Dessertgubbarna

September 24, 2013

jury

Måndag 30 september börjar Kanal 5 sända Dessertmästarna, där professionella konditorer tävlar mot varandra. Ett program helt i min smak, men det som gör mig galen är att det inte bara är en man i juryn, inte två, inte tre, men FYRA män. Jag gillar och respekterar dem allihop, Roy Fares, Sébastien Boudet, Magnus Johansson och Stefano Catenacci, men tycker att det är provocerande att sätta fyra män i en sådan maktposition när det handlar om en bransch där det finns minst lika många skickliga kvinnliga konditorer. Jag var själv på audition för att vara med i juryn, men kan förstå att de valde bort mig, jag har inte den “hyperkompetenta” framtoning de verkar vara ute efter. Det som gör mig rasande är däremot att de valde bort Elisabeth Johansson som även hon var på audition och som är en fantastiskt skicklig och sympatisk konditor, kock och stylist.

Johansson_Elisabeth_7_0_

Elisabeth har tävlat i matlagnings-OS, skrivit mängder av underbara kakböcker, suttit i juryn för Årets Kock och skapat en strid ström av recept för landets bästa mattidningar. Foto: Susanna Blåvarg.

Istället för att gnälla gör vi så här: Vi hjälps åt att skapa en lista över proffsiga kvinnliga konditorer. Nästa gång redaktörer, programchefer och andra beslutsfattare behöver få tag på en eller fyra konditorer hittar de massor av kvinnor här. Tipsa mig om konditorer ni känner till i kommentarsfältet, och hjälp gärna mig att skriva några rader om deras meriter och starka sidor. Mejla gärna porträtt till mia.ohrn@gmail.com. Inte för att utseendet spelar roll, men så att vi lär oss känna igen dem. Var inte rädd för att tipsa om dig själv, här råder ingen jantelag.  Några duktiga konditorer jag kan komma på på rak arm förutom Elisabeth är Maria Grave, Josefine Baummann, Cecilia Andersson, Anna Arvids, Marie Skogström, Leila Lindholm, Christina Kokkalis, Linda Nielsen Wermeling, Helena Henriksson, Frida Knutsson, Frida Bäcke, Mia Tuborg, Sarah Bennet, Frida Leijon, Tea Malmegård, och Sanna Lithberg. Jag har säkert missat massor, så snälla hjälp mig fylla på med så mycket info som möjligt!

Även Alice Brax har bloggat om det hela här, och Rättviseförmedlingen har tagit initiativ till en lista över kvinnliga proffskonditorer.

31 Responses to “Dessertgubbarna”

  1. Jessica said

    Malin Landqvist
    Helene Johansson

  2. Eva Mantsinen said

    Ja det är provocerande. Jag är förvånad att det dröjt så länge innan någon började ryta om det här. Är det ett koncept köpt från ett annat tevebolag där män har företräde? Antagligen inte eftersom du och andra kvinnor varit med på audition. Jag skulle tro att det beror på produktionsbolaget. Det som däremot gör mig beklämd är att alla de kvinnor (utom en) som du nämner här ovan är fullkomligt okända för mig. Och jag har inte ens ett namn att komma med. Men å andra sidan är jag helt ny i sammanhanget så det är troligen förklaringen. (Eller att inga kvinnor lyfts fram och syns). Jag hoppas att min väg kommer att korsas av massor med duktiga kvinnor i branschen.

  3. Anna J said

    Bra initativ av dig. Tyvärr har jag inget namn att komma med då jag känner så dåligt till. Jag ser dock fram emot fler kvinnor som både lagar mat och bakar i tidningar och TV – jag vet ju att de finns men de syns tyvärr inte. .

  4. Båthuspernilla said

    Anicka som har Handgjort Stockholm i Fruängen. Hennes efternamn har jag inte, men otroligt positiva minnen från den bröllopstårta hon gjorde till mitt och makens bröllop i fjol har jag.

