Omogna gubbar

June 26, 2015

IMG_5499

De senaste åren har det varit lite trendigt med omogna jordgubbar. Befängt har jag tänkt, mogna jordgubbar som är så gott, varför plocka dem innan de kommer till sin rätt? Men jag gav det en chans i alla fall. Det brukar rekommenderas att man låter dem dra i sockerlag för att få fram sötman (men VARFÖR inte låta dem mogna på plantan istället så att deras naturliga sötma hinner utvecklas?) så jag hällde lite outspädd flädersaft över dem och lät dem stå ett par dagar. Jo vars, det var ganska gott, men det hade varit ännu godare med mogna jordgubbar. Dessutom var de jordgubbar jag använde mig av nästan lite i rödaste laget.

Kanske ska man istället se gröna jordgubbar som ett tillbehör till mat för de som är väldigt otåliga en sådan här kall sommar och inte kan vänta tills bären mognar, eller som vill äta upp dem innan fåglarna tar dem. Här finns till exempel ett recept på picklade omogna jordgubbar som ett tillbehör till grillat.

3 Responses to “Omogna gubbar”

  1. Eva said

    Jag är så otålig! Väntar på att få åka och plocka själv. Sedan blir det urgod ganache på svenska gubbar, för säga vad man vill om dyra, franska och tjusiga jordgubbspuréer, det finns INGET som slår en svensk jordgubbe. Som av gud-himself-goda är dom!

  2. Cecilia said

    Men åh. Varför? Måste man överkomplicera till och med en sådan enkel sak som färska underbara jordgubbar? Det finns ju en väldig massa andra saker att pickla och äta, i form av grönsaker. Inte gröna bär:) Att vara trendig är en sak, och instagram mm är jätteroligt att inspireras av. Men jag föredrar mogna gubbar:)

Leave a Reply

