Macaronnördskolan

October 1, 2010

Det finns två varianter av macaronrecept, ett där man vispar ner en het sockerlag i äggvitan och gör en så kallad italiensk maräng, och ett där man använder helt vanlig maräng. Igår testade jag att göra varianten med sockerlag för första gången, med receptet från Hello Sugar, och det funkade ganska bra. Denna variant är ju lite knepigare att göra, men verkar resultera i något glansigare och slätare macarons med fin höjd. Dock tycker jag att de blev lite sämre i konsistensen, de blev sega i mitten, och samtidigt ganska spröda och smuliga på toppen. Som fyllning gjorde jag en limekräm med vit choklad.

Att baka macarons är inte särskilt svårt, men det är samtidigt ganska lätt att misslyckas. Det som kännetecknar en macaron är den ”krage” som bildas när kakan reser sig från plåten, samt en slät och fin topp, och det är just här det kan gå fel. Antingen att kakans topp spricker, eller att den inte reser sig från plåten och därmed inte får någon ”krage”. Här kommer en liten guide till allt du undrat om macarons men inte vågat fråga.

Mandelmjöl
Till macarons behöver man mandelmjöl, vilket är precis samma sak som malen mandel. För att göra mandelmjöl skållar och skalar du mandeln och låter den sedan torka lite. Mal den sedan riktigt fint på mandelkvarn. Jag rekommenderar inte att du mixar mandeln i matberedare, vad jag har upplevt resulterar det i spröda och asymmetriska macarons.
    Tycker du som jag att det är lite bökigt att skålla, skala och mala mandeln kan du köpa färdigt mandelmjöl. Till skillnad från resten av Europa är det ganska svårt att få tag på mandelmjöl i Sverige, men i Stockholm  finns det bland annat på Pieiras livs i Hötorgshallen, Södermalms Delikatesser på Torkel Knutssonsgatan 31, Petite France och indiska matbutiker, t.ex. den på Fjärdholmsgränd 2 i Vårberg eller Indian Food Center på Scheelegatan 15. Den som har ett företag (vilket som helst) kan beställa från grossisten Åsö. Det ryktas även att mandelmjöl till och från kan finnas på Lidl.
    För att få släta och fina macarons är det viktigt att du siktar mandeln noggrant i en ganska finmaskig sil. Det är också viktigt att du vägar mandeln noga, och ser till att du har 110 gram i smeten, och alltså ser till att kompensera för det som troligtvis har siktats bort.

Äggvita
Många brukar förespråka att man separerar äggvitan från gulan dagen innan man ska baka macarons och låter dem stå i kylen över natten. Det tycker jag verkar onödigt, jag använder alltid äggvitan direkt, och det funkar bra. På Daglivs kan man ibland hitta äggvita på dunk om man ska göra massor av macarons och inte vill få hejdlöst mycket äggula över.
   När man ska vispa maräng är det viktigt att använda en torr och ren bunke. Det bästa är att använda en bunke av rostfritt stål eftersom de är lättare att få helt rena än en plastbunke.
   Vispa marängen fluffig och styv med elvisp. När du gör receptet med vanlig maräng behöver du inte vara så försiktig när du sedan rör ner mandelmjölet, är smeten väldigt fluffig och tjock kan macaronerna spricka. Med sockerlagsreceptet verkar det dock som att man ska vara lite försiktigare.

Socker
Macarons innehåller egentligen lite mer socker än vad jag tycker är gott, men försöker man minska på det brukar macaronerna bli fula och spricka. Försök istället att balansera sötman med en lite syrlig fyllning.

Färg
Till macarons använder jag helt vanlig karamellfärg (hushållsfärg). Jag har tidigare testat med den livsmedelsfärg som säljs på Panduro, men den håller inte färgen i ugnen vilket resulterar i hudfärgade macarons. Dock är jag lite irriterad över att man inte längre kan köpa Ekströms klassiska hushållsfärg i små glasflaskor. Nu för tiden finns bara färg från Dr Oetker i små plastflaskor. De är helt okej, men flaskans mynning är enorm och färgen är ganska odryg. Dessutom är den gröna färgen trist mossgrön istället för klatschigt mintgrön.

