Rostårta

October 20, 2014

rostårta1
Jag har äntligen kommit mig för att göra en rostårta! Den ska få vara med i nya upplagan av Sju sorters kakor, men jag har skjutit upp det hela tills nu eftersom det ser ganska avancerat ut. Det var det inte, det var jätteroligt!

Jag kollade på den här youtube-filmen först. Sedan köpte jag en Wilton 2D-tyll. Egentligen tror jag att man får ganska fin effekt med många olika krustyllar, men just denna verkar allra bäst. Jag köpte min på NK i Stockholm, men de var av outgrundlig anledning nästan aggressivt negativa till att sälja tyllar, och den finns även att köpa bland annat hos Baka och Dekorera och Kakburken.
rostårta2
Jag tror att det vanligaste är att spritsa rosorna av smörkräm, men det gillar inte jag, så jag gjorde en cream cheese-frosting med vispgrädde och blåbär istället. Det blev gott, var lätt att spritsa med och blåbären gav fin färg. Efter en stund börjar dock blåbären skifta lite i färgen, så vill man ha en helt färgfast tårta kan man utesluta dem och använda pastafärg eller hushållsfärg istället. Dock enbart om man är extrem perfektionist, själv tyckte jag att tårtan var fin och god även nästa dag.

Basen till tårtan är chokladsockerkaka i tre lager med blåbärsgrädde mellan. Jag gräddade kakan i en ganska liten form, 19 centimeter i diameter, för att få den ganska hög och få plats med två lager rosor på sidorna. Måste dock öva lite mer på sidospritsningen, det är mycket svårare att spritsa där än på toppen.
rostårta3
Här kommer receptet på frostingen. Bottnar och fyllning kan ni göra precis som ni vill, och istället för blåbär i frostingen går det bra att använda t.ex. hallon, jordgubbar eller andra färgglada och goda frukter eller bär.

Frosting
100 g (cirka 2 dl) tinade, frysta blåbär (så här års, i säsong gärna färska)
1 dl florsocker
400 g färskost (Philadelphia eller liknande cream cheese)
1,5 dl vispgrädