Premiär!

September 22, 2013

Florentines
Äntligen, äntligen, äntligen har min nya bok Franska bakverk kommit! Den verkar ha dykt upp i många bokaffärer, och finns att köpa på Bokus. På Adlibris kan man förboka den.

Imorgon måndag klockan 14.40 ska jag vara med i P4 Extra och snacka om franska bakverk. Och så ska jag bjuda Lotta Bromé på de här florentinerna som kan vara bland de godaste kakor jag någonsin har bakat. Nej! Lotta är hemma och vabbar. Jag kommer istället vara med imorgon tisdag samma tid. Till och med min man som är extremt bortskämd och kräsen är besatt av dem. Oftast lyfter han knappt blicken när jag ställer fram ett fat med bakverk framför honom, men det här är något helt annat. Receptet finns med i boken, och jag har även lagt upp det under receptfliken som ett litet smakprov.
franska bakverk_1_0_
Bilderna i boken och även dem ovan har Ulrika Ekblom fotat. Boken är formgiven av Katy Kimbell och innehåller massor av hennes roliga och vackra illustrationer.

15 Responses to “Premiär!”

  1. Kakan said

    Den är himla snygg!! 🙂

  2. En så vacker bok!
    Lycka till imorgon!

  3. Jessica said

    Har reserverat den på bibblo! Det råder moratorium på bokinköp i hushållet just nu p g a grav platsbrist.

  4. Cecilia said

    Jag håller med föregående talare, det är verkligen en oerhört snygg bok! Och den innehåller säkerligen en massa godsaker. Jag har lovat mig själv att jag ska slänga en gammal kokbok/bakbok för varje ny jag köper, så frågan är… vilken måste bort nu då, för att fransmännen ska få inta hyllan??

  5. Carolina said

    ååh, den ser alldeles underbarhärligljuvlig ut!

  6. Gick länge och spanade i butikerna från att tex Elle mat & vin recenserade den och tills den äntligen fanns! Blev inte besviken. 🙂 älskar tex de bretagnska sötsalta kakorna. Idag gav jag mig för första gången i kast med hemgjord smördeg. Gjorde wienerbröd (körde ditt recept men fick ta utförandet från Jan Hedh) men de blev tyvärr degiga (60 g remsor, 25 cm långa i cirkel med vaniljkräm). Gräddade i 230 grader i ca 15 min, de var gyllene och fina utpå, bladiga längst ut med frasiga inuti. Kan det vara gräddningen, eller är det troligast att det blev för varmt vid kavling? För den läckte smör vid andra slaget på de två sista omgångarna. Går i så fall resterande deg att på något sätt rädda (tex genom högre eller lägre gräddningen) eller är det bara att börja om?

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar boken Jenny, men vad synd att du har haft lite problem. Wienerbröd brukar man egentligen inte göra av smördeg, utan av wienerdeg som även innehåller lite jäst. Det gör att de reser sig och blir lite lättare och luftigare. Kanske kan det vara därför de blev degiga, för att fyllningen tyngde ner. Men gärna att göra något annat utan så mycket fyllning av resterande deg. Du kanske kan fylla med vaniljkräm eller liknande efter gräddningen. Lycka till!

      • Aha, då förstår jag skillnaden mellan recepten jag kikade på. Då ska jag testa millefeuiller istället. 🙂

        Och tack för svaret, vad gjorde man utan sådana engagerade människor som du!

Leave a comment