Tävling!

January 13, 2015

20150113-150801-54481835.jpg

Jag har tidigare skrivit om att mina bästa kladdkakerecept har kommit i en samlingsupplaga och idag fick jag ett helt gäng böcker med posten. En bok tänker jag att jag kan undvara, så nu blir det tävling!

För att delta kommenterar du helt enkelt här nedan och berättar vilket eller vilka bakverk/ kakor/ sötsaker som du tycker är riktigt motbjudande. Det räcker med ett ord, men har du en motivering är det alltid kul att läsa. Jag ville till exempel inte äta jitterbuggare på 15 år efter att ha blivit magsjuk i samma veva som ymnigt intagande av samma kaka, trots att jitterbugggarna sannolikt inte hade något med saken att göra. Jag har också svårt för kondisbakverk med hårt  vispad grädde, till exempel napoleonbakelser som stått lite för länge. Senast torsdag kväll vill jag ha ditt svar!

64 Responses to “Tävling!”

  1. Petra G. said

    Ångade puddingar! Usch!😛

  2. Karoleen said

    Ris a la malta är bland det vidrigaste jag vet – iskall gröt med vaniljsmak… Urk! =)

  3. Mia said

    Kokostoppar. Skälet till det är rätt och slätt att jag avskyr kokos. De växer i munnen, hu!

  4. Jag kan inte med Jamaicatårta, kombinationen av bananer och kakor på en tårta är motbjudande. Min pappa köpte alltid den på julafton när jag växteupp och det var bara han som gillade den i familjen.

  5. CissiDS said

    Engelsk christmas pudding vad det nu heter på svenska. Fick det hos mina engelska svärföräldrar en jul och var tvungen att spotta ut det. Det är inte mycket i kak och matväg jag brukar spotta ut.

  6. Anna Lidström said

    Jag har väldigt svårt för allt med ren grädde, tårtor, bakelser m.m. Så fort den blandas med något annat är det helt okej, men gräddsmak är ingenting för mig.

  7. Netta said

    Princesstårta. För mycket grädde. Har inget emot grädde för övrigt men det ska vara då lite av det goda🙂

  8. Lisa said

    Semlor! Har en liknande historia med magsjuka…

  9. Ida said

    Radiokaka. Allt med cocosfett blir vidrigt.

  10. Mari said

    Budapest. Att förstöra ett bakverk med mandariner, hallon och allt folk envisas trycka i. Ge mig en slät maräng i stället.

  11. Carina said

    Har fortfarande svårt för prinsesstårta som jag åt alldeles för mycket av en skolavslutning för 35 år sedan…….

  12. Katarina said

    Sachertårta; Gillar chokladen men inte det andra…

  13. Sanna E said

    beskvier men det är något med det tjocka lagret smörkräm som jag inte fixar. Tråkiga är att jag VILL gilla beskvier för de ser så goda ut..

    • miaohrn said

      Håller helt med dig! Men små tryffelbiskvier är gott. Bara man slipper det där blekfeta lagret med salvaliknande smörkräm.

  14. Isabelle said

    ALLT med banan! Älskar dock att äta bara banan men i kakor och bakverk funkar det inte!

  15. Birgitta said

    Pumpapaj, fy fan. Amerikanska svärfar tittade med förväntansfull blick när jag tog min första tugga men redan innan eländet hann bak i gommen vände det och åkte ut igen. Stackars svärfars besvikelse (ända tills han insåg att desto större bit tillföll honom 😉)

  16. Petra said

    Tårtor fyllda och/eller spacklade med smörkräm. Känns som om man har ett lager tvål i munnen då man ätit något sådant. Fy tusan….

  17. Elin S said

    Banankaka! Minns hur jag blev bjuden i skolan när jag var typ 12 år och sen blev magsjuk. Så vidrigt. Sen dess avskyr jag banan i alla former av bakverk och maträtt…

  18. Marie said

    Köpta drömtårtor.
    Den där vita geggiga smörkrämen som inte är smörkräm….
    Fanns ett kondis i Skellefteå som gjorde en jättegod tårta med smörkräm, punsch och ett lager choklad ovanpå.
    Provade vad jag trodde var samma skapelse några år senare, men krämen var utbytt till den där vidriga vita geggan.
    Kondiset upphörde strax efteråt.
    Inte konstigt.
    Vad är det i den förresten? Vaselin?