  5. Meg said

    Bra inlägg & kloka tankar. Det är lika i matlagningsprogrammen som sänds i olika kanaler, inga kvinnliga domare. Vad göra? Jag tror att det är långsiktigt arbete som behövs i en bransch där männen fått ta i stort sett alla plats.

    Har du kontaktat några av de manliga domarna eller manliga kollegor hur de tänker kring detta?

    • miaohrn said

      Ja, även sebastien håller med om att Elisabeth Johansson hade platsat i juryn. Men främst hakade de upp sig på att jag kallade dem gubbar.

  6. Johanna said

    Reagerade också när jag såg att det bara var män i juryn, precis som i andra matprogram på tv. Så tröttsamt. Bra att du lyfter fram problemet!

  7. […] Fyll på Mia Öhrns lista över kompetenta konditorer som är kvinnor. […]

  8. Ylva Sandberg said

    Jessika Sandberg, som är chefskonditor på Nya konditoriet i Umeå. Hon kom på en 3:e placering i fjolårets omgång av Årets konditor och har flera chokladrecept med i senaste numret av Journal Chocolat.
    Är flitig besökare av din blogg och jag tycker den är jättebra!
    Här kommer en länk till mer information om Jessika gjord i fjol av Norrmejerier.
    http://www.norrmejerier.se/fika-och-baka/chokladpassion

    Hösthälsningar Ylva! 🙂

  9. Mo said

    Åh vilket bra inlägg! Känns ju som om det finns en rad duktiga, kvinnliga dessertmakare. Många har ju senaste året kommit ut med böcker. Jag tänker på Linda Lomelino och Anna Bergström till exempel. Emma Hamberg gillar ju också att baka – men som du säger kanske hon är för mycket amatör för att platsa i sammanhanget. Nä jag tror faktiskt inte egentligen att de haft brist på bra namn att bolla med, det är bara en spegling av hur otroligt manlig matvärlden är.

  10. Mia S said

    Jag blir så ARG! Och lite uppgiven, ska det aldrig bli bättre?

  11. Blir fullkomligt galen på sånt här.. Kör hårt och hoppas på förändring.. NU!

  12. Jag var ute på stan idag med en kollega och såg reklamen för programmet. Konstaterade då att “märkligt att det endast är män i juryn”. Insåg också att det är egentligen ett program som jag hade varit intresserad av men nu föll intresset totalt.

    Sedan läser jag ditt inlägg och inser att om du och Elisabeth hade varit med så hade jag givetvis velat se programmet! Där missade de ett väldigt bra upplägg. Trots att jag är bakintresserad vet jag endast vem Fares är, de andra är jag helt ovetande om. Hade du och Elisabeth varit med så hade jag känt till två i juryn!

  13. Sandra said

    Åh, jag har suttit och tänkt på just det där när jag sett reklam för detta program! Och jag tänkte, men åh, vad synd att inte Mia är med i juryn. Men hon kanske inte ville? Så har du varit på audition och kunde visst varit med. Du hade platsat helt perfekt! Men det är en mansvärld och det är samma sak inom humorbranschen. Det är sällan eller aldrig majoritet kvinnor i några program överhuvudtaget. Sorgligt är det! Men det speglar ju verkligheten som tyvärr inte är jämställd… Heja dig! Superbra initiativ!!! kram

  14. Jeanette said

    Jag brukar normalt inte reagera på sånt här, men min första tanke var när jag såg juryn att det saknades en tjej i den konstellationen, så då är det ju himla tråkigt att det inte blev något med det när det finns kompetenta tjejer som skulle göra sig bra i tv i branschen.

  15. detblirbarapannkaka said

    Mkt bra inlägg! Instämmer helt. Tror du hade varit en minst lika bra jurymedlem som någon av gubbarna. Ett annat tips är Therese Baalack, som väl fortfarande driver konditori i Norrtälje?

