Radiokakor

August 20, 2015

_MG_1617

Förra veckan kom Birgitta Rasmusson och Tomas Tengby hem till mig på fika och så pratade vi om nya och gamla upplagor av Sju sorters kakor för P1 Meny. Så himla trevligt sällskap, och väldigt roligt att få höra Birgitta berätta om sitt arbete med de tidigare upplagorna. Nu kan du också lyssna på webben eller på reprisen som sänds i P1 på söndag klockan 13:30.

IMG_7015

Jag hade bara hunnit baka två sorters kakor (så skämmigt), Märtas skurna chokladkakor och sirapskakor, men vi kompletterade med kanelhjärtan, kardemummakakor, ungherrar och kattungor från fina lilla Norra Strandbageriet på Pontonjärgatan på Kungsholmen. Nya upplagan av boken kommer förresten ut vilken dag som helst!

11 Responses to “Radiokakor”

  1. domme109 said

    Som jag längtat efter boken! Kommer du till bokmässan och signerar?

    • miaohrn said

      Det vore roligt, men jag har inte hört något (eller frågat) om bokmässan än, så jag tror inte det. Men boken kommer att finnas där iallafall!

  2. Sara Ekstrand said

    Den ska inhandlas omedelbart!!

  3. Magda said

    Tack för ett mysigt radioprogram! Det är verkligen så – “Sju sorters kakor” är helig! I min barndom var det inget kalas utan sju sorter… + mjuk kaka, vetebröd & tårta, ville det sig riktigt “illa” bjöds det på smörgåstårta eller snittar först… & givetvis sköljdes det ner med sockerdricka! . Finns det någon tryggare doft än nybakat?! Är uppväxt med boken och har några ex själv… Ser fram emot “ditt”🙂 I programmet nämndes det om en tårta som heter Casablanca tårta – vad är det för en liten skapelse? Bara namnet lät ju gott! Är väldigt svag för äldre recept…
    1000-tack & trevlig helg!!

  4. Meg said

    Jag råkade ha radion på när reprisen sändes och var ju bara tvungen att lyssna klart. Här är en till som längtar efter den nya utgåvan.
    Självklart ska du vara på bokmässan i Göteborg för jag ska åka dit. Det får vi ordna annars!

  5. Helena Dahlin said

    Satt nyss med sambon och mumsade i oss sirapskakor/sirapsstänger/kolasnittar och fick för mig att kolla i mina två varianter av 7 sorters kakor. Antingen är jag blind, eller så har kakorna ytterligare något annat namn, eller så finns denna klassiker inte med?? Jag ser ju här att du bakat sirapskakor så det kanske betyder att de finns med i din nya upplaga? Vore ju synd annars – de är väldigt goda! Ser fram emot att få inhandla den nya boken! Hälsn. Helena
    ps) har du ett recept på en slags biskotti med koriander och apelsin? Om inte, säg till så kan du få det – de är supergoda!

    • miaohrn said

      Du har helt rätt, sirapskakor har inte funnits med tidigare (tydligen för att inte konkurrera med andra böcker som kom ut samtidigt på samma förlag) men nu har jag lagt till det. Biskotti med koriander och apelsin låter spännande, jag vill gärna ha receptet!

  6. Helena Dahlin said

    Vad bra! Och här kommer receptet.( vet inte var det kommer ifrån ursprungligen, men eftersom jag fått det av min kompis Lena så får de heta så!)
    Lenas biscotti: 100 gr hasselnötter (grovt hackade), rivet skal av en tvättad apelsin, 100 gr rumsvarmt smör, 1,25 dl socker, 0,5 dl vit sirap eller 1 dl flytande honung, 1 medelstort ägg, knappt 5 dl vetemjöl, 0,5 tsk bakpulver, 0.5 tsk bikarbonat, 0,25 tsk salt, 2 tsk stött koriander, 2 rågade tsk vaniljsocker, ev. 4-8 droppar bittermandelolja. Rör samman smör, socker och sirap/honung. Blanda ner nötter, apelsinskal, ägg och ev. bittermandeloljan. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ned dem i smeten. Forma 4 rullar på en plåt, platta till och grädda i 200 grader i ca. 15 min. Skär i sneda bitar, vänd upp snittytorna och grädda ytterligare ca. 10-15 min. Obs, vakta, de blir lätt (och plötsligt…) alltför bruna. De blir inte så hårda som vanliga biscotti men de är beroendeframkallande goda enligt mig.

Leave a Reply

