Arga lappar

May 12, 2015

20150512-122800-44880795.jpg

Jag har tidigare skrivit om det här med kaféer som har en fäbless för att sätta upp uppfordrande lappar. Det är fullt förståeligt och alla dessa budskap är säkert motiverade, om jag hade kafé skulle jag också bli galen på kunder som inte beter sig som de borde. Men likväl är det trist, dels för att man känner sig omyndigförklarad, dels för att det är förfulande rent estetiskt.

Igår fikade jag på Skafferiet i Ekoparken, ett kafé som ligger väldigt vackert i Stora Skuggan i Stockholm, men där man tagit det här med lappar till en helt ny nivå. Det var lappar precis överallt! Här är bara ett axplock av dem:

20150512-122507-44707794.jpg

20150512-122507-44707256.jpg

20150512-122508-44708783.jpg

20150512-122510-44710000.jpg

20150512-122510-44710761.jpg

20150512-122511-44711687.jpg

 
Bortsett från lapparna och att mycket av maten och kakorna känns lite prefabricerade är det ett ganska trevligt ställe. Igår stod både magnolia och äppelträd i full blom och vid 4H-gården strax intill hade getterna fått söta små killingar vi fick busa med. Dessutom är hundar varmt välkomna både inom- och utomhus på kaféet, något som inte är helt vanligt.

6 Responses to “Arga lappar”

  1. AnnaCarin said

    Haha jag blir sjukt osugen på arg-lapp-fika. Men de var ju iaf passivt aggressiva. På min mammas kolonilott är det aggressiv-aggressiva. Typ “Släng inte kompost här, ser du högen en meter bort????????” Rädd för de som går där och gräver…

  2. Annika said

    Gah, får nervösa ryckningar av alla olika typsnitt! Kan de inte vara konsekventa med de skyltar som är gjorda i datorn åtminstone? Och sen kanske rent av kolla det där med skiljetecken och mellanrum och sånt… Är inte språkpolis, men en liten typografipolis bor nog inom mig.

  3. Magdalena said

    Hej! Håller med om att det är trist med lappar, men såsom arbetande inom servicebranschen (dock inte på kafé) blir jag lite nyfiken på vad som hänt om man tagit bort vissa av lapparna. Att buffén inte ingår när man köper en grillad macka berättar man när man säljer mackan och så är det bra med det. Men hur kul vore det att när man trixat in sin barnvagn mötas av ett “Ursäkta, tyvärr kan vi inte ha barnvagnar här inne på grund av brandsäkerheten..:” och få vända igen? Någon kreativ tanke kring detta? Vore ytterst användbart i min vardag.

    • miaohrn said

      Det fascinerande var att det stod på två lappar på vardera sida om dörren och en stor stolpe mitt i dörröppningen att man inte skulle köra in barnvagnar, och likväl var det barnvagnar där inne…

Leave a Reply

