Jello

May 19, 2015

jello3

Jag gjorde jello/ gelé häromdagen, men egentligen inte för att jag tycker att det är så värst gott, utan mer för att det är snyggt och roligt. Och för att jag fick en så fin form från Nordic Ware i födelsedagspresent som jag ville testa.

jello4

Jag följde helt enkelt anvisningarna på gelatinförpackningen och gjorde 1½ liter ganska stark hallonsaft. Jag värmde upp lite av saften, vispade ner det blötlagda gelatinet, blandade med resten av saften och hällde allt i formen. Sedan fick det stelna i kylen och därefter gjorde jag ett tunt lager pannacotta på 3 deciliter grädde. När det hade stelnat lossade jag gelén ur formen genom att sänka ner den i hett vatten några sekunder. Det jag borde ha tänkt på var att den stora mängden gelatinblad (18 stycken, inget för vegetarianer…) spädde ut saften så att smaken blev ganska blaskig. Inte ens treåringen ville äta upp sin portion.

jello5

Så glad att jag lyckades norpa lite körsbärsblommor som blåst ner på granngården!

jello1

jello2

6 Responses to “Jello”

  1. Det blev ju i alla fall vackert!

  2. Sara Ekstrand said

    Det blev väldigt vackert! Men Jello lyckas alltid bli en besvikelse vad gäller smaken

  3. Eva said

    Oavsett smak. Mycket snygg! Och snyggt fotat.

Leave a Reply