  16. johanna westman said

    Väl rutet – Mia!!! Jag håller med till fullo! Har ingen förståelse alls för att de inte valde dig! Här är ett namn jag inte såg på din lista:

    Heléne Johansson – klok och karismatisk!
    info:
    “Driver sedan 2002 Brunkebergs Bageri AB och sedan 2009 även Brunkebergs Bageri Dalagatan AB.
    Entreprenör, bagare, allt i allo och slasktratt.
    Har skrivit två böcker om Bröd och Sötebröd, skriver krönika i tidningen Baka och är ordförande i Stockholms Bagare och konditorer.”

  17. Jani said

    Det är så otroligt att folk -orkar- gnälla om sådana här saker. Har ni inget bättre för er?
    Nu blev det som det blev, vem det nu var som valde juryn tyckte att det här var de personerna som klickade bäst.
    Bittra blogginläg får det bara se ut som att någon är en dålig förlorare.

    Lekplats nivå på hela grejen med att kalla det för “Desertgubbarna”.
    Sorgligt.

    • miaohrn said

      Men Jani, jag skriver ju i inlägget att det INTE är någon idé att gnälla, utan vill istället göra något konstruktivt. Om kvinnor genom tiderna suttit stilla och tyst och bara storögt sett på medan männen dominerade hade vi ännu varken haft rösträtt eller någon som helst frihet. Men det kanske är ett sådant stenålderssamhälle du strävar efter?

      • Jani said

        Det är ett fint försökt det där Mia, klassiskt argument – verkligen.
        Men det håller inte.

        Om du läser vad jag skrev i mitt tidigare inlägg så handlade det om att det jag anser det är så löjligt att skriva bittra inlägg om hur kvinnor ännu engång blir förtryckta… P.g.a. att det inte finns en enda kvinna med i juryn för ett jävla matlagningsprogram.
        Roligare blir det av att personen bakom artikeln är en av de personerna som inte blev antagen.
        Det här bidrar inte med något konstruktivt överhuvudtaget, för det är bara bittert gnäll.

        Att du försöker vända på det och drar upp rösträtt o.s.v. är bara ännu löjligare.
        Jag sade väl inte någonstans att jag är emot jämställdhet, eller kvinnors rösträtt?
        Jag är mycket väl medveten om hur kvinnor har fått kämpa för att ha den frihet ni idag har, och att det fortfarande finns en lång väg att gå innan vi faktiskt har nått riktig jämställdhet, men anser jag att en enda kvinna har blivit förtryckt i det här sambandet? Nej, det gör jag inte.

        Det är också därför så få människor klarar av att ta feminism seriöst, man ska haka upp sig på varenda lilla sak och folk börjar bara skaka på huvudet när man står på torget och viftar med flyers om kvinnohat för att gubben på “Här går man” skylten är en man, eller för att senaste matlagninsprogrammet bara har män i juryn.
        Man glömmer bort de stora frågorna i jakten på varenda sak som kan vändas till att se ut som kvinnohat och förtryck.
        Är ganska säker på att det här gör bara mer skada än nytta.

        • miaohrn said

          Men Jani, nu är du lika löjlig själv. Har jag någonstans nämnt kvinnohat? Tvärtom ligger ansvaret minst lika mycket på oss kvinnor att själva hjälpa varandra. Alla jag har varit kontakt med i det här sammanhanget är kvinnor, och jag har själv en tendens att lyfta fram och hjälpa män framför kvinnor. För att jag gillar män. Jag har aldrig sagt att det här fallet handlar om män som förtrycker kvinnor, utan tycker att det är viktigt att medvetandegöra att vi kvinnor bör hjälpa och lyfta fram varandra.

  18. Anneli said

    Hej!
    Håller med! Programmet är allt för “grabbigt” för min smak. Hurra för Hela Sverige bakar som har en skön känsla rakt igenom. Skönt att du har reagerat, så vi kan få en jämnare fördelning.

    Mvh Anneli

  19. […] Lite extra spännande att det blev två kvinnor som gjorde upp om titeln, trots att det tydligen var heeelt omöjligt för kanal 5 att hitta någon av honkön kompetent nog att platsa i juryn, något som kritiserats bland annat här och här. […]

Leave a comment