Chokladkalendrar

November 19, 2014

chokladkalender3

Det är hög tid att börja fundera på det här med chokladkalender. Själv har jag köpt en billig tysk variant för det är vad jag är präglad på, och det känns inte som jul utan. Men i år verkar butikerna ha bullat upp med massor av roliga varianter, och många kan beställas på nätet.

Den rejäla asken ovan från Simply Chocolate innehåller något så finurligt som halvluckor så att man får extra mycket choklad. 295 kronor från webbutiken Cranberry Corner.

chokladkalender2

En kalender med Fairtrade-märkt, ekologisk och mjölkfri choklad hittar man här för 79 kronor. Säljs även på bland annat Goodstore.

20141119-220648-79608454.jpg

På Hötorgshallen hittade jag den här skojiga marsipangriskalendern.

På Rusta och ÖB kan den som gillar pojkband fynda One Direction-chokladkalendrar för 9.90 kronor.

Chokladfabriken har en fint illustrerad kalender med mörk choklad för 125 kronor.

Från Åre Chokladfabrik kommer en snygg ask med 24 handgjorda praliner för 230 kronor.

Lakritsroten har en lakritskalender från Johan Bülow för 295 kronor. Den har dessutom två bitar lakrits bakom varje lucka.

Jag har förresten haft chokladkalender varje år sedan jag var en tvärhand hög och aldrig missat att öppna en lucka på rätt dag. Så skärpning ni som slarvar och sparar luckor för att kunna äta flera bitar på en gång! Inte okej.

5 Responses to “Chokladkalendrar”

  1. Annika said

    Jag köpte Johan Bülows lakritskalender förra året, men blev lite besviken. För lite ren lakrits, för mycket lakrits med smaksatt choklad. Men det var kul med lite omväxling. Tysk chokladkalenderchoklad tycker jag däremot INTE om. För konstig. Men barnen (som numera är vuxna) blir glada när de får en sån kalender.
    Funderar på att göra en kalender till mig själv, med sånt jag faktiskt gillar. Nån återanvändningsbar luckvariant, som man kan fylla på från år till år. Eller be nån annan fylla på, det är ju ännu roligare så klart.

    När syrra och jag var i tonåren byggde vi presentkalendrar av gamla tändsticksaskar, och turades om att ge varandra små presenter. Det var allt från suddgummin och kolor till lappar med roliga historier och annat bus. Roligast var att försiktigt knäcka en valnöt, ta ut nöten, lägga i en rolig lapp, limma ihop och sen lägga ner i kalendern. Det blev lite buckligt, för den var för stor för tändsticksasken, men det gjorde inget. Man fnissade i flera dagar innan det var dags att öppna den luckan.

    • miaohrn said

      Åh vad fint med er presentkalender! Jag håller på och fixar en kalender till Nisse med små kassar från Ikea som jag tänkte fylla med Pixi-böcker, Kinderägg, småbilar, klistermärken osv. Är så otålig att det ska bli 1 december nu!

  2. Jessica said

    Jag köpte en chokladkalender från Peter Beier förra året. Rekommenderas.

  3. Meg said

    Jag har aldrig varit för kalendrar, varken till mig själv eller till mina barn. Det blir oftast öppning på fel dag. I år tänker jag skicka en teadventskalender till min svägerska som genomgår stålningsbehandling efter en bröstcanceroperation. Hon är inte så förtjust i choklad men älskar te.

  4. Karin said

    Lagerhaus har en kul kalender också, bara 4 luckor så man öppnar en varje söndag, för de som inte vill äta godis varje dag 🙂

Leave a Reply

