Chokladlöv

April 10, 2015

chokladlöv1

Jag gillar de där knepen man kan ta till för att få bakverk att se avancerade och imponerande ut, men som egentligen är enkla. Chokladlöv till exempel, hur tjusigt är inte det! Men jättelätt att göra. Så här gör man:

1. Välj fina blad eller löv, gärna obesprutade, ätliga och med tydliga ådringar. Jag tog det jag hittade på balkongen och på fönsterbrädan: pelargon, smultron och murgröna. Det sistnämnda är jag dock tveksam till ätbarheten på… Men man äter ju heller inte själva bladen.

2. Skölj bladen om du tror att det behövs och låt dem torka.

3. Stryk på tunt, tunt med matolja på den sida av bladet där du vill ha chokladen. Jag använde hushållspapper, men man kan säkert ta en liten pensel om man har det.

chokladlöv2

4. Smält choklad försiktigt i mikron eller över vattenbad. Det går bara åt några få bitar. Pensla på ett 1-2 millimeter tjockt lager choklad på bladens ena sida. Eftersom jag inte hade någon pensel kladdade jag på med fingret, och det gick också alldeles utmärkt. Ställ in bladen i kylen tills chokladen har stelnat ordentligt, det tar cirka 30 minuter.

5. Pilla loss bladen från chokladen. Hinner chokladen bli varm och mjuk medan du jobbar är det bara att ställa in bladen i kylen en stund och försöka igen när de har stelnat. Jag har iskalla händer, så för mig är det ganska lätt att jobba med choklad, men har du varma händer kan det nog vara en bra idé att bara ta fram några få löv i taget från kylen. Förvara sedan chokladbladen i en tättslutande burk i kylen. Använd dem till att dekorera tårtor, bakelser, cupcakes eller vad du vill.

chokladlöv3

6 Responses to “Chokladlöv”

  1. Tack för tipset! Så fiffigt.😀

  2. Eva said

    Supersnyggt på tårtor och bakelser! Ska jag testa. Och man skulle kunna säga att du har chokladhänder. Kalla. Perfekt att ha om man jobbar med choklad. Själv har jag bagarhänder. Varma. Inte så perfekt i min värld. När jag var yngre, som du är, (i referens mot mig) hade jag kalla händer. Jag önskar jag var yngre…

  3. Anna said

    Murgröna ska du nog inte göra löv på. Det är giftigt och orsakar irritationer på hud och slemhinnor.

  4. Karin said

    Så vackert och så enkelt!

  5. […] dekorerade med chokladlöv. Jag hittade instruktioner hos Mia Öhrn, kära ”Kak-Mia”. Hon skriver att det är enkelt och det var det – fram till att […]

Leave a Reply

