Ätbart lim

December 19, 2014

20141219-151606-54966759.jpg

Jag fick ett så fint mejl från en pensionerad byggingenjör angående bästa sättet att foga ihop pepparkakshus. Jag gillar att foga ihop med karamell, men det är kanske inte optimalt om man inte vill bränna sig eller bakar tillsammans med barn.

Hej Mia Öhrn

I går läste jag om dina problem att limma ihop pepparkakshus.

Jag kokade lim av 5% potatismjöl resten vatten och gick sedan till butik och köpte ett paket knäckebröd. När limmet svalnat limmade jag ihop en liten låda av knäckebrödsskivor och lät den torka över natten. I dag har jag gjort en ingenjörsmässig materialprovning dvs jag bände och vred knäckebrödslådan tills den brast. Det var faktiskt knäckebrödsskivorna som brast innan limfogarna.

Jag garanterar att knäckebrödslimmet är ätbart.

Låter smart tycker jag! Är lite osäker på hur länge man ska låta blandningen koka, men jag gissar att man ser när det börjar bli klistrigt.

20141219-151605-54965857.jpg

Jag borde förresten utses till landets troligtvis lugnaste förälder under pepparkakshusbak. Nisse tyckte inte att det räckte med ett pepparkakshus hemma, utan ville att vi skulle baka ett till. Jag hjälpte honom att göra ett litet hus som han fick pynta precis som han ville eftersom jag redan fått utlopp för allt mitt pepparkakshusbyggande med Schantzska huset. Jag stod bredvid på ett uppmuntrande och exemplariskt vis. Så brukar det inte alltid vara när vi bakar tillsammans… Okej, jag har spritsat lite av detaljerna, men det mesta stod Nisse för.

One Response to “Ätbart lim”

  1. Annika said

    Men gud så smart med potatislimmet! Här hemma försökte vi limma med limpistol (det är ändå aldrig nån som vill äta upp huset efter flera veckor), men det höll inte. Så vi använde din vispade kristyr, och det funkade fint. Men jag tror att potatislimmet torkar fortare… Att limma med smält socker är ju bra (om än meckigt och hett) – men det brukar leda till missfärgad kristyr efter ett par dagar. Vet inte om jag gör fel…?

Leave a Reply

