Mums mums!

August 28, 2015

skumtoppar3

För 2½ år sedan gjorde jag och fotograf Ulrika Pousette ett receptjobb för tidningen Mitt Kök med tema skumtoppar/ gräddbollar/ mums-mums/ kokostoppar eller vad man nu vill kalla det. I samma veva lovade jag att jag skulle lägga upp recept här när det hade publicerats, och sedan dess har jag längtat och väntat och tjatat, men vad jag vet har det ännu inte dykt upp i tidningen. Så nu ger jag upp! Här kommer först bilderna som en liten teaser, och så fort jag hinner sitta vid datorn igen ska jag även lägga upp recept.

kokostoppar

Skumtoppar med lime och mjölkchoklad.

kokostoppar2

Skumtoppar med mint och mörk choklad

skumraketer

Skumraketer

kokostoppar_blabar

Skumtoppar med blåbärspulver och vit choklad

3 Responses to “Mums mums!”

  1. Sara Ekstrand said

    Tonårsminne: när jag gick i högstadiet på åttiotalet var det väldigt inne bland de coola tjejerna att strunta i skollunchen och istället gå till kiosken och köpa en fralla och en mumsmums. Frallan delades, mumsmumsen lades emellan delarna, det hela klämdes ihop och så åts det. Jag tyckte detta var jätteäckligt – och tillhörde inte heller de balla tjejernas gäng. Undrar om detta bara var inne på Ekerö utanför Stockholm eller om det var en mer riksomfattande grej?

    • miaohrn said

      Haha, vilken lunch! Jag gick i Uppgårdsskolan (Stenhamra, Färingsö i Ekerö kommun) på nittiotalet, men stötte aldrig på den kombon. Var dock heller inte en av de balla tjejerna.

  2. Sara Ekstrand said

    Där ser man hur lokala sedvänjor kan vara! Eller var det ett åttiotalsfenomen? Mumsmums passar på något sätt ihop med hockeyfrillor och gigantaxelvaddar. Kanske ska prova baka mumsmums i helgen, kan ju strunra i frallorna…

Leave a Reply

