Burkmat

November 5, 2014

appelkaka_mittkok1

Till senaste numret av tidningen Mitt Kök har jag gjort några äppelrecept, bland annat de här äppelkakorna med plommon gräddade i glasburkar. Att grädda dem i burk fyller egentligen ingen som helst funktion, men det är lite fint och roligt och annorlunda tycker jag. Receptet ligger nu uppe under receptfliken, och ingen mindre än Ulrika Pousette har fotat.

appelkaka_mittkok2

6 Responses to “Burkmat”

  1. Annika said

    Kul idé! Att det ser fint ut är absolut en funktion just när det gäller kakor och efterrätter tycker jag. Annars kan man ju lika gärna köra allt i matberedaren om det bara är smaken man är ute efter…

  2. Annika said

    Vän av ordning undrar så klart: hur stora burkar använder du?

    • miaohrn said

      De burkar jag använde rymmer drygt 2 deciliter, men ta de burkar du råkar ha till hands, eller de du tycker är lagom till en portion.

  3. Maria said

    Det var verkligen dekorativt att baka i burkar, jättesnyggt! Är det någon särskild sorts värmetåliga glasburkar eller kan man använda vilka burkar som helst? Vore ju inte trevligt om burken sprack i ugnen och det blev glassplitter i de goda kakorna!

    • miaohrn said

      Jag använder ganska rejäla konserveringsburkar, de bör ju tåla värme. Så se till att de burkar du använder inte är för tunna och skira, annars tror jag att det mesta funkar bra.

Leave a Reply

