Tävling!

June 9, 2015

IMG_4757

Nu har den finfina boken White Guide Café släppts, och jag tycker vi firar med en tävling! Det ligger fem ex av boken i potten, och för att delta skriver du en kommentar nedan och berättar vad du stör dig på när du går på kafé. Är det höga priser, bord som luktar sur disktrasa eller mackor med för lite smör på? Här har du chansen att få ur dig det! Senast på söndag kväll vill jag ha ditt svar.

Boken släpptes med pompa och ståt igår i Skeppsholmskyrkan och där korades även vinnarna i nio olika katergorier. Så här skriver White Guide i sitt pressmeddelande:

Årets bästa café enligt White Guide Café finns i Göteborg: da Matteo Magasinsgatan. Årets Kaffebar heter för andra året i rad Drop Coffee – en kaffepionjär på Södermalm i Stockholm. Det främsta konditoriet är en trendsättare i Stockholm: Tössebageriet. Det mest hållbara caféet är Strandnära Ekocafé i Mörbylånga på Öland. Årets Stjärnskott heter Uggla kaffebar & café i Malmö. Även Årets Värt en Resa finns i Skåne – Bäckdalens Café Orangeriet väster om Båstad. Årets Fikaställe ligger i Mariefred: Annas Hembageri. Det nya priset Årets Bageri går till Green Rabbit Rågbrödsbageriet – en nykomling i Stockholm.

IMG_4758

Förutom Sveriges 317 bästa kaféer innehåller boken massor av roliga listor och trendspaningar.

35 Responses to “Tävling!”

  1. Meg said

    Jag stör mig på när jag måste säga till om att det behövs kaffe, mjölk eller servetter på café där man tar de sakerna själv. Mycket irriterande.

  2. Katarina said

    Det jag stör mig mest på är när personalen står i kassan och leker med mobilen trots diskberg på borden eller när kunder matar fåglar med sitt fikabröd och lockar dit ännu fler fåglar.

  3. Linda said

    Något jag stör mig på är när kaffet som står framme på en värmeplatta har stått för länge och smakar bränt trots att kannan ser ganska full och nygjord ut. Förstår egentligen inte varför man inte bara kan ha en stor termos eller kanske alltid brygga nytt åt varje kund. Måste allt vara så tidseffektivt?

  4. Renate said

    Jag stör mej på om det är för mycket halvfabrikat.

  5. Elin S said

    Jag stör mig på när personalen börjar duka av när man precis svalt sista tuggan eller ibland t om innan man hunnit äta klart. Man känner sig stressad och bortmotad. Känns som att personalen bara vill att man ska lämna bordet snabbt så de kan få nya gäster.

  6. Sara Ekstrand said

    Hej! Jag stör mig på caféer och bagerier som serverar te i muggar utan öron, så man bränner fingrarna av sig – eller ännu värre: serverar te i glas! Te ska serveras i lagom stora tekoppar eller muggar med öron. Smaken på teet påverkas väldigt mycket av koppen eller muggen. Te i pappmugg är odrickbart. De allra bästa ställena serverar teet i en liten tekanna. Så stör jag mig på alla kedjor, som tillhandahåller totalt smaklöst fikabröd.

  7. Anna said

    Hej! Jag stör mig egentligen bara på nonchalant personal – både personal som ignorerar kunderna och personal som “inte ser” den ringlande kön och ger överdrivet trevlig och långsam service åt kunden som betjänas längst fram.

  8. Katta said

    Dålig service!
    Det spelar ingen till hur bra kaffet eller kakorna/bullarna/bakverken är om
    personalen inte kan få mig att känna mig välkommen.
    Jag har blivit så att är personalen riktigt otrevlig/oengagerad så går jag därifrån, då vill jag inte att dom skall ha mina pengar.
    Ett genuint trevligt bemötande, och ett engagemang väger upp eventuella brister. Iallafall i mina ögon sett.

  9. P said

    Det jag stör mig mest på är ett icke existerande alternativ till vegetarianer/veganer faktiskt, även ifall det bara är en svettig ostfralla skulle jag vara nöjd!

  10. Lise-Lotte said

    Jag stör mej på ställen där man får göra allt själv. Ta koppen, hälla upp kaffe/te osv.

  11. Therese said

    Jag stör mig på påsteer och även på de ställen som har löste som de klämmer ihop i en liten tesil. Så tråkigt att dricka mindre gott te till det andra goda man köpt, då blir inte bullen eller vad det är speciellt gott heller.

  12. Ulrika said

    Jag stör mig på kaféer som plastar in allting! Det ser inte inbjudande ut. Och det får mig också att misstänka att de är snåla och att kakor och bröd inte är färska.

    • Sanna said

      Jag ser din poäng, men för mig som är allergiker känns det lite tryggare med inplastat än när personalen använder samma tänger till allt och korskontaminerar åt höger och vänster. Tänk om man kunde få allt🙂

  13. Fransyska 2 said

    Jag stör mig när ett ställe som har löste av någorlunda bra kvalitet bränner bladen genom att ta ångande vatten från espressomaskinen. De har inte förstått att de håller på att förstöra teet… Och det skulle vara så trevligt om kaféägare kunde lära sig att olika teer bryggs på olika temperaturer och olika länge…men att inte använda ångande vatten skulle vara en bra början.

  14. Rebecca said

    Jag stör mig mest på caféer som bara lever på gamla meriter – de vet att de har ett visst kundunderlag och anstränger sig därför minimalt för att locka nya kunder. Detta kan ta sig många uttryck – det jag själv retar mig mest på är när portionerna (tårtbitar eller så) är provocerande små men ändå kostar 35 kronor, cappucinon serveras i dockservis och allting genomsyras av denna småsnålhet.

