Mandelmjöl

January 28, 2015

059

Den värsta macaron-hysterin har ju bedarrat, men jag får fortfarande mycket frågor och funderingar om hur man bakar den pastelliga lilla rackaren. Jag tänkte ta och uppdatera den macaronbakningsskola jag skrev för flera år sedan, men undrar över en sak. När jag började baka macarons var det hopplöst att få tag på mandelmjöl i vanliga mataffärer, men nu finns det plötsligt 4-5 sorter i varenda butik jag besöker. Så jag tänkte att jag kanske kan skippa att ingående berätta om hur man skållar, skalar och maler sitt egna mandelmjöl, för det är faktiskt ganska jobbigt och tidskrävande. Men. Jag håller mig mest i Stockholms innerstad. Hur ser det ut i resten av landet frågar jag då er som kanske vet? Går det att få tag på mandelmjöl på Ica i Grängesberg? Och hur ser det ut i Vaggeryd, Gnarp, Eslöv och Kramfors? Till exempel.

påskmacarons liten1

18 Responses to “Mandelmjöl”

  1. heornse said

    finns i lilla Norsjö i Västerbottens inland…🙂

  2. Lisa said

    Bara för att du nämnde just Vaggeryd måste jag kommentera!
    Det finns mandelmjöl i hyllan! Både mindre och större förpackning av ett märke.

  3. domme109 said

    På ICA i Svedala finns Kungsörnens mandelmjöl alltid inne. Och Macaronmix😉

  4. Lotta said

    Nu bor ju jag i Göteborg så jag tillhör väl egentligen inte målgruppen för det här inlägget. På Ica Maxi där jag brukar handla finns det ju nästan en hel hylla med mandelmjöl. Men sist jag köpte hem valde jag det av Icas eget märke. Och jag tänker att när butikskedjan har en vara i det egna sortiment så borde det finnas goda förutsättningar att hitta den även i mindre butiker.

  5. VisaLiza said

    I lilla Munkedal i mellersta Bohuslän har de flesta av butikerna i kommunen mandelmjöl. För något år sedan var det dock svårare att hitta. Liza

  6. ClEr said

    Hej,En liten reflektion:
    Man kan undra om det har betydelse för smaken att använda färskmalet mandelmjöl jämfört med färdigmalet? Jag vet :ska man producera många kakor är det mer praktiskt med färdigmalet.
    ClEr

  7. Elin said

    I byn där jag bor, som inte har mer än 3000 invånare, så finns det två olika märken av mandelmjöl på de två respektive livsmedelsbutikerna. Ett bra utbud för att vara en så liten ort!

  8. Ja, mandelmjöl verkar finnas lite överallt. Läste i hembakat idag om vad du trodde skulle bli 2015 nya baktrend. Läste också att du hade ett litet pyre i magen som kommer i februari. Vad roligt!! Kommer pyret kunna ha semmelbodyn? Den är ju så fin. Dessutom passar den bra till semmelsäsongen:)

    • miaohrn said

      Vad roligt att du kommer ihåg semmelbodyn! Är så glad att den ska få komma till användning igen (peppar, peppar) men undrar också om den kommer vara lagom stor inom semmelsäsongen. Sannolikt inte, det verkar bli en ganska liten bebis, och jag tror att bodyn är storlek 68. Men håll tummarna att han tjockar på sig snabbt och växer i den!

  9. Sanna said

    Eftersom jag är allergisk mot mandel testade jag att fint mixa riven kokos och använda det istället. Det var innan kokosmjölets tid men blev faktiskt riktigt bra. Så tips til mandelallergiker🙂

  10. Annika said

    Nämen GRATTIS Mia! Innebär detta att det nu dröjer evigheter innan du har nästa trevlig kurstillfälle?

  11. I stort sett samtliga ICA-butiker runt om i landet bör ha det i sitt sortiment…

Leave a Reply

