Den fetaste av dagar

February 15, 2015

Tesch_semlor_131206_026

Hoppas ni alla får en riktigt bra fettisdag med semlor av bästa slag!

Min treåring Nisse fick semla med varm mjölk till frukost idag, för det var bland det bästa jag visste när jag var liten och min mamma gjorde det till helgfrukost till oss. Det är något alldeles extra att få äta bakverk till frukost, och också lite komiskt att vi i Sverige kan tänka oss att fika på nästan alla tider på dygnet utom just på morgonen. I Sydeuropa är det ju mer regel än undantag att kalasa på frasiga, söta och chokladiga smördegsbakverk till frukost, men här är det rågmjölsgröt, chiafröpudding, fil med müsli eller grovt bröd som gäller. Ända till förmiddagsfikat då man kan gå loss på bakverken.

Foto: Björn Tesch.

8 Responses to “Den fetaste av dagar”

  1. Annika said

    Jag åt en minisemla till frukostkaffet idag. Efter min nyttigare äggmacka. Det kändes toklyxigt, nästan som semester!

  2. Åt också hetvägg till frukost idag. Det är ju trots allt fettisdagen:)

  3. Mikaela said

    Jag brukade alltid få semla till frukost på min födelsedag (i januari visserligen) när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Så mysig och lyxig tradition🙂

    • miaohrn said

      Vad härligt! Jag fyller också år i januari och för ibland hetvägg till födelsedagsfrukost av min man. Men i år blev det mackor och croissanter, inte dumt det heller!

  4. Cecilia said

    Jag som gärna provar alla möjliga frukostvarianter, både supernyttiga och mindre nyttiga, och lever enligt devisen “det enda jag inte tycker om är inälvsmat!” måste ändå säga att chiapudding är något av det äckligaste jag någonsin har ätit. Som att sleva i sig en massa slemmiga, smaklösa grodägg!!!

    • miaohrn said

      Haha! Men jag som är skeptisk till all mat som anses vara hälsosam börjar nästan fatta tycke för chiapudding. Mot min vilja nästan. Däremot är det inte särskilt mättande, äter jag det till frukost är jag hungrig igen innan jag kommer ut genom dörren.

Leave a Reply

