Välkommen!

January 19, 2016

mia_sju_sorter

Jag brinner för att göra bakverk och recept som alla kan lyckas med. Jag är matskribent med inriktning på kakor och har 15 års erfarenhet av att skriva recept, styla och hålla kurser. Läs mer om mig här. Vill du hyra min matstudio i Hornstull hittar du mer info här, och min blogg följer du på 101 Nya Idéer.  

KONTAKT: mia.ohrn@gmail.com

One Response to “Välkommen!”

  1. Gunnar said

    Hej Mia!
    Jag har med nöje läst din hemsida och gillar den! Förutom alla recept tycker jag också om den ton du har – spec i din presentation av dig själv!
    Nu till min fråga/reflektion;
    Mandelmassa – detta sorgebarn som det fuskas hej vilt med. (Jag gör alltid egen eller köper Valdéngårdens).
    Nu till min undran; jag köpte semlor på ett bageri här i Uppsala och de var urusla! Vilket jag också mailade dem och påpekade.
    Jag kollade på deras hemsida och såg att, det man kallade mandelmassa, innehöll till största delen aprikoskärnor. Mandeln kom långt ner på listan, så det var förmodligen bara några få procent.
    Av någon obegriplig anledning togs kravet bort för några år sedan att mandelmassa skulle innehålla 50 % mandel. Så nu är det fritt fram att fuska.
    Ska man som konsument verkligen behöva fråga på ett bageri om deras mandelmassa innehåller aprikoskärnor eller mandel?? Borde det inte vara självklart att ett bageri har äkta vara?? På ICA tex finns ju en innehållsdeklaration, så då kan man ju välja själv.
    Var finns yrkesstoltheten? Jag är kanske naiv, men blir förb… att man förstör detta fina bakverk som semlor är. Gör hellre egna.
    Tack för att orkade läsa ända hit ☺

    Gunnar

Leave a Reply

