Lurig choklad

December 1, 2014

Praliner liten

Jag köpte julnumret av Lantliv mat & vin och det är verkligen superfint och inspirerande. Men en sak jag blir galen på är att de tipsar om hur man ska temperera choklad, men skriver helt uppåt väggarna fel. Att temperera choklad är ganska jobbigt, och extra jobbigt är det när man misslyckas med tempereringen. Därför är det så synd när hemmabagare blir helt felguidade mitt i julbakningsstressen.

Undrar du varför man tempererar choklad, hur man gör det eller hur man gör för att slippa det kan du kika på min utförliga guide här.

För dig som inte orkar läsa hela texten och inte känner för att nörda ner dig i temperering kan jag kort och gott säga att du slipper. Se bara till att smälta choklad försiktigt och att låta det du doppar eller dekorerar med choklad stelna i kylen och sedan förvara det i kylen.

Ett annat debacle som ska uppstå med choklad är att fanskapet skär sig när man gör tryfflar. Min guide till varför det sker och hur du kan rädda skuren tryffel hittar du här. Blir lika glad varje gång någon hör av sig och har lyckats rädda en skuren tryffelsmet efter att ha hittat till min blogg!

14 Responses to “Lurig choklad”

  1. Eva said

    Finaste, bästa Mia. Vad du är bra! Det där borde jag veta. Tur jag har dig att luta mig mot när man står där. Helt paff över skuren tryffel. Tack!

  2. Även jag har räddats av ditt tips hur man slipper slänga skuren tryffel och börja om från början. Tack för allt du delar med dig av.

  3. sandra said

    Är världens lataste. Orkar aldrig temperera choklad och det har blivit bra ändå som tur är! Köpte också sån choklad som inte behövde tempereras. Så himlans praktiskt!😉

    • miaohrn said

      Vad skönt, är också världens lataste när det gäller temperering! Men kanske bäst att reservera chokladen som inte behöver tempereras till just dekor. Anledningen till att den inte behöver tempereras brukar ju vara att den innehåller massor av härdat fett och så lite choklad att den inte får kallas för choklad. Men jag kan ha fel!

  4. Johanna said

    Tempereringen är det tråkiga med att göra praliner, men det uppvägs lätt av känslan när ens fina blanka praliner bara ramlar ur formen😉 En sk jag kom att tänka på angående choklad, är ett avsnitt ur Masterchef australia för ett antal år sen (dom får alltid så spännande dessertutmaningar med massa sidor recept) när dom skulle använda bränd eller brynt vit choklad i ett recept och körde vit choklad i ugn tills den blev brun. Jag har funderat lite på om man kanske skulle kunna använda den vita chokladen i nån pralinfyllning eller mousse eller liknande. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den användes till i det aktuella programmet.

    • miaohrn said

      Åh det låter gott med bränd vit choklad som fyllning i praliner eller mousse. Det borde funka som lite krispigt knäckigt tillbehör till många desserter och glass. Har heller inte kommit mig för att testa bara!

  5. Anni said

    Vad bra att du skriver om tempereringen. Jag sitter alltid och skäller på tevekockar som påstår att chokladen tempereras när de häller hackad choklad i den smälta. Men de hör ju inte hur jag skäller.
    Vad gäller bränd vit choklad är det väl precis det man får när man gör Gino!

  6. Eva said

    Avskyr att temperera, men som du sa Johanna, ljudet av praliner som trillar ur gjutformar är som en bal på slottet helt underbar! Non-tempchoklad: beställde det nyfiken som jag var. Värmde den i micron som man skulle göra, bara lukten fick mig att vädra ut värmen och just lukten. En kund kom in till mig långt senare och frågade om han kunde göra chokladpraliner med en choklad som man inte behöver temperera. Jag hade kvar av den supelläbbiga chokladen. Han fick smaka pellets på finchoklad och non-tempchoklad. Det tog två smak-sekunder. Sedan fattade han varför praliner tar ett par dagar att göra och smakar så fantastiskt. Jag hörde att non-temp har man till mjukglass och doppar toppen av glassen i den. Avgjort. Köper ingen mjukglass längre, iaf inte med chokladtopping.

    • miaohrn said

      Ja, synd att non-temp ska vara så läbbigt och dåligt på alla sätt och vis! Tanken är ju fantastisk, vad skönt om man slapp temperera! Och kul att kunden fattade skillnaden så snabbt.

  7. Hannah said

    Till och med över ett år senare räddar du min chokladkaka när man panik-sökte på nätet om hjälp.
    Blandade i pyttelite vatten och alkohol och den blev så len och fin.

    TACK!

    • miaohrn said

      Åh, jag blir så glad när jag kan hjälpa till i sådana panik-situationer! Vad bra att det löste sig!

Leave a Reply