Spritsning
Klipp till ett bakplåtspapper så att det passar perfekt till din plåt. Går pappret upp i en liten böj på kanten kommer kakorna vid böjen att bli ojämna i formen. Häll smeten i en spritspåse. Jag använder engångsspritspåsar som finns att köpa i de flesta mataffärer och jag brukar inte använda någon tyll, bara klippa av påsen till en cirka 1 cm stor öppning. Spritsa sedan macarons som är knappt stora som femkronor och så runda du kan. Spritsa dem cirka 3-4 mm tjocka.

Gräddning
Om du använder receptet utan sockerlag är det viktigt att låta kakorna vila på plåten i cirka 1 timme innan du gräddar dem, men längre tid går också bra. Annars blir de fula och spricker. Använder du receptet med sockerlag kan du grädda kakorna direkt.
    Jag brukar grädda macarons längst ner i ugnen på 125°C för att de ska bli ordentligt gräddade på undersidan men få så lite färg som möjligt på toppen. I min ugn tar det cirka 20 minuter, men det varierar från ugn till ugn. Testa om de är klara genom att försöka lyfta en kaka från plåten. Om den inte lossnar från pappret behöver kakorna gräddas lite till.
   Vill man att det ska gå lite snabbare kan man använda sig av ugnens varmluftfunktion, men jag brukar ändå vara feg och bara grädda en plåt i taget.

Fyllning
Jag tycker att macarons är finast med ett brett och väl synligt lager fyllning, men för att få det krävs en relativt salvaliknande och tjock fyllning som till exempel smörkräm. Jag är inte så förtjust i smörkräm utan brukar istället göra en vit chokladtryffel, oftast smaksatt med något lite syrligt som till exempel hallon, passionsfrukt eller lime.
   Man kan självklart göra en lite lösare fyllning, men då får man räkna med att den kommer att sugas upp av kakan och inte synas. Ladurée verkar göra sina macarons med en lite lösare fyllning…


….medan Pierre Hermé satsar på tjocka fyllningar.

Förvaring
För att få macaronerna mjuka och saftiga är det bästa att förvara dem i kylen. Många tycker att de är godast dagen efter bakning. Man kan förvara dem i rumstemperatur i några dagar, men då blir de ofta lite för spröda och smuliga.

Receptet hittar ni förresten här.

Kommentera gärna om ni har några tips, funderingar, frågor eller erfarenheter att dela med er av!

81 Responses to “Macaronnördskolan”

  1. mindre socker mera mandlar resulterade altid i ca 20% spruckna macarons, resten var perfekta. Kanshe dags att prova orig. resept men det blir såååå söt.

  2. miaohrn said

    Jag håller med, det är ett otyg att de ska behöva vara så jäklarns söta.

  3. Julia* said

    Bravo !
    Dina macaroner är lika fina som de i Ladurée.

  4. Iréne said

    Har provat att göra macarons på malen hasselnöt(köpt på Lidl). Samtidigt som jag bytt ut några gram mot kakao och det blir super gott.
    Det där med att sikta mandeln försökte jag mig på men all mandel fastnade i silen så jag strunta i det. Blir inte så snygga macarons men goda blir de iaf.
    Antar att min mandelkvarn inte maler tillräckligt fint. Nått tips på hur jag ska göra för att få mandeln finare?
    Gjorde för övrigt fem satser med olika fyllningar till midsommar och de blev en hit.
    Hittade en butik på nätet som bla. säljer cocosmjöl. funderar på att beställa och försöka göra cocosmacarons.

    • ida said

      Hej
      Jag maler alltid min mandel, låter den vila en halv dag på tidningspapper (för att bli av med de fetter som bildas) och sedan mixar jag det i matberedaren och låter det vila ytterligare en halv dag på tidningspapper. Gör jag detta behöver jag inte ens sikta min mandel och få alltid finfina macarons. Se själv på min blogg!

  5. Miriam said

    Fram för klatschigt mintgrönt!

    (istället för bruna, pizzaluktande varmluftsvarianter…haha)

  6. Linda said

    Du anar inte vilken räddning denna emineta beskrivning är för mig! Nu ska jag banne mig ge mig på dessa små vackra, besvärliga godingar igen och denna gången känner jag mig äntligen lite självsäker.

  7. miaohrn said

    Vad kul att guiden blir till hjälp, Linda!

