Ännu mer kladdkaka

July 25, 2012

Jag har också bakat kladdkaka! Till en inspelning för P1 Meny, ett djuplodande inslag om kladdkakan som företeelse. Jag älskar jordnötsringar, och har länge varit sugen på att göra ett bakverk med det i, så jag passade på att baka en kladdkaka med chokladglasyr med jordnötsringar. Gott och krispigt, men ringarna framträdde inte så mycket som jag hoppats.

Inslaget sänds någon gång i höst, jag hojtar till när det är dags.

4 Responses to “Ännu mer kladdkaka”

  1. annika said

    Genial idé! Hur gjorde du toppingen? La du på ringarna när kakan kallnat och ripplade chokladglasyr över eller?

    • miaohrn said

      Jag smälte chokladen och rörde ner halvkrossade jordnötsringar. Sedan försökte jag bre glasyren på kakan, men det gick sådär… Det blev väldigt ojämnt, så din idé kanske är bättre.

  2. Anna said

    Briljant idé ändå! Dyker receptet upp i samband med att programmet sänds?

    • miaohrn said

      Njae, det gör nog inte det. Men baka en helt vanlig kladdkaka och låt den svalna lite. Smält drygt 200 gram choklad och rör ner cirka 3 dl halvkrossade jordnötsringar. Bre glasyren så gott du kan över kakan. Det blir inte så snyggt, men smakar desto bättre!

Leave a comment