Mellis-nostalgi

May 29, 2015

korvbröd
Om ni är ute efter att läsa om piffiga bakverk får ni klicka er vidare till Linda Lomelino eller Roy Fares, för det här inlägget handlar om korvbröd. Butiksköpt korvbröd.

När jag var liten brukade min mamma ibland ta halverade korvbröd som hon bredde med smör och sedan strödde socker och malen kanel på och värmde i ugnen. Så. Himla. Gott. Detta var alltså på 1980-talet när mellanmål bestod av pulverkräm eller vitt bröd, inte granola och chiafrön. Men det blev ju folk av oss ändå.

Jag har längtat efter de där korvbröden i åratal, och nu kom jag äntligen till skott att testa själv. Lika gott som jag mindes det, och även mycket poppis hos Nisse 3 år. Dessutom är det ett bra sätt att ta till vara på korvbröd som ofta har en tendens att bli över. Vill man göra det hela mer fancy kan man istället för korvbröd använda vetebröd i valfri skepnad eller brioche. Jag gjorde också några varianter med stötta kardemummakärnor, och det var heller inte dumt.

4 Responses to “Mellis-nostalgi”

  1. Trevligt! Ganska piffiga de med faktiskt🙂

  2. Annika said

    Påminner (i nyttighet) om det lyxmellis vi fick ibland när jag var liten: om det hade blivit en klick vispad grädde över när det varit efterrätt (dvs gäster), så fick vi vispad grädde i strut med lite strössel på toppen. Också ett bra sätt att ta vara på rester.
    Och spadet från konserverad frukt frös mor in i glasspinneformar. Det var också gott.
    Fast faktum är att mellanmål inte riktigt existerade i någon organiserad form när jag växte upp. Var man lite sugen på nåt så tog man vad som fanns: frukt, några mariekex, ett glas saft, glass ibland – men det fanns liksom ingen måltid mellan lunch (som då kallades middag = mitt på dagen) och middag (som då kallades kvällsmat). Ibland när vi lekte ute tog vi med små påsar med havregryn och socker och åt. Herregud.

    • miaohrn said

      Aha, tänk att mellis är ett så pass nytt påfund! Så roligt det du skriver om havregryn med socker och glasstrutar med grädde och strössel!

  3. Elin said

    Jag är ändå uppvuxen i början av 2000-talet men även då så åt vi syskon kräm, fruktyoghurt eller drack saft till melliset (dock inte allt på en gång). Korvbröden känner jag också igen! Ibland så brukade vi nämligen rosta korvbröd i brödrosten, alternativt värma dem i mikron och sedan bre på smör. Det är förvånansvärt gott faktiskt!

    Säkerligen inte helt nyttigt, men som du skriver, det gick ju bra ändå! Nu när jag är större och går på gymnasiet (jag har antagligen blivit influerad av alla hälsosamma trender, eller kanske tagit åt mig av näringsläran i skolan) blir det oftast frukt eller kvarg med granola till mellanmål.

Leave a Reply

