Den som väntar på något gott

May 3, 2011

Äntligen, äntligen har Allt om Mat publicerat den hett efterlängtade chokladcheesecaken jag skrivit om tidigare! Jag har lagt upp receptet under Recept, men väljer du istället att slå till på papperstidningen får du även recept på havreformar med flädergrädde och jordgubbar, rabarberparfait och mandelrutor med jordgubbsmousse. Temat för receptjobbet är somriga bakverk och tårtor som ska räcka till många och passa på studentfester, midsommar och andra somriga kalas. Allt plåtat av Lina Eriksson på fina Lasse i Parken.

22 Responses to “Den som väntar på något gott”

  1. fridasmat said

    äntligen! den cheesecaken kommer att lagas till helgen, det kan jag lova 😀

  2. Åh en cheesecake helt i min smak 🙂

  3. Kristian said

    Hmm… Ser gott ut, men ska det vara creme fraiche eller kesella i fyllningen till cheesecaken? Underlättar inför inköpet av ingredienser 🙂

    • miaohrn said

      Bra att du upptäckte missen, Kristian, nu har jag rättat. Crème fraiche ska det helst vara. Först testade jag med Kesella, och det funkar bra om man vill göra den lite lättare, men allra godast är det med fet och härlig crème fraiche.

  4. Anna said

    Åh, låter underbar, måste provas a.s.a.p. 🙂

  5. Inger Persson said

    Havreformar blir det här till helgen med vaniljgrädde och rabarber som jag smälter i ugnen. Rabarberna är nu ca 25 cm långa ute i mitt rabarberland och det är dags att plocka för att fortsatt få en fin skörd.

  6. Nova said

    Åh satan i gatan vad smarrigt! Jag vill baka allt! 🙂

  7. Jag fick hem tidningen i brevlådan för några dagar sen. Och det var dina recept som jag fastnade mest för! Jag vill (och kommer) testa alla tre recepten. 🙂

  8. Ylva said

    Jag tittade noga igenom allt om mat när den kom i måndags och fastnade för dina härliga recept. Till slut bestämde jag mig för att göra din chokladcheesecake, eftersom jag haft gäster idag på min födelsedag. Vi tyckte att den var såå god!

    • miaohrn said

      Vad glad jag blir att den uppskattades! Och grattis i efterskott!

      • Ylva said

        Tack så mycket för uppvaktningen. Du är jätteduktig på att hitta på roliga och goda recept! Jag bakade semmelbullar enligt ditt recept publicerat i ett Laga Lätt-nummer från i fjol (grahamsmjöl + vetemjöl). Så gott det blev!

  9. Erika said

    Låter som om chokladcheesecaken kan vara en het kandidat till nästa veckas tjejträff där jag ska stå för bakandet. 🙂 Vilken kakaohalt på chokladen är bäst att använda till det här receptet?

    • Ylva said

      Jag använde mörk choklad, 71& kakaohalt. Ett tips; använd gärna choklad tillverkad på ett bra sätt. Jag använde Grenada choklad, där kakaon odlas ekologiskt och chokladen tillverkas på ön (from bean to bar). Läs mer på http://www.scandchoco.se.

      • miaohrn said

        Jag använde en choklad med 57 procent kakaohalt, men Ylva har helt rätt, det bästa är ju att använda rättvisemärkt choklad, och de ligger ju oftast runt 70 procent kakao.

  10. Anna B said

    Ojojoj så fint, Mia! Och säkerligen fantastiskt goda!

  11. Miriam said

    ÅH vilka fina bilder! Helt fantastiskt fint med vimplar och allt. Och vilka bakverk sen!
    Chokladcheesecaken skulle man kanske göra någon dag framöver…

  12. Sara said

    Fantastiskt chokladcheescake! Bakades i helgen och avnjöts tillsammans med bubbel under en blommande magnolia. Tror inte det kan bli bättre!

    • miaohrn said

      Det låter ju helt gudomligt, Sara! Finare än magnolia kan det knappt bli. Och så bubbel och cheesecake på det!

  13. Maria Räntlä said

    Bakade cheescaken häromdagen med sonen, 4 år (Som hade choklad överallt när han var klar)
    och bjöd mina arbetskompisar på semesterfika idag och det blev högsta betyg 🙂 Alla ville ha receptet. Tack för en härlig blogg och underbara recept. Kram

  14. Birgitta Zommarin said

    Provade receptet inför midsommar men blev besviken. Den smakade surt. Följde receptet o har jämfört det med andra recept på cheesecake. Skillnaden är sockermängden. Hade behövt mer socker. Kommer inte göra den igen.

Leave a comment