Gulddrakeregn

January 14, 2011

Idag offentliggjorde DN På Stan de nominerade till en Gulddrake, och i kafékategorin samsas Petite France med Carotte och Mellqvist. Hurra, hurra och grattis! Petite France-Sébastien tyckte att det var bättre att förekomma än att förekommas, så han bakade redan igår ett Gulddrake-bröd.

De senaste åren har jag jobbat konstant och inte hunnit dra runt på stan och fika lika mycket som jag önskar. Jag har därför lite sämre koll än vanligt, men tycker nästan att Kaffeverket hade förtjänat en nominering. Urban Deli hade gärna kunnat klämmas in i någon kategori och Cocovaja har förvisso nominerats tidigare, men är säkert lika bra som vanligt. Jag har ännu inte hunnit iväg till Hedvigs och Söderbergs bageri, men inbillar mig att det är toppenställen bägge två. De ligger dock utanför Gulddrakens upptagningsområde.

I lyxklassen nominerades Operakällaren, och ett tips för alla oss som inte är gjorda av pengar är att gå till Bakfickan och äta en matbit till humanare priser. Eller att gå till Operakällaren och bara äta dessert. Daniels Roos huserar i konditoriet, och han ryktas vara lite av ett sötsaksgeni. Det är ju faktiskt fullt möjligt att gå ut och äta på bra krogar men hoppa över maten och gå direkt på efterrätten. Jag har inte gjort det på länge, men man brukar alltid bli väl bemött.

6 Responses to “Gulddrakeregn”

  1. style fare said

    happy new year, mia!

    my, this is one beautiful loaf of bread! i hope you guys are well! please come visit me at my new internet home.🙂

    xoxo,
    hana

    • miaohrn said

      I love your new site, Hana! Hope you and O are having a lovely weekend. We’ve got som nice sleet-like rain today in Stockholm, so me and Erik are taking refuge indoors.

  2. Sarah said

    Hejsan jag provade baka macarons idag efter ditt recept. Men vad gör jag för fel mina reser sig inte och får den foten under?? Har jag gjort något fel då? E det för att jag inte låtit mandeln torka nar jag malt den eller vad? Jag har provat tre gånger nu och fast jag låter de stå framme en timme spricker de också😦 /Sarah

  3. miaohrn said

    Sarah, har du läst igenom min macaronguide och följt den till punkt och pricka? https://miaohrn.wordpress.com/2010/10/01/macaronnordskolan/

    Det är även viktigt att det är 110 g mandelmjöl du använder i slutändan, så att du inte råkar sikta bort 10-20 gram. Och en bra idé kanske är att försöka få tag på färdigt mandelmjöl.

  4. Sarah said

    Hejsan. Ja jag har vägt allting nogrant. Men jag förstår inte varför jag inte får någon krage på mina. Ska se om jag hittar mandelmjöl någonstans/ Sarah

Leave a Reply

