Lussedags!

November 25, 2014

Tesch_icakuriren_120921_103

Fasen vad sugen man blir på lite adventsstök när det är så här mörkt och trist. Jag tror i ärlighetens namn att jag ska köpa lussebullar till helgen. Jag har bakat så in i norden mycket ändå på sistone, och så är jag besatt av Fabriques lussebullar och vill passa på att äta så många som möjligt innan de försvinner.

Men för er som planerar att baka kan jag tipsa om att mitt recept på saffransknutar med mandelmassa ligger uppe under receptfliken. Det är en bit ner, så skriv gärna in det i sökfönstret så går det snabbare. Mina tips för lyckat lussebullsbak är kort och gott:

  • Ha inte i för mycket mjöl i degen. Använd gärna rumsvarmt smör och kall degvätska om du har tid.
  • Knåda degen ordentligt, gärna 5-10 minuter för hand eller i matberedare.
  • Låt degen och bullarna jäsa ordentligt.

Vill ni nörda ner er ännu mer i lussebullsbaket tror jag att denna guide på Johan Hedbergs blogg Matgeek är alldeles ypperlig. För övrigt grym blogg som jag blir arg på mig själv att jag inte läser oftare.

Leave a Reply

