Citrustider

March 7, 2012

Vårvinter är citrustider. Dels för att de är som godast nu och det känns som att man behöver pigga upp sig med lite vitaminer, men också för att mattidningarna inte har så mycket annat att skriva om innan primörerna dyker upp.

Jag frossar i blodapelsiner som bara finns så här års, och så är jag väldigt sugen på att baka citronrutor. Gör det du med, receptet har jag lagt upp under receptfliken! Rutorna blir även väldigt goda med grapefrukt, och du kan säkert testa med alla sorters citrus, eller till exempel passionsfrukt. Ska jag vara ärlig har jag norpat receptet från Anna Bergenström, men egentligen är det nog ett ganska klassiskt recept på citronpaj.

Som konditor är det lätt att överskatta läsarnas förmåga, och tycka att alla recept är ganska enkla eftersom man är van vid att baka, men de här rutorna ger mig perspektiv eftersom jag minns att jag tyckte att de var hur omständliga som helst att göra när jag var tonåring. Det var ju liksom asså asjobbigt att göra både mördegen och fyllningen.

Blden har den eminenta Ulrika Pousette plåtat.

4 Responses to “Citrustider”

  1. Det låter verkligen gott med citronrutor, kanske gör dem ikväll! Tack för inspirationen när min egen är på sparlåga.
    Du får gärna besöka min bakblogg!

  2. bakbak said

    gjorde dom igår och dom är bara läcker!! tack! 🙂

Leave a comment