  19. Ida said

    Ambrosiakaka, fy tjyven för de där otäcka syltade apelSinskalen! Vilket sätt att förstöra en annars ok kaka.

  20. Det första jag såg framför mig var en semla som stått i kylen 3-4 dagar.
    Florsockret på toppen har smält och ser helt blöt ut… Grädden har blivit hård och bullen torr…

  21. Sara Ekstrand said

    Jag har alltid avskytt Ambrosiakaka, tycker glasyren och de syltade apelsinskalen är hemska. Av någon anledning trodde min mormor att jag älskade Ambrosiakaka och bjöd alltid på det. Så jag fick pina i mig en bit varje gång och försökte låta bli att tugga på apelsinskalen, bara svälja dem så fort som möjligt. Sedan avskyr jag russin både i matbröd och fikabröd, det enda undantaget är lussebullar. Både mormor och farmor hade russin i sina bullar, det var liksom höjden av lyx för dem…

  22. Viktoria said

    Tyvärr har jag svårt för kombinationen choklad och apelsin. Och det är inte alltid en blir förvarnad… Fina chokladbitar och -kakor kan dölja en obehaglig överraskning! I somras köpte vi läckra chokladbiskvier på ett mysigt café, som vid första tuggan visade sig vara oätliga för mig. Jag tycker egentligen att det låter elegant och gott, men i min mun gifter sig inte dessa smaker. Hoppas på att vinna boken och att du inte har något favoritrecept på apelsinkladdkaka i den och tycker att jag är dum nu…

    • miaohrn said

      Jag brukade också ha svårt för den kombinationen! Första boken innehåller trots allt en kladdkaka smaksatt med apelsin, men den är inte med i nya boken, så du kan andas ut.

  23. Budapeststubbe, Hm det ser goda ut ja men man äter så nötter och fruktcocktail åkte ut så gick inte svälja. Fy f__!

    Skulle man ha utan nötter och frukt så ta vanlig maräng och kanske citronkräm och blåbär istället.

    Om jag få se Budapeststubbe igen då vänder jag tills dem äter klara. Hehehe

  24. Anna-Carin said

    Jag har jättesvårt för bakverk med saffran, så lussebullar och dylikt är bland det värsta jag vet. Tyvärr för det ser ju gott ut med den vackra gula färgen men både doften och smaken av saffran är i mitt tycke riktigt otäckt 😜!

  25. Emmelie said

    Så svårt, de flesta bakverk är ju såå smarriga! Men torra lussebullar, som för så att det dammar i munnen, det är verkligen otrevligt och dessutom en stor besvikelse som är svår att komma över när man förväntat sig något sagolikt fluffigt och underbart!

  26. C said

    Under ungdomsåren jobbade jag på ett café som serverade Budapestbakelser på löpande band. En stamkund brukade alltid beställa en Budapest och en Fanta. Jag gillar verkligen sötsaker men där går nog min gräns för vad jag klarar av i sötsaksväg. Blir alldeles yr när jag tänker på sockerchocken som torde infinna sig efter ett sådan måltid :S

  27. Sanna said

    Är inte så värst förtjust i rulltårta med såndär smörkräm i. De lämnar liksom en obehaglig smörig hinna i munnen, blä!

  28. Katarina said

    Munkar pga den sockriga ytan som man blir så kladdig av. Om man har en kopp kaffe brevid sig blir den alldeles sockrig att ta i sedan. Sockret har även en tendens att fastna i håret och på kläder

  29. Lena said

    Sachertårta – så torrt, så torrt, så torrt!

  30. lvlnd said

    Cheesecake. Av samma anledning som dig, blev magsjuk i samband med att jag gjorde och åt cheesecake för sisådär 15 år sedan, lyckade också smitta ner precis alla andra som åt av den där Cheesecaken…

  31. William said

    maränger -bakat socker?

  32. Anna said

    En vän bjöd på en LCHF-kaka. Den var stenhård att skära, när jag väl fått loss en bit blev den väldigt smulig och när jag smakade kakan upptäckte jag att det var som att äta kartong. Inte särskilt gott med andra ord men troligen nyttig… Jag tycker inte att bakverk ska behöva vara nyttiga, då kan jag lika gärna låta bli.

