Fillimpa

March 17, 2015

olle februari 2015, fillimpa, maria bröllop, 120

Jag är bagare i grund och botten, men bröd är pinsamt nog inte min starka sida, det är bakverken jag brinner för. Däremot älskar jag att äta bröd och lägger omoraliskt mycket pengar på att köpa bröd. Titt som tätt händer det dock att brödburken gapar tom och jag blir tvungen att baka själv. Då blir det inte något långjäst surdegsbröd utan supersnabb fillimpa. Senast jag bakade den tog jag tid och klockade in på 11 minuter från början till start inklusive fram- och tillbakaplockning av alla ingredienser, diskning och tröst av bebis. Brödet ska förvisso vara i ugnen i en timme, men där sköter det ju sig själv. Den här fillimpan är dessutom inte så söt som en del recept kan vara, och gäster brukar bli lyriska. Receptet ligger uppe under receptfliken!

Förresten, jag har gasugn hemma och det här brödet funkar utmärkt att baka i en sådan relik om det mot förmodan är fler av er som inte har gått över till sådana där moderna elektriska apparater.

2 Responses to “Fillimpa”

  1. Eva said

    Samma här. Får något frånvarande i tankarna när det kommer till bageri. Ungefär som när man sitter hos revisorn. Man fattar men ändå inte liksom. Intresset är inte där. Hoho? Jag absolut älskar bakverk. Så sådana här enkla och bra recept passar perfa! Kram på dig Mia!

Leave a Reply

