En fiffig manick

July 20, 2010

På en loppis i början av sommaren hittade jag som ni kanske minns en mojäng som kallas Kak-Petter. Den såg fantastiskt fiffig ut, och idag har jag fått tillfälle att testa den. Så smart, jag fattar inte varför Kak-Petter inte tillverkas längre! Istället för att stansa ut småkakor en och en med ett kakmått rullar man helt enkelt sporren över degen, och så har man snabbt snyggt formade kakor. Sporren, som jag gissar är från 1960-talet, har utbytbara formar så att man kan göra både stjärnor, hjärtan, cirklar och krusade rundlar.

Själv bakade jag idag kanelhjärtan (fast jag var ju tvungen att testa stjärnorna och rundlarna också) av mördeg som strös med kanelsocker när de kommer ut ur ugnen. De blir underbart spröda och goda, och dessutom fina att ha redo i en kakburk om man får fikagäster på semestern.

Ett trick för att kavla ut mördeg utan att den fastnar i bordet är att till och från lossa den från bakbordet med en tunn skiva medan du kavlar. Jag använder botten till en löstagbar pajform. Mjöla lite lagom mycket och se till att degen inte blir för varm och kletig, låt den gärna vila i kylen i en halvtimme innan du sätter igång. För sedan över kakorna till plåten med hjälp av en tunn stekspade, osthyvel eller palett (långeman). Ett annat sätt är att helt enkelt kavla degen direkt på bakplåtspappret. Lägg då en tunn, fuktig trasa under pappret så att det inte glider på bordet.

Många brukar förresten vara osäkra på skillnaden mellan mördeg och smördeg. Mördeg är den deg man gör småkakor och pajer av, den är ganska fast och kompakt, men blir spröd och smälter nästan i munnen när den gräddats. Smördeg blir fluffig och frasig när man gräddar den och innehåller ofast inget socker. Den används till desserter, pajer, piroger och klassiska rätter som inbakad lax, och liknar den sötare wienerbrödsdegen.

3 Responses to “En fiffig manick”

  1. susanne said

    hej

    visst är den fantastisk, har en ärvd efter min mamma.hon använde den mest till pepparkakor, den som blir som blommor. mamma baka ca 400 pepparkakor varje jul med kak-petter, jag fick baka några grisar ….
    tack för alla goda kak recept
    susanne

  2. Åsa said

    Min mamma har också en sån! Jag älskade att köra den när jag var liten. Nu var det länge sedan men baske mig om jag inte ska låna hem dem!

  3. Bodil said

    Har en kak-petter från 50-talet. AB NILS-JOHAN Nr 743.
    Ljust brun kartong med mörkbrunt tryck

Leave a Reply