  33. Heléne said

    MIn första tanke var att ‘jag gillar ju alla kakor/bullar/tårtor’, men när jag läser kommentarerna här ovan så inser jag att så nog inte är fallet…🙂. Det jag har svårast för är bakverk med vispad grädde och mandelmassa/marsipan. Det blir för mycket av de goda helt enkelt.

  34. Veronica said

    Banantårtan med gul marsipan på. Uäääk!!! Den vidriga kleten med konstgjord banansmak som gömmer sig under marsipanen ger mig rysningar när jag bara tänker på eländet.

  35. Gabriella said

    Budapestrulle. De där mandarinerna är riktigt gräsliga och förstör allt.

  36. isabelle said

    Jag tycker verkligen inte om rulltårta. Gillar inte sylten ihop med sockerkakan och sen det knastriga sockret mellan tänderna. Det är eg väldigt konstigt för om var sak är för sig är det ju jättegott. =)

  37. Emelie Lundqvist said

    Chokladpudding.
    Mina kompisar hade lite för mycket fantasi vad det såg ut som när vi bjöds på det i småskolan…

  38. Marilyn said

    Pannkakor kan vara riktigt motbjudande. Jag har inte hittat ett bra recept som konsekvent fungerar ännu!

    • Sanna said

      Jag brukade inte heller gilla pannkakor alls. När jag gör dem själv på 1 ägg, 1 dl mjöl och 2 dl mjölk, lite vaniljsocker och en skvätt grand mariner och gräddar riktigt tunt i inte för het panna med smör så funkar det dock. Äts bäst med strösocker och citronsaft på🙂

  39. domme109 said

    Såna där bakelser med stel grädde och nån slags gelé över. Hu!

  40. Karin said

    Jag gillar inte bakverk med lakrits i. Saltlakritsgodisar är gott, men jag förstår inte varför man ska ha lakrits i kakor och choklad.

  41. Cicci said

    Alla bakverk där man har gelé över färsk frukt eller bär, som man bland annat har på stiliga franska bakelser och sånt. Den där, vanligtvis, genomskinliga gelén kan jag bara inte svälja … Då vänder det sig🙂
    Samma gäller om man blir bjuden på gelé och jello liknande efterrätter – läskigt alltså. Jag tror att det har med konsistensen att göra, slemmigt liksom🙂

  42. Eva said

    Nordamerikanska tårtor måste vara bland det tråkigaste som finns! De är torra och smakar knappt något, för att kompensera detta har de sedan på massor av sockriga saker. Glädjen över att man får en födelsedagstårta blirväldigt mycket mindre när man inser att den är torr och tråkig.

  43. Marie i Skåne said

    Sukat- torkade små citrusbitar i kakor är vidrigt! Fick vetebröd med massor av sukat när kag var liten och jg har aldrig druckit då mycket läsk som då för att skölja ner det.

  44. Liz said

    Jell-O/Jello/Jelly och marmeladgodis (framförallt doppade i knastrande strösocker). Varför vill man någonsin äta något i den konsistensen? Ska man tugga? Eller direkt svälja? Gaaah! Får rysningar.

  45. Oj. Striden om vilket bakverk som är vidrigast står mellan banankaka och mazariner. Saken hör till den att jag höll ett tal om banankaka i skolan och propagerade för hur gott banankaka är. Sedan bjöd jag hela klassen på hembakad banankaka trots att jag egentligen hatar det. Men mazariner är ännu vidrigare. Jag och pappa hade varit hos mina gammelmorföräldrar ( pappas morföräldrar alltså). Vi bjöds på ett ganska stort fika med bullar, sockerkaka och såklart mazariner ( för första gången skulle jag få smaka detta mystiska bakverk) Som en stor gottegris på 8 år åt jag såklart för glatta livet. Med en gammelmormor som försökte truga i mig mer och mer blev det en ganska anselig mängd kakor. På slutet fanns det kvar 1 mazarin ( massa andra kakor också men dem är inte relevanta). Som alla rara tanter övertygade min gammelmormor mig att ta den sista mazarinen. Det ska tilläggas att jag var väldigt mätt då. Jag minns så tydligt spyan som låg i handfatet på kvällen, med små bitar av ärtor och majs i. Det var inledan på den omgången magsjuka och sen dess har jag aldrig kunnat äta mazariner igen. ALDRIG. Jag gjorde faktiskt ett försök för några år sedan då jag var sjukt fikasugen och det enda som erbjöds var… MAZARINER. Men redan efter en tugga kom illamåendet. Så mazariner är nog inte riktigt min grej, trots att jag bara ätit det två gånger. Blev en ganska lång kommentar men hoppas att den var tillfredställande.

