Bakprylshopping

September 3, 2010

Daniella från fina bloggen BakeCake hörde av sig och frågade om jag inte kunde skriva ihop en lista över butiker med mat- och baktillbehör i Stockholm. Hon ska hit i höst för att köpa köksprylar och ville ha tips på var hon hittar dem. Eftersom jag är tokig i Stockholm och älskar att guida runt folk till mina favoritställen är jag inte sen på att nappa. Kruxet är bara att det egentligen inte finns så värst många butiker här för bakningsredskap och sånt, själv beställer jag mest från nätet eller grossister, men här kommer ett litet urval:

Cordon-Bleu – massor av bakformar, kakutstickare, spritspåsar och silikonformar. De vet dock hur man tar betalt.

Lagamati – Redskap, hushållsapparater och formar. Även knivslipning.

Nedre planet på NK –  Porslin, köksapparater och prylar. Även fin saluhall och chokladbutik.

Är du även ute efter porslin och roliga prylar, och inte bara redskap, rekommenderar jag Lagerhaus, Stockhome, Berry och Syster Lycklig. À La Carte Antik har fantastiskt fint begagnat porslin, men dessvärre är det svindyrt i jämförelse med en loppis på landet. 

Hinner ni med lite fika på konditori rekommenderar jag Vete-Katten (bra läge mitt i city och nära till Cordon Bleu), Petite France, Chokladfabriken och Xoko. Min favoritchokladbutik är Lux Dessert och Choklad, så hoppa på en lånecykel och trampa den fina biten längs med vattnet till Lilla Essingen. 

Ska man prompt äta mat istället för kakor tycker jag att man ska gå till B.A.R., 1900, Bistro Berns, Rolfs Kök, Linguini eller Urban Deli.

Till er som inte har vägarna förbi Stockholm kan jag istället rekommendera nätbutikerna Mumsigt, Chokladgallerian, Klara färdiga gå , Dekorera Mera och Kakburken. Från grossisten Bakers får även privatpersoner beställa, och har du ett företag (vilket som helst, rörmokare eller tandläkare går också bra) kan du köpa från Åsö. I Göteborg och på nätet finns Bagaren och Kocken.

Häromveckan hittade jag ett par fina köksbutiker i England; Kitchenmonger i Wells och Kitchens i Bath. Sedan tidigare gillar jag Lakeland i Guildford. Det ryktas även att MORA och G. Detou i Paris är toppenbutiker, även om den sistnämnda snarare säljer ätbara saker än redskap. I New York ska man enligt Mia Gahne gå till Broadway Panhandler, Williams-Sonoma och Fishs Eddy.

Tipsa gärna om ni har koll på andra bra butiker i Sverige eller vida världen!

12 Responses to “Bakprylshopping”

  1. Tweety said

    Du glömde att tipsa om Per Olsson Choklad & Konditori som ligger vid Hornstull, helt sjukt bra praliner och helt fantastiska bakelser! Är man lite hungrigare kan man även äta frukost eller lunch där!

  2. miaohrn said

    Just ja! När jag stog i duschen imorse så tänkte jag att jag inte får glömma att lägga till Pock. Men så glömde jag det ändå.

  3. pannanochpennan said

    Om någon skulle ha vägarna förbi Shanghai kan jag varmt rekommendera Pantry Magic. 🙂 Var där en sväng förra veckan och det var verkligen kökshimlen.
    Bild kommer på min blogg snart!

  4. Linda Urbanski said

    Tårtpinglan i Karlstad. En dam som har en liten, liten proppfull butik i sin källare! Hemsida och webbshop: http://www.tartpinglan.se

    Om man har vägarna förbi, har hon öppet på tisdagkvällar.

  5. Åh, vilken rolig lista! Jag sitter och antecknar för fullt! Tack så jätte, jätte mycket Mia! Nu ska här shoppas!!

  6. Anna B said

    The English Shop i Söderhallarna på Medborgarplatsen har lite bra bak- och tårtdekoreringsgrejer.

  7. Maria said

    Lux Dessert & Choklad har även en filial på Liljeholmskajen *tips*!

  8. miaohrn said

    Tack för alla grymma tips!

  9. […] just nu är kladdkakedrottningen Mia Öhrns lista över bästa affärerna för bakprylar: spritsar, muffinsformar, pepparkaksmått och sånt. Gå dit, läs och glöm inte att tipsa om ditt […]

  10. Fredrik said

    Jag köper nästan allt från http://www.hus-modern.se. Företaget har just bytt ägare, men förhoppningsvis fortsätter de att ha typ allt man inte hittar någon annanstans (säger bara pottaska!)

  11. JohannaK said

    Åh vilken fin lista! Nu måste jag helt enkelt ta mej till Stockholm snart… TACK!

  12. […] Bakprylshopping | Mia Öhrnhttps://miaohrn.wordpress.com/2010/09/03/bakprylshopping/CachadLiknande […]

Leave a comment