :)den här muslin verkar hur god som helst! den ska jag absolut pröva🙂
    tycker annars din blogg är toppen!

  4. Freddie said

    När jag pluggade hade jag alltid “Start” hemma.. Fungerade både som frukost, lunch och godis😉

  5. Det tycker jag absolut att du ska göra! Det finns en ledig gård precis bredvid mig🙂

    • miaohrn said

      Åh, tack för inviten Clara, men jag tror inte du vill ha mig som granne, jag skulle bli lappsjuk efter en vecka! Hoppas du förstår att den lilla lilla piken inte var illa menad,jag älskar din blogg och allt du gör, ibland får jag prestationsångest bara.

      • Haha, nej det är ingen fara, jag älskar ju dig med! Och ha inte prestationsångest förresten. Det ser ut som fan här hemma idag och jag åt matkorn kokt i buljong och vatten till middag

  6. Nu måste jag fråga om graderna är korrekta i receptet? Tog precis ut en plåt efter tio minuter som såg alldeles härligt färdig ut, och de bitarna som låg i kanterna var till och med lite brända. Så, stämmer 225 verkligen?

    • miaohrn said

      Malin, i all de ugnar jag har testat passar det bra med 225 grader, men det kan variera från ugn till ugn, och var i ugnen man sätter plåten, så det bästa är att lära känna sin egen. Ute i kanterna brukar det alltid bli lite mer färg, så därför står det i receptet att du ska röra om för att få müslin jämnt rostad.

Leave a Reply

