Lilla Sur och Lilla Bagis

March 13, 2015

kaffe Ni vet, jag har alltid lite dåligt samvete för att jag är så Stockholms-fixerad när det gäller kafétips, men nu har jag åtminstone fått nys om ett relativt nystartat bageri i Göteborg. Haleluja! Det heter Lilla Sur och ligger i Kålltorp en liten bit utanför stan, och verkar riktigt ambitiöst och bra. I Kålltorp ligger dessutom den ljuvliga köksbutiken Bagaren och Kocken, så i mina öron låter det som en utmärkt kombo för en utflykt.

I Bagarmossen en bit utanför Stockholms innerstad ligger Lilla Bagis som verkar vara ett utmärkt kafé. Jag har inte varit där själv, men värnar lite extra om kaféer som ploppar upp där det annars är lite skralt om trevliga fikställen.

En tråkig kafényhet är att Källströms konditori vid Fridhemsplan håller på att omvandlas till en Fabrique. Nu var Källströms ganska trist och sunkigt, och jag älskar Fabrique, men hur många ställen måste det finnas! Jag har nu tre Fabrique-butiker på 5-minuters promenadavstånd hemifrån, och det börjar bli lite tjatigt. Till saken hör att Källströms hade så fin inredning med glasdekor från min mans släkt (som jag bloggat om här) och jag gissar att den har blåsts ut till fördel för Fabriques generiska industrichica inredning. Okej, jag får göra en total pudel och be Fabrique om ursäkt. De har behållit de fina glasväggarna och annan gammal inredning. Bara jag som är oinsatt och gnällig, förlåt!

4 Responses to “Lilla Sur och Lilla Bagis”

  1. Annika said

    Nejmen åh, hoppas de bevarat glasdekoren!
    Jag blir också lite trött på alla kedjor. Spelar ingen roll att de är jättebra – det blir tjatigt med samma generiska utbud och dekor i varenda hörn. Uppenbarligen finns det en marknad för hundratals caféer, så varför kan det inte vara enskilda personer som sätter egen prägel på sitt lilla hörn? Jag kan längta efter något “riktigt svenskt” café i t.ex. Gamla stan (med alla turister): med ägg-ansjovis-mackor, leverpastej-gurka-mackor, vaniljhjärtan, kolasnitt och drömmar, sockerkaka, vetekrans… som omväxling till brie-salami-foccacia, cookies, muffins, biscottis. Inte för att det är nåt fel på det senare, men det finns ju överallt! Hade jag varit entreprenörtypen kanske jag hade vågat öppna nåt sånt själv, nu hoppas jag bara att nån annan kommer på det.

  2. Jag jobbar på Fabrique på Fleminggatan (gamla Källströms) och kan meddela att vi behållit de originalglasväggar och dörrar som fanns kvar. De gamla ägarna hade ju rivit ner vissa själva innan, tråkigt nog. Kom gärna förbi och titta, det är jättefint, jag lovar! Kram

  3. Cecilia said

    Vad skönt att gamla fina detaljer ändå får vara kvar ibland, trots ägarbyte och annat! Det är ju oftast de som liksom står för själva känslan:)

Leave a Reply