    Iréne, jag håller med om att det kan vara svårt att få mandeln tillräckligt finmald i en mandelkvarn. Det bästa är kanske att skaffa en ny mandelkvarn (eller begagnad) och kompensera för allt som fastnar i silen med mer mandel. Låter spännande med kokosmjöl, rapportera gärna hur det går!

    • Iréne said

      Har precis provat med cocosmjöl och kan bara säga att det blev en katastrof.
      Det blev ingen fin smet där inte, utan den vispade äggvitan sögs in i cocossmjöl/sockerblandningen på ett nafs. Det såg mera ut som om jag gjorde en smuldeg. Trist. Det kanske går om man har mer äggvita eller mindre cocos. Det får jag prova nån annan gång för nu försöker jag få till fina macarons till min mormors 80års dag.

  8. Anna said

    Åh, vad läckra dina macarons ser ut! Ska hälsa på min syster i Paris om en månad och hennes sambo jobbar på Ladurée… ska bli så spännande att prova deras macroner! Tror jag ska våga mig på att prova dina ikväll + att jag gjort en Baileystryffel som jag tänkte att man kunde prova i några!? Vad tror du?

  9. miaohrn said

    Baileystryffel låter toppen, lycka till med bakningen! Kul med en svågar som jobbar på Ladurée, jag vill höra allt han kan tänkas förtälja

  10. Jenny said

    Åh jag älskar macarons! Fast det lustiga är att jag aldrig ätit dem förrän jag flyttade till Tokyo. Och här finns de överallt. Fast att baka själv, jag vet inte om jag skulle våga mig på det… Måste också bara säga att jag precis hittat till din blogg och den är ljuvlig!

  11. Karin L said

    Indian Food Center är inte på Scheelegatan. Kungsholmsgatan ??

  12. miaohrn said

    Du har så rätt, Karin, förlåt. Butiken ligger på Kungsholmsgatan, men jag är lite osäker på vilket nummer. Samma sida som Amaranten hur som helst, men något kvarter närmare city.

  13. Linda said

    Lauderers macarons och även petite france får en krage som är som lite större än själva skalet om du förstår hur jag menar? Har inte sett det på någon svensk bakblogg. Vad tror du det beror på?

  14. miaohrn said

    Hmm, Linda, jag är lite osäker på vad det beror på. Ibland har man tur och får dem riktigt höga. Oftast om smeten är alldeles lagom fluffig. Eller förresten, du kanske menar att kragen sticker ut lite på sidorna? Det vet jag heller inte vad det beror på, men något litet fel har man nog gjort.

  15. Johanna said

    Ska ge mig ett försök på det här nu, ska bli så spännande!
    Men måste passa på att tipsa för göteborgare, vid Backaplan, brevis vårdcentralen, ligger det en indiskaffär som säljer mandelmjöl!
    Suveränt, blev så himla glad när jag hittade det!

  16. Linda said

    Vilken superfin blogg du har! Blir verkligen ännu mer inspirerad att baka=)

    Idag skulle jag för första gången testa att göra macarons. När jag gräddade dem blev de höga och fina men jag fick ingen “krage” på dem. Vad gjorde jag för fel?

  17. […] prova äta och baka dem sedan ett tag, och ifall du går i samma tankar hittade jag en bra ”macaronnördskola” med fina tips på Mia Öhrns blogg. Check it out! Man ser ju de där kakorna överallt nu […]

  18. Bella said

    man kan köpa mandelmjöl på Cajsa Warg i vasastan också, dyrt men bekvämt!

  19. Hanna said

    Hej!
    Har gjort macarons med mandelmjöl från Pieras Livs och det blev inte alls bra. De verkar ha malt med skalet från mandeln vilket ger macarons med fula bruna prickar.

  20. Johanna said

    Färg kan man köpa på pulver eller pasta hos kakburken.

  21. […] som ska baka macarons borde läsa det här innan eftersom man lär sig massor! Ni läser det här: Macaronnördskolan. Jag använde mig också av hennes recept som ni hittar här: Hallonmacarons (man måste scrolla […]

  22. Mac said

    Vad beror det på om de blir platta, skrovliga o fulla av små lufthål? 😦 Är det för grovmalen mandel (köpt mjöl i Hötorgshallen), för mycket mandelmjöl i förhållande till äggvita, eller något annat fel?

    • miaohrn said

      Jo, det kanske kan bero på att mandeln var för grovmalen- Det är även viktigt att sikta mandeln, och att se till att du fortfarande har rätt mängd mandel efter att du siktat.

