Chiafrutti

March 29, 2015

olle mars 2015, chiapudding, 002

Jag kan vara den absolut sista bloggaren i hela världen som skriver om chiapudding. Jag är alltid lite skeptisk när det gäller hälsosam mat, och det är även min treåring. Han gillar korv, glass och pannkakor, precis som de flesta treåringar. Han är också tokig i risifrutti, och efter att ha provat mig fram lite trevande med de här upphuassade chiafröna har jag kommit fram till en variant som är ganska lik risifrutti och som ungen faktiskt gillar. Hurra! Känns som en seger att få i honom något som ryktas vara fullproppat med omega 3, fibrer och järn. Till det äter han osötade upptinade hallon och jordgubbar från frysen.

Att göra chiapudding är löjligt enkelt. Jag brukar mala ner lite vanilj i en burk (har en sådan här kvarn som jag gillar) och sedan höfta i chiafrön så att det fyller kanske en fjärdedel eller femtedel av burken. Sedan är det bara att hälla ner mjölk och röra om. Ska man vara riktigt hälsosam och rawfoodig ska det förstås vara mandelmjölk eller liknande, men så långt har jag inte gått ner mig i super food-träsket. Jag använder mellanmjölk eller standardmjölk. Jag brukar också hälla i en liten skvätt vispgrädde för att göra det lite extra gott och risifrutti-liknande. Låt burken stå framme i tio minuter medan du pysslar i köket och rör då och då så att det inte blir alltför klumpigt. Ställ sedan in i kylen och låt stå och svälla i cirka 12 timmar. Klart! Puddingen håller nog i 4-5 dagar gissar jag.

Sedan bör det förstås tilläggas att man ska ta det här med hälsosam mat med en nypa salt. Det som anses vara extremt nyttigt ena sekunden är ju livsfarligt nästa, så ät hellre lagom mycket av allt möjligt du tycker om än att haka upp dig på vad som är nyttigt för stunden. Jag misstänker också att chiafröna går rakt igenom kroppen, men det är bara min egen ovetenskapliga spekulation. Dessutom är de inte särskilt mättande. Jag åt det till frukost häromveckan och var vrålhungrig igen innan jag kom ut genom dörren.

9 Responses to “Chiafrutti”

  1. haha! Jag har inte heller ätit eller bloggat om chiapudding ännu.. NU är det nog bara jag kvar🙂

  2. V said

    Kom bara ihåg att man max ska äta 15 gr/dag av chiafrön. Så stod det iaf på förpackningen jag läste på.

  3. Birgitta said

    Haha “..var vrålhungrig igen innan jag kom ut genom dörren”!!
    Så sant, alla som hävdar att man blir mött av chia BLUFFAR!!

  4. Annika said

    Klart de bara går rakt igenom kroppen. De är stenhårda och pyttesmå, vem tuggar sönder mer än 4-5 sådana på en portion chiapudding!? Alltså får man väldigt lite nytta av eventuella näringsämnen inne i fröna.

    Men jag ser dem som ett alternativ till linfrön, för variationens skull: dvs jättebra för magen med det där geleiga som bildas runt om. Det smörjer fint och lenar irriterad magslemhinna. Så tänker jag. Plus att det faktiskt är lite roligt detta att man kan göra pudding av dem. Det kan man för övrigt av linfrön också, och psylliumfrön, men det blir en ganska markant smak av de fröna som inte alla gillar. Chiafrön verkar inte smaka något alls, vilket ger ett bättre utgångsläge för egen smaksättning.

    Jag gör chiapudding på kokosmjölk, direkt från burk. Då behöver man knappt smaksätta alls, för kokosmjölk är så himla gott i sig själv. Tips om du vill vara mer “rawfoodig”, haha. Som frukost tycker jag man kan komplettera med ett kokt ägg, eller nåt annat som mättar. Annars är det ju ett strålande mellanmål. Chiafrutti, vilket bra namn!

    Såg även tips nyligen om att göra sylt med hjälp av chiafrön. Det lät ju lite spännande. Nu är det ju inget fel på riktig sylt, och inte så svårt att göra heller, men jag ÄR ju en väldigt nyfiken person när det gäller ny mat.

  5. Cecilia said

    Ett tips om man som vuxen vill äta chiapudding men faktiskt också bli mätt, är att toppa med en rejäl portion av riktigt god müsli. Eller frukt och nötter. Eller både och:)

Leave a Reply

