Mindre glassar åt folket!

July 13, 2015

  
Ni vet, i mataffärer säljs ju populära glassar i miniformat, och just det där så kallade miniformatet är egentligen alldeles lagom. Varför måste vanliga glassar vara så rackarns stora? På miniglassarna står det uttryckligen att det är förbjudet att sälja dem styckvis, men det är ju jättedumt. Vore vanliga glassar mindre skulle man kunna äta oftare, och heller inte ha så dåligt samvete om ens unge åt en glass eller två.

Samma sak med kulglass och mjukglass, oftast blir det gigantiska strutar även där, men några positiva undantag är Gelato Scarfò i Ålsten som säljer ministrutar, StikkiNikki där man kan få halva “kulor” så att man kan smaka fler glassorter och tex Hula Hula Frozen Yoghurt vid Årstaviken där man själv får lägga upp så mycket man vill ha.

4 Responses to “Mindre glassar åt folket!”

  1. Precis! när jag köper kul- eller mjukglass får jag alltid säga till att de inte behöver ta så mycket. Men inte fören jag har betalat, annars hamnar man i en “fast vi säljer bara en storlek, det blir samma pris” diskussion . Som att det handlade om pengarna. Jag vill bara inte ha sååååå mycket .

  2. Båthuspernilla said

    Håller med om att det borde finnas fler små glassar att köpa styckevis. Gärna sådana med bra kvalitet på råvarorna och utan godis i. Vår lillskrutt får äta glass, men att hitta någon vettig i format och innehåll när man är ute i farten är inte lätt. Heder åt Triumfglass som har en ganska liten ekologisk vaniljpinne i sitt sortiment.🙂

  3. Eva said

    Du har ju så himla rätt! Jag absolut älskar munsbitar, och då måste miniglassar passa in där, för dom gillar jag skarpt! I bland är det nästan läbbigt att få en jättemuffin, jätteglass, jättecola. Mindre till folket säger jag bara! Och mer av allt.

  4. TACK!! Du har så många vettiga tankar och idéer! Och jag håller med till fullo. Det har gått överstyr med “extra allt”, “jumbosize” och “special”. Special betyder ALLTID mer mer mer, eller större, både glass och kakor. Gärna då glass med både godis, grädde, topping, strössel, kex eller maräng på.

    “Special” borde kunna innefatta även minde portioner!

Leave a Reply