  23. Hejsan! Jag hittade till min lycka mandelmjöl i en hälsokostaffär, tycker det är superstökigt att mala och hålla på… Nu var dock slutresultatet en stor flopp, hände som med Iréne och hennes kokosmjöl, all vätska sögs upp av mandelmjölet! Vad beror detta på? Har lovat baka macarons till min systerdotters konfirmation, och skulle vara så mycket lättare med färdigt mjöl…

    • miaohrn said

      Aj aj, vad märkligt. Jag vet inte vad det beror på, men en gissning är att det var väldigt torrt och finmalet mandelmjöl, och kanske gammalt. Jag använder mandelmjöl från en grossist som heter Åsö, det tycker jag funkar bra, men tyvärr måste man vara företagare för att kunna beställa därifrån. Hoppas det löser sig, lycka till!

      • Hanna Hindersson said

        Jag kollade på min påse med mjöl och där stod det att en del av fettet har avlägsnats, det är säkerligen problemet! Jag får väl återgå till att mala mandlarna själv!:)

  24. Cicci said

    tack för alla bra tips! försökte mig idag på att baka macroner för första gången och det blev riktigt bra! köpte mandelmjöl på cajsa warg på södermalm, 299:-/kg kostade det men var fint, vitt mandelmjöl som var malet i butiken igår. jag färgade dem gröna med karamellfärg och gjorde en mintsmörkräm. är egentligen inte så förtjust i de här kakorna men gillar pysslet och de imponerade kommentarerna från bekantskapskretsen 🙂

    jag lät dem vila riktigt länge innan gräddningen, flera timmar och de såg superfina ut när de stått i ugnen ca 5 minuter, men därefter började flera av dem spricka. dessutom fick de lite färg på ovansidan innan de hann bli riktigt klara, så att de blev mer ljusbruna än gröna. kanske är min ugn lite för varm? jag gräddade på nedersta falsen som du sa, borde jag prova med bara 100 grader? är rädd att de inte alls blir gräddade då. vad tror du?

  25. Jacob Cronstedt said

    Tips om mandelmjöl: Jag köpte mandelmjöl på Citygross i bromma (brevid bauhaus), finns i halvkilospåsar och det kostar typ 100 kr/kg. Det är det enda ställe som jag hittat det på. Lidl verkar ha mandelmjöl i sina butiker i södra sverige, men inte i stockholm tyvärr.

    /Jacob

  26. Petra said

    Mandelmjöl går numer att köpa i Stockholm på Essensfabriken på Wallingatan. Där kan man även köpa essenser att smaksätta med. Många bagerier handlar där.

    Om äggen är för färska innehåller de mer vätska vilket kan göra att marängen inte reser sig. Därav tipset att låta äggvitan stå över natten för att lite av vätskan skall avdunsta.

  27. Nike said

    Jag testade mandelmjölet från Lidl igår men man var tvungen att sila bort hälften, det var för grovmalet!
    Men jag har även sett att det finns på Citygross, 500gr för ca 55:- och det såg ut att vara mer finmalet:)

  28. […] brukar man kunna hitta färdigt mandelmjöl. Fler tips om hur du bakar macarons kan du läsa här.Ger cirka 25-30 dubbla kakorKakor110 g sötmandel170 g florsocker (knappt 3 dl)90 g äggvita (cirka […]

  29. Paul said

    Jag har köpt en macaronbakduk som jag spritsar ut macaronerna på. Jag har ännu inte lyckats få den där fina kragen som du har Mia. Om man använder ett vanligt bakplåtspapper flyter inte macaronerna ut väldigt mycket då och blir platta, eller håller de ihop trots att det inte finns någon barriär?

    • miaohrn said

      Nemas problemas, kakorna blir runda och fina på bakplåtspapper! Åtminstone om man bemästrar det där med spritsning och smeten inte är för lös. Lycka till!