  15. Birgitta said

    Föräldrar som byter blöjor på sina bajsiga ungar mitt på bordet – vidrigt. Spelar ingen roll hur gullig ungen är, bajsblöja på fikabordet är ALLTID vidrigt.
    (man skulle kunna tro att detta inte förekommer, tyvärr bedrar man sig rejält då…)

    • Båthuspernilla said

      Håller med. Trots att jag är småbarnsförälder själv.

      Tycker inte heller om när ammande mödrar bokstavligt talat lägger upp mjölkbaren på bordet och serverar pyret. (Fast det såg jag på en restaurang så det är utom tävlan.)

  16. Lise-Lotte said

    Jag gjorde ett inlägg tidigare idag, glömde nämna att det är ganska irriterande när de bara står och ser på när äldre människor skall balansera med brickan själv plus eventuell käpp eller rullator, trots att det finns tid att personalen hjälper till
    Hoppas det är ok att jag gör detta tillägg

  17. Karin said

    När man får tevatten i en kaffekopp fylld till hälften och det bjuds 6 olika smaker på tepåsarna, har man tur finns det Yello Label. Och sen tar de 30 spänn för det hela. Då hjälper det inet hur gott utbud man har på bakverken.

  18. Lena Wendel said

    Jag blir rejält störd av hög musik, dvs när det spelas så hög musik i lokalen att det är svårt att föra ett samtal

  19. Jennifer said

    Som f.d. caféarbetare så stör jag mig otroligt på när folk har proppat ner servetter eller lagt gammalt snus och tuggummi i kaffemuggarna. Visst, kopparna ska in i diskmaskinen men innan dess hinner det ju torka fast! Otroligt äckligt, är det!!

  20. Mia said

    Det är riktigt osmakligt när ostmackor har stått för varmt och för länge och fått hårda, smått genomskinliga kanter. Som pricken över i:et är osten vit och vattnig under den obligatoriskt sladdriga gurkbiten. Uääää.

  21. Lisa said

    Jag stör mig på att mitt absoluta favoritfikaställe där jag tillbringat så många härliga stunder, längtat till och introducerat för mina vänner inte längre är sig likt! Det härliga värdparet har slutat. De bakade nya fantastiska skapelser varje dag, ofta med råvaror som stamgäster bidragit med tex blåbär och rabarber. Om jag var hungrig fanns nybakat matbröd som det fixades fram mackor av. Kaffet var alltid nykokt. När solen sken satt jag under det gamla knotiga äppelträdet med dagstidningen. I dag är stället “upphottat” med slamrig läskkyl och magert brödutbud. Den välkomnande känslan och kvalitetstänket saknas. Jag letar nya fikaställen.

  22. Åsa J said

    Det jag stör mig mest på är att det är svårt att hitta ett fint “gammalt” konditori så man slipper de stora kedjorna med mycket halvfabrikat och enorma kakor/muffins. Nybakat är trots allt bäst.

  23. Linn said

    Hej! Något som jag tycker är trist när man går på café är om personalen inte är trevlig/serviceinriktad. Det kan verkligen få mig att tappa lusten! Borde vara en självklarhet att få ett trevligt bemötande, men icke.

  24. Marianna said

    Jag blir irriterad när servitören inte vet vad kakan innehåller o hur det gjorts. Gluten o laktos har alla koll men hur till ex kremen gjorts, vad är det för deg…
    Tack för en fin blogg;)
    Marianna

  25. Anna said

    Vilken kul tävling. Jag stör mig på när utseendet har fått större betydelse än smaken, vackert att titta på men jag vill äta och njuta.

  26. björn said

    när det är dåligt skyltat om vad det är för kakor, vad de heter och kostar och så vidare. men i ärlighetens namn är de ju trevligt ändå

  27. Siri said

    Jag är allergisk mot mjölkprotein och stör mig på när personalen inte vet skillnaden på det och laktos. Händer alltför ofta..

  28. Elin said

    Det enda som jag stör mig på generellt när jag går på kafé är när smörgåsar, bullar och annat fika som exponeras i disken inte är prismärkt, vare sig i disken eller någon annanstans i kaféet. Jag tycker att det känns lite pinsamt och småsnålt att fråga om varenda kaka man är intresserad av: “Vad kostar den?”, “Jaha, och den då?”, men faktiskt så kan det ju vara så att man har en begränsad summa pengar med sig att handla fika för.

    Dessutom så blir det ju ett extra stressmoment för kafépersonalen att informera om priser om det är hektiskt och lång kö.

    Jag tycker om prislappar helt enkelt, då slipper man fråga om priset, alternativt bli överraskad av summan på kvittot.

  29. Katarina said

    Som icke kaffedrickare stör jag mig på att det fortfarande förekommer att man som varm choklad serveras en kopp varmt vatten och en påse chokladpulver av billigare sort vid sidan av.

  30. Cicci said

    Hej,
    Jag störs av caféer där man inte kan få ro, det är dock svårt att säga att det har att göra med hur lokalen är utformad eller om det är välbesökt, utan mer med hur gästerna bemöts. Ibland känns det som om gästerna “bara” betraktas som någon som ska spendera pengar och då känns det tycker jag.
    Som sagt, svårt att sätta fingret på, mest en odefinierbar känsla kanske.

  31. […] att bränna fingrarna till föräldrar som byter blöjor på fikaborden! Du kan läsa inläggen här. Självklart finns det saker som även jag kan irritera mig på vid ett kafébesök som exempelvis […]

  32. Annika Kilegran said

    Jag stör mig på ställen som bara serverar torra bake-offbullar och delicatokakor. Då betalar jag hellre ett par extra kronor för goda fräscha bakverk.

Leave a Reply

