Blawabsilan

September 18, 2013

blawabsilan
Jag hamnade på bloggen Cake Wrecks igår och kom att tänka på en fantastiskt misslyckad tårta en kompis berättade om för några år sedan. Detta bloggade jag om redan 2010, men jag tänker att många av er läsare kanske har tillkommit efter det, så jag lägger upp text och bild igen.

När en kompis kollega skulle ordna dopkalas till sin son Movitz i höstas tågade han in på ett konditori för att beställa en doptårta. Han bad om blå marsipan och att Movitz namn och dopdatum skulle stå på tårtan, men när han ett par dagar senare kom hem med bakverket och öppnade på locket upptäckte han till sin stora förvåning en grön tårta med det märkliga uttrycket BLAwaBsilan på. Dessutom hade tårtan dekorerats med upp- och nervända hjärtan, och Movitz (stavat med litet m) dopdatum ändrats till den 26e i den märkliga månaden a, år 2000, istället för det korrekta 26/9 2009.

När kollegorna på kontoret fick se tårtan klurade de och kliade sig i huvudet tills de insåg att BLAwaBsilan helt enkelt står för blå marsipan, och att konditorn måste ha läst butiksbiträdets kanske slarviga anteckningar lite snett och upp och ner. Jag misstänker att konditorns modersmål inte var svenska, och inser hur svårt jag själv skulle ha för att dekorera tårtor på till exempel kinesiska, det skulle ju kunna bli hur knasigt som helst.

6 Responses to “Blawabsilan”

  1. Mia S said

    Dagens gapflabb! 😀

  2. Elin said

    Åh hjälp jag skrattar så att jag sätter kaffet i halsen 🙂

  3. Annikanika said

    Hihi, ditt gamla inlägg har jag spritt många gånger när nån behöver sig ett gott skratt. Heeelt underbart!

  4. Annika said

    Oj, plötsligt fick jag dubbelnamn…

  5. Cecilia said

    HAhahahaha!! Jag DÖR. Vilken rolig överraskningstårta:-) Alla fel som man hade kunnat tänka sig, samtidigt! Vår bröllopsfotograf visade oss ett foto av en bröllopstårta som hennes vänninna hade beställt förra året.. De hade visat upp en ursnygg trevånings sugarpaste-tårta med utanpåliggande blomstergirlander typ japansk körsbärsblom, samt “pärlband” av spritskräm runt varje våning, och konditoriet sa “inga problem”. Men det de slutligen fick var en sorts vagt hudfärgad och mosig marsipantårta (den såg ut som en stor hatt som smält) med klumpiga marsipanrosor lite här och var, samt kletig vit goja som ful-spritsats för att dölja skarvar.

Leave a comment