  30. Paul said

    Tack ! Jag ska prova igen till helgen. Hur hårt ska man vispa vitorna ? Riktigt styvt eller bara tills marängen är kvar i skålen när man vänder på den ? Har det betydelse när man häller i de två msk socker ?
    Kan man blanda i färgen i smeten med lite av marängen och sedan tillsätta resten ? Jag är rädd att jag rör omkring för mycket annars.
    Mvh
    Paul

    • miaohrn said

      Jag brukar vispa marängen ganska styvt, då behöver man inte vara rädd att blanda för mycket när man tillsätter mandelmjölet. Blandar man för lite kan kakorna bli för höga och toppiga, så som sagt, oroa dig inte för att blanda. Du kan tillsätta färgen samtidigt som du vänder ner mandel- och florsockerblandningen.

  31. Paul said

    Hej och tack för svaren ! Jag lyckades delvis vid mitt bak i lördags. Jag vispade marängen styvare den här gången men tyllen jag använde var för liten så de blev ganska toppiga och små- inte så släta, men jag fick till den där kragen som de ska ha när jag gräddade dem. Tidigare var smeten för lös och då rann den rakt igenom tyll och så tänkte jag att jag får skaffa en mindre tyll, men nu när smeten har blivit den rätta så får jag tänka om. Jag undrar vilken diameter du rekommenderar på tyllen- är 14 mm lagom ? eller ska den vara ännu lite större ?
    Jag undrar också när du spritsar choklad som dekoration på t ex kardemummamacaronerna- är lagom tylldiameter då 1mm eller 0,5mm ?
    Har du någon ritning på hur man viker en spritspåse av bakpapper?

    • miaohrn said

      Jag brukar inte använda tyll när jag spritsar macarons, bara klippa av en engångspåse på känn, kanske cirka 1 cm i diameter. Samma sak när jag spritsar små detaljer, jag klipper bara ett litet hål. Tyvärr har jag ingen beskrivning av hur jag viker spritspåsar.

  32. Sara said

    Jag brukar aldrig bry mig om att använda mandelkvarn eller sil till mjölet… Jag använder matberedaren! Först maler jag den skållade mandeln… Men det blir inte jättefinmalt.. Så då tillsätter jag florsockret! Det fungerar som ett slipmedel antar jag för det blir verkligen finmalt och jag har inte haft problem med grovheten på macaronerna.. De blir jättefina! 🙂

  33. Paul said

    Passar en Wilton tyll på en Städter tyllkoppling och tvärtom ?
    Vilken diameter har Wilton 1A. Det står inte angivet någonstans hos kakburken.se

  34. Göran said

    Kungsholmsgatan 15, inte Scheelegatan 15. Stor skillnad.

  35. Camilla said

    Jag köpte din bok om macarons, cupcakes och cakepops för någon månad sen. Vääärldens sötaste bok! Jag som själv är utbildad formgivare älskar hela upplägget, formgivningen, bilderna, texten, ja allt!

    Just nu har jag gett mig på att göra mina första macarons enligt ditt hallonmacaronsrecept, snart ska de in i ugnen!

    • miaohrn said

      Vad kul, tack! Hoppas kakorna blev lyckade.

      • Camilla said

        Det finns en bild på dem i min blogg. 🙂 De blev inte superbra, men jag är riktigt riktigt nöjd för att ha gjort något liknande första gången, första gången jag gjorde maräng också!
        Gjorde med en chokladfyllning, men borde leta upp något annat. Dina fyllningar var lite väl avancerade för att blanda ihop något man har hemma. 😉

  36. Sofia said

    Jag har provat baka macarons fyra gånger i rad nu, har tänkt jag ska ha det på min dotters dop om en vecka. De är goda men inte alls fina som dina. Jag maler och siktar mandeln själv samt vispat vitan styvt och inte så styvt, men ändå spricker dem varje gång och jag får inte kanten längst ner. Jag vägde allt och följde ditt recept på hallonmacarons samt hade i röd hushållsfärg. Jag gjorde smeten mkt lösare den här gången (mina har blivit för runda och höga innan och nu igen) och av 50st är det en som ser ok ut, men de är inte alls glansiga och inte “kantiga” utan mer som halva bollar…. Jag vet inte alls vad jag gör för fel har kollat på youtube och försökt följa alla olika tips men lyckas inte. Jag har bankat plåten flera gånger så luftbubblor ska försvinna men ändå spricker de. ser mer ut som drömmar än macarons. Jag bakade dessa på 125 grader i 20 min, det verkar vara lagom för att de ska bli klara utan färg. I början tror jag att jag blandade degen för lite men idag gjorde jag 50 tag som jag läst man ska göra. Hoppas på ett mirakeltips 😉

    • miaohrn said

      Hej Sofia! Usch vad frustrerande! Och du verkar ju göra allt precis som man ska. Jag mejlar dig mitt telfonnummer, ring gärna så benar vi ut det den vägen istället.

