Smorda plåtar

December 3, 2014

IMG_0708

Jag hade deadline på den nya upplagan av Sju sorters kakor i förrgår, men för första gången någonsin missade jag att lämna i tid. Det är ju trots allt runt 300 recept att gå igenom. Jag ska ge er – vare sig ni är intresserade eller ej – en rejäl genomgång av vad jag har ändrat och lagt till och tagit bort någon gång framöver, men först vill jag bara dryfta en snabb sak. Är det någon nuförtiden som smörjer plåten när ni bakar istället för att använda bakplåtspapper? Jag har nämligen strukit smord plåt till fördel för bakplåtspappersklädd plåt i alla gamla recept, så jag hoppas att jag inte får en folkstorm emot mig.

Det är ju bara så praktiskt med bakplåtspapper. Lite slösigare kanske, men man slipper smörja och diska och stå i med en massa åbäkiga plåtar. I vissa recept står det till och med att man ska ha en vattensköljd plåt. Låter mycket märkligt tycker jag.

Däremot lägger jag ofta färdiggräddade kakor direkt på plåtar i fotosammanhang om de är lite lagom snyggt slitna. Som plåten ovan som min matstudio-kompis Mia Gahne fick av en fotograf som flyttat in i ett hus som tidigare varit bageri. Vi älskar den alla och det är troligtvis landets mest plåtade plåt.

Boken kommer förresten inte förrän till hösten. Och en sak jag nyss har lärt mig är att om det enbart står grädde i ett äldre recept eller i Sju sorters kakor så är det kaffegrädde man syftar på. Lite oväntat med tanke på att det inte är en så värst vanlig produkt nuförtiden.

9 Responses to “Smorda plåtar”

  1. Meg said

    Så bra att du tar bort vattensköljda plåtar, något jag aldrig har förstått. Ser fram emot hösten när boken kommer. Förutsätter att du är på bokmässan med boken och jag har nästan planerat in den helgen i Göteborg om vi inte ska fira min mammas 80-årsdag då.

  2. Susanna said

    Jag använder alltid bakplåtspapper – inte smorda plåtar – men jag kör å andra sidan med sånt “papper” som inte är papper utan sånt man kan använda igen och igen. Innebär ju att man får torka av dem eller diska ibland, men mycket smidigare än plåten och miljövänligare än engångspapper.

  3. kanelkaka said

    Jag använder mig både av “teflonduk” och bakplåtspapper för att det bekvämt att slippa diska plåtar. Teflonduken diskar man ju iofs av men den är lite smidigare att hantera än en stor plåt. Det är nog sannolikt mer hälsosamt att använda sig av smorda plåtar än papper med kemikalier i (PTFE som finns i teflon/silikon) men jag läste på Naturskyddsföreningens sida att det inte finns någon riktigt tydlig information om innehållet och dess påverkan men de rekommenderar Svanen-märkt bakplåtspapper. Efter att ha kollat efter så kan jag konstatera att mitt bakplåtspapper med silikonbeläggning från Toppits inte är Svanen-märkt… Jag kommer att titta efter Svanen-märkt papper nästa gång för det är nog inte sannolikt att jag kommer att smörja plåtarna. Ser fram emot den nya upplagan av Sju sorters kakor!

  4. Natty said

    Jag använder endast teflonduk sen många år! bäst!

  5. Ia said

    Brukar använda bakplåtspapper utom till pepparkakor, där jag fortfarande smörjer plåtarna! Inbillar mig att de blir lite krispigare på undersidan av att gräddas direkt på plåten. Men mest är det av gammal vana, det luktar också extra gott med smorda plåtar tycker jag.

  6. Carro said

    Jag smorde en plåt igår när vi gjorde saffransbullar, men det var för att bakplåtspappret var slut.

  7. Sofia said

    Vattensköljd plåt är inte att förväxla med smord. Det är något man gör för att smördeg inte ska puffa upp sig. Vet i te riktigt vad som menas med det men har hört Birgitta Rasmusson säga detta.

Leave a Reply

