Maränger

September 30, 2011

Till senaste numret av Gourmet har jag gjort en steg för steg-köksskola om hur man gör maränger på bästa sätt. Har du långt till en affär som säljer tidningar, och är i desperat behov av att baka maränger kommer redan här mina bästa tips.

Många är vi som har svurit över marängsmet som aldrig vill bli fluffig och maränger som blir brunbrända i ugnen, men att få dem perfekta är inte så svårt som man kanske tror. Det viktigaste att tänka på är att inte vispa äggvitorna i en plastbunke, då är det svårt att få marängsmeten att bli fluffig eftersom fettrester som ofta sitter kvar på bunkens insida förstör marängens struktur. Använd en rostfri bunke som är lättare att diska helt ren från fettrester, eller en glasskål. Även visparna bör vara rena och torra, och inga rester av äggula får finnas i äggvitan. Använd gärna elvisp.

När du gräddar marängerna är det bäst att använda varmluftsugn om du har möjlighet, och grädda på så låg temperatur som 100 grader. Efter 50 minuter stänger du av ugnen, men låter marängerna stå kvar och eftergräddas i cirka 1 timme. Detta för att marängerna ska behålla sin vackra vita färg.

Vi tar det en gång till:

  • Vispa äggvitan i en rostfri bunke.
  • Använd rena och torra redskap.
  • Grädda marängerna i varmluftsugn på låg temperatur, 100 grader.

11 Responses to “Maränger”

  1. Vilka underbara bilder du lägger upp, marängerna ser så fantastiskt goda ut! Dock är den första bilden min favorit – vem trodde att tomma skålar redo för disken kunde vara så vackra?

  2. Sandra said

    Hej! Så härligt det ser ut! När jag gör maränger brukar dom bli sega inuti eller som sist jag försökte, torra men blev alldelles kladdiga efter några timmar. Vad gör jag för fel? Hur ska jag göra för att få torra och krispiga maränger? Brukar göra enligt tipsen ovan. Vore tacksam för råd, ska använda maränger nästa lördag på doptårtorna och vill ha ett perfekt resultat 🙂

    • miaohrn said

      Hmm, knepigt. Det kanske kan bero på det recept du använder. Till mina maränger tar jag 3 äggvitor som jag vispar styvt tillsammans med 1 dl strösocker. Därefter siktar jag ner 1 dl florsocker.

  3. Martina said

    Jättesöta maränger med väldigt bra form 🙂 de är svårare än de ser ut..haha

  4. Mamma Miaa said

    Oh myyy, vad jag önskar jag hade en varmluftsungn just nu 🙂

    Kommer förresten att köpa din bok, det verkar toppen 🙂

    • miaohrn said

      Ja, sannerligen. Men det funkar ganska bra i vanlig elugn också, det är bara lite svårare att få dem vita, de får lätt lite för mycket färg tycker jag. Kul att du tänker köpa min bok!

  5. […] marängbottnar. Har inte alltid haft de bästa erfarenheterna av att baka maränger. Tog till mig Mia Öhrns tips från ett par veckor sedan. Blev bättre än tidigare. Måste dock öva mer. Felet jag gjorde […]

  6. Katarina said

    Hej jag har 3 plåtar med marängtoppar hur placerar jag plåtarna bäst i ugnen? Har varmluftsugn, 5 falsar. Jag är rätt dålig på att använda varmluften… Som du förstår….1.3.5 Eller 2.3.4 fals?
    Varför “vattnar” sig marängerna i ugnen , kanske för låg temp?
    Något recept säger 80 grader i 2 Tim . Du kanske tar dig för pannan när du läser det här men det är på riktigt, jag behöver tips och hjälp.

    • miaohrn said

      Hej Katarina! Nu kanske jag svarar för sent, men jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket för hur du sätter in plåtarna i ugnen. Kanske 1.3.5. är bäst. Men själv vågar jag sällan grädda fler än två plåtar i taget. Jag brukar grädda på 100 grader, och marängerna vattnar sig sällan, så kanske beror det på för låg temperatur. Eller på mängden socker, men jag är lite osäker. Lycka till!

  7. […] till bra så är det maräng. Förra vändan jag försökte blev inte lyckad. Nu testade jag enligt Mia Öhrns recept och tips och det funkade riktigt […]

Leave a comment