Sötsaker i höstton

October 29, 2014

nyponsoppa
Till senaste numret av Allt om Mat har jag gjort en radda kak- och dessertrecept med höstfrukter. Pärontarteletter, lingonmazariner, toscaäpplen, nyponsoppa och plommonpaj. Alla bilder är plåtade av fotograf Anna Skoog, och receptet på nyponsoppa ligger nu uppe under receptfliken. Resten av recepten finns i den eminenta papperstidningen.
_MG_6034
_MG_6115
Nypon brukar växa lite överallt i grönområden och parker och är utmärkta att plocka så här års. Du kan använda nypon från till exempel nyponros och stenros eller de lite större vresrosorna. Alla nypon är ätliga och de flesta innehåller massor av c-vitamin. Att rensa och plocka nypon är ganska pilligt och tidskrävande, så en bra idé är att sikta in sig på stora nypon från vresrosor. I vissa recept ska man pilla ut kärnorna innan man använder nyponen (extremt tidskrävande!!!), men i detta tar man bara bort det fnasiga och halverar frukterna. Efter kokningen passerar man purén för att få bort kärnorna. Det tar ett tag det med, men går åtminstone lite snabbare.

4 Responses to “Sötsaker i höstton”

  1. Sarad said

    Ser helt fantastiskt gott ut! 🙂
    Jag har en liten fundering jag skulle behöva ett expertutlåtande kring!
    Jag har hittat en tårta som jag skulle vilja försöka baka själv, och i det brittiska Youtubeklippet så talas det om “demerera/demerara caramel sponge”, men som jag absolut inte hittar någon sorts svensk motsvarighet till. Jag har googlat och förstått att demerara är ett slags råsocker. Om jag gör ett vanligt anslag och byter ut det vanliga sockret mot råsocker samt bryner det smälta smöret lite mer när jag bakar, tror du att det kan bli ett “karamell-anslag” värt namnet i så fall?

    Tack för typ världens bästa konditorblogg, förresten! 🙂

    • miaohrn said

      Åh, det låter som en bra idé för att få lite karamellig ton! Räcker inte det så får du väl hälla lite sirap eller kolasås på tårtbottnen. Lycka till och vad glad jag blir att du gillar min blogg!

    • Annika said

      Använd ljust muscovadosocker istället för demerara, det har jag gjort när jag konverterat brittiska recept till svenska förhållanden. Nu när det ju faktiskt finns muskovadosocker här – förr fick jag ta med mig hem i resväskan. Tungt…

  2. Ia said

    Men jösses vilka vackra bilder! Blir så nostalgisk av nyponsoppa, mamma gjorde egen och jag fick alltid sådan varm i termos när det var utflykt i skolan.

Leave a Reply