  37. Jenny said

    Jag har ett problem med fyllningen, och då när man gör på vit choklad. Den blir för lös tycker jag. Macaronerna klarar inte att ligga framme utan att det rinner fyllning ut på sidan och att lägga macronerna snyggt på sidan i en ask, så man ser krage och fyllning är inte att tänka på. Har testat ditt recpet, har testat andra, utan lycka. Men nu funderade jag på om man kan ha i lite gelantin för att få den lite fastare? Håller macronen och fyllningen sig bra då i kylen? Gjorde nämligen någon med gelnatin i och äpple, men då liksom löste macronen upp sig efter några dagar i kylen, blev en fyllning och kolapsad kaka med ett hårt skal runt. Jättemysko. Hade samma problem med lemoncurd, fast den var ju gelantinlös. Kanske var fyllningarna på något sätt för våta?

    Hur som, hur skulle du göra för att få din vita chokladtryffel att bli fastare?

    • miaohrn said

      Testa helt enkelt att ta lite mer vit choklad i fyllningen, då blir den fastare. Se också till att den har stelnat ordentligt innan du spritsar den på dina macarons, och låt kakorna stå och stelna ordentligt i kylen innan du förpackar dem. Gelatin kanske kan vara en lösning. Jag har också haft samma problmen som du att mina macarons luckras upp om man har för våt fyllning. Lycka till Jenny!

  38. sanna said

    Har du något förslag på nån bra sida med prisvärda saker tills macarons?:)

    • miaohrn said

      Hej Sanna! Njae… Jag tycker egentligen inte att man behöver så mycket saker till macarons. De där silikonmattorna verkar fullkomligt onödiga. Spritspåsar och mandelmjöl brukar man hitta i vanliga mataffärer. Om du vill använda pulverfärg finns det på Eter- och essencefabriken. Lycka till!

  39. Sofia said

    Ditt recept på macarons i boken Macarons, Cupcakes & Cakepops är outstanding och det enda receptet jag lyckats med. Jag använder alltid Risentas mandelmjöl. Det går sjukt bra 🙂 Tack!

  40. Oskar Gudnason said

    Hej!
    Jag testade att göra macarons andra gången nu och min smet blev fin men när de gräddades formades små hål i kakorna som även svullnade!
    Även om jag bankade plåten med den spritsade smeten på!
    Jag skulle vara mycket tacksam om jag kan få lite tips från någon som upplevt samma sak! 🙂

    • miaohrn said

      Hmmm, vad knepigt, det har jag inte upplevt. Är det mitt recept du använder dig av?

      • Oskar Gudnason said

        Ja, använde chokladmacarons receptet från Franska bakverk boken (Jag bytte även ut mandeln mot hasselnöt).

        • Oskar Gudnason said

          Jag testade att göra macarons igen nu med mandelmjöl smaksatt med saffran och det gick mycket bättre då!
          En del av kakorna på min andra plåt fick tom en krage!
          Kan det ha berott på att jag hade hasselnöt istället för mandel den andra gången jag gjorde dem?

  41. Elizabeth said

    Vet nån hur det går om man använder cocosmjöl?
    Läst nån stans att man bara ska använda väldigt lite eftersom det suger åt sig allt. Nån sa att om receptet va på 100g mjöl skulle man bara ta 20 gram cocosmjöl??? Kan det stämma?

    Nån som provat med cocosmjöl, eller annan mjöl som ej är nötallergi farlig!

    • miaohrn said

      Hej Elizabeth! Jag har använt det i muffins, och minns att det sög väldigt mycket vätska. Det luktade gott, men om jag minns rätt hade det en lite konstig bismak i de färdiga muffinsen. Dock vet jag tyvärr inte hur det skulle funka i macarons. Dock vet jag att Bake My Day-Mattias har bakat macarons med malda digestivekakor, så det kanske kan funka med andra garanterat nötfria kakor: http://bakemyday.se/smores-macaroner/

  42. Mikaela said

    Jag har nu testat massor med olika smaker och fyllningar i macarons, och har lyckats med alla utom den som är med kakao. De blir gryniga, trots att jag har siktat allt, använder samma mandelmjöl som till de andra. Första gången blev smeten för fast, och det blev lite muffinskänsla, andra gången så blev de bättre men ändå inte så släta som tex hallon, saffran och/apelsin macarons blir. Vad tror du att det kan bero på?