  46. Meg said

    Prinsesstårta är något jag underviker när det gäller bakverk. Enligt mig har den inget existenberättigande. Mycket handlar nog om att jag inte gillar marsipan.

  47. Mille said

    Jag har jätte svårt för napoleonbakelse.

  48. Renate said

    Pumpapaj.

  49. Bakverk med konserveringsmedel och konstigheter har jag svårt för! Hembakat är bäst!

  50. Helena Dahlin said

    Lättare att välja favoriter! Men smörkräm är verkligen ingen höjdare, och har haft svårt för semlor tills jag för ett par år sedan började äta dem som hetvägg med varm mjölk och kanel. Fick hembakad semla varje vecka under “semleperioden” som barn och tyckte inte om det. Apropå russin – uttrycket “plocka russinen ur kakan” har tydligen fått motsatt innebörd för många ungdomar idag. Det handlar inte om att välja det “göttaste”/bästa, utan om att dra nitlotten! Till sist vill jag bara varna för skumtomtefudge; gjorde det för första gången till jul, och jag som älskar allt sött tyckte det var vidrigt! Alldeles för sött. ( en mening jag aldrig trott jag skulle använda…)

  51. Hanna said

    Allt med konserverade mandariner, speciellt när de är i en budapestrulle.

  52. Mikaela said

    Violsmak. En sommardag när jag var liten var jag och min lillasyster med vår mormor och skulle fika på stan. Vi fick välja glass, vilken lycka! Jag väljer en blåfärgad glass som jag tror är blåbär. Sedan smakar jag glatt på den, bläää violsmak! Kan fortfarande inte äta saker med violsmak😛

    P.S. Kul att vissa har ens egna favoriter som det de gillar minst i bak- och sötsaksväg D.S.

  53. Susanne said

    Sån där engelsk fruktkaka måste vara det värsta som finns! Små torkade fruktbitar i en kaka som annars borde vara så god… För övrigt tycker jag att russin i bakverk alltid förstör tycker jag! Torkad frukt är… torkad frukt. Ska inte vara i kakor!🙂

  54. Anna said

    Före jul bjöd någon på jobbet på små bita-av-tänder-hårda söta vita utländska aniskakor (vet inte från vilket land). Helt oätliga. Annars håller jag med många här om ambrosiakaka, och så tycker jag att billiga kanelbullar på bensinmackar och i vissa kiosker smakar kemikalie.

  55. Gunilla said

    Fabriksgjorda mandelbiskvier med äcklig flottig “smör” kräm som inte har varit nära något smör och bara smakar syntetiskt.

  56. Elin said

    chokladbollar som bara smakar margarin och är gjorda på något typ av “chokladpulver” som mest består av socker.. jag menar, var är chokladen?

  57. Mickis said

    På jobbet gjorde de en gång (midsommar-)tårta med mosade bananer och kakaokräm täckt med vispad hallongrädde. Kombon var vidrig enligt mig och jag skulle aldrig komma på tanken att ha mosade bananer i en midsommartårta. Eller någon tårta alls. Inte min grej :S

    • Sanna said

      Haha! Varenda gång någon i min familj ska baka tårta är gärna farmor där och upplyser om att det är vääääldigt gott med mosade bananer i tårta. Just det av farmors råd tas med en nypa salt…

      • miaohrn said

        Hahaha! Har också en sådan bekant som ba “Vet du, ett tips är att det är gott med mosad banan och Marsánkräm som fyllning i tårta, och så kan man dekorera med vindruvshalvor.” Jo, ganska gott, men inte helt modernt.

Leave a Reply

