Varm eller kall degvätska?

October 24, 2014

20141025-110549-39949847.jpg
Jag har en fundering till Sju sorters kakor. Har ni anammat det här med att inte smälta smöret när ni bakar bullar? Förr förespråkade man att smälta smöret och att ljumma upp mjölken till 37 grader. Men jag brukar oftast använda kall mjölk och rumsvarmt smör. Då blir degen lite smidigare och finare och man behöver inte tillsätta lika mycket mjöl. Det tar lite längre tid för den att jäsa, men det lär vara positivt för smaken. Vad bör förespråkas i Sju sorters kakor tycker ni?

16 Responses to “Varm eller kall degvätska?”

  1. Meg said

    Det nya med rumsvarmt smör som klickas i degen och kall degvätska. Sedan jag lärde mig det för ett par år sedan så bakar jag bara på detta sätt. Och bullarna blir mycket godare tycker jag.

  2. Helena E said

    Kall, värmer aldrig upp vätskan ellersmältee smöret!

  3. Carro said

    Jag brukar köra med rumsvarmt smör och tycker det blir bra. Har dock alltid oroat mig över att jästen inte ska gilla den kalla mjölken, så den brukar få stå i rumstemp den också. Vet inte om det rätt eller fel. Degarna brukar bli bra i alla fall.

  4. Ann Charlotte said

    Jag tycker också att bullarna blir saftigare av osmält smör, men det kan vara ren inbillning. Brukar köra det på saffransbullar också, dom blir fab! Vi brukar ha ljummen degvätska, men kall är ju egentligen enklare och lång jästid tjänar ju alla på.

  5. C said

    Det som blir godast!🙂

  6. Viktoria said

    Rumsvarmt smör och mjölk. Bra att slippa ett extra moment och extra disk. Sen är det väl bevisat att det blir saftigare resultat av det också!?

  7. Rebeccca said

    Kall mjölk, rumsvarmt smör. En ny sju sorters kakor borde ju hoppeligen bli en modern version av husmorsbok i bakning. Presenterar du hur man gör de godaste och saftigaste bullarna i den kan man ju hoppas att det blir folkligt med kalljästa bullar -> överlag ett godare bullsverige!😀

  8. Lena said

    En liten kommentar från en läsare från andra sidan Atlanten, kall degvätska och rumsvarmt smör ger ju godare bullar, men om man inte har eller har svårt att få tag på färsk jäst behöver ju degvätskan värmas upp, eller jag kanske kan få lära mig något nytt här🙂 Vad sägs om ett recept av varje, eller i alla fall 1 bullrecept med varmdegvätska. Sju sorters kakor är min lilla bakbibel så att jag kommer köpa ett exemplar av den nya utgåvan och få den skickad till mig är självklart!

  9. Försök att få plats för båda varianterna. Då kan vi pröva oss fram till det som passar oss bäst.

  10. Hedvig said

    Kall degvätska och rumsvarmt smör!!Smält smör suger åt sig mer mjöl än rumstempererat och därmed ökar risken att få torra bullar. Sju sorters kakor är ju en populär grundbok och att byta ut bullrecepten mot bättre skulle ju ge en bra skjuts på den nya metoden. Förhoppningsvis är det sättetnorm om 20 år. Slutresultatet blir ju så mycket bättre:)

  11. Johan said

    Tycker sju sorters kakor ska hålla recept klassiska men förenklingar som detta tycker jag är mycket bra om dom är med. Bakar alltid bullar med kall mjölk och hyvlar ner rumsvarmt smör. bullarna brukar bli mycket bra!

  12. Nina said

    Självklart kall degvätska o rumsvarmt smör. Varför “gå tillbaka”.

    Kram

  13. Susanna said

    Och jag kör en slags medelväg, ljummar alltid mjölken men kör osmält smör.

    Kan knappast påstå att smöret är rumsvarmt, för det brukar behöva gå fortare än så när jag bakar.

    Jag skulle inte ha tid att vänta på att smöret skulle bli rumsvarmt, eller att vänta in jäsning med kall vätska. Mitt liv ser inte ut så, och jag går oftare från “bak-tanke” till handling utan att planera så långt att jag hinner temperera smöret tex.

  14. Maria said

    Jag vill minnas att både Allt om mat och Buffe’ har testbakatolika recept både på vetebullar och saffransbullar och jämfört vilket som blivit bäst. Osmält smör och kall degvätska blev godaste bullarna. Har även lärt mig av en bagare att osmält smör i glutendegar är det som gäller så det är det jag använder mig av. Om detta stämmer så bör det såklart vara det som står i Sju kakor!

Leave a Reply