    • miaohrn said

      Vad knepigt! Smeten blir ju lite fastare med kakao i, så du kanske kan testa att minska lite på mängden mandelmjöl. Kanske 10-20 gram mindre mandelmjöl. Och rör ordentligt i smeten när du har blandat ihop allt så sjunker den ihop lite mer. Lycka till!

  43. Hanna said

    Hej!
    Din guide var verkligen superbra! Jag undrar bara hur man skulle göra i ditt recept om man väljer att använda färdigt mandelmjöl, du har inte någon koll på hur mycket färdigt mandelmjöl man ska använda sig av? Om man bara ska byta ut de 110 grammen mot mandelmjöl? Sedan har jag en sista fråga och det är om du har testat färga kakorna med pastafärg? Kan det ge bättre resultat? 🙂

    • miaohrn said

      Hej Hanna!

      Ta drygt 110 g mandelmjöl. Sikta det och sedan kan du väga på nytt för att kontrollera att du har 110 g. Ja, jag har testat med pastafärger, men de tål inte riktigt ugnsvärme. Färgerna bleks och blir lite tråkiga. Numera använder jag helst pulverfärger, men de kan vara lite svåra att få tag på. Många nätbutiker har pulverfärger, men de är främst till för att måla ytor, inte att färga in smet som ska gräddas. Eter- och essencefabriken ryktas ha bra pulverfärger. Lycka till!

  44. Josefine Hansson said

    Hej!
    Går det att rädda macarons som blivit platta/ihåliga?
    Hinner inte göra nya och vill väldigt väldigt gärna servera macaroner!!

    • miaohrn said

      Förlåt för mitt långsamma svar! Men tror tyvärr inte att det går att rädda platta macarons. Sjukt störigt, jag vet! Att de är ihåliga brukar dock inte vara något större problem. Hoppas det löste sig på något sätt!

  45. […] Mia Öhrns Macronnördskola […]

  46. Wilhelmina said

    Mina har en tendens att bli helt ihåliga och inte få någon “krage” vad gör jag för fel?

    • miaohrn said

      Att de inte får någon krage kanske kan bero på att smeten blir för lös. Använder du vanliga hushållsfärger? De är ofta lite blaskiga och späder ut smeten för mycket. Jag rekommenderar istället pulverfärger som kan beställas från Eter- och essencefabriken, eller att du testar att baka macarons utan färg för att se hur det går, eller med kakao istället. Ska erkänna att även mina macarons blir lite ihåliga, men det kan jag leva med. Lycka till!

  47. Emelie said

    Jag har gjort 4 tappra försök att göra macarons nu och alla misslyckas brutalt. Ena gången var smeten för lös så dom flöt ut, dom andra gångerna blev dom bara ihåliga och vill inte släppa från bakplåtspappret… Jag har provat din variant med 125 grader i 20 min (dock inte ditt recept). Dom blir blanka men återigen ihåliga… Hjälp mig…

    • miaohrn said

      Mitt råd är förstås att använda mitt recept! 🙂 Och är det kanske så att du använder ganska mycket flytande färg? Dra ner på den så att smeten blir lite tjockare. Lycka till!

  48. Victoria said

    Hej, när jag bakade mina macarons i ugnen rann innehållet ut från kakorna, det blev bara bottnen och översta lagret av marängen kvar alltså helt tomt mellan kakan. Vad gjorde jag för fel? (Jag använde mig av kungsörnens kakmix)

    • miaohrn said

      Hej! Usch, vad tråkigt att kakorna blev misslyckade!Tyvärr har jag aldrig testat Kungsörnens macaronmix, men du kanske kan höa av dig till dem? Hoppas det löser sig!

  49. Cecilia Sandberg said

    Bra tips om mandelmjöl och så. Har bakat mina första ikväll och de blev fina i färgen men de reste sig inte så fint väldigt platta. Har bakat bislvier i många och och sålt men tänkte nu ge mig på en annan petit four. Behöver variera mig.

    Tack för de goda tipsen.
    God jul🎅

Leave a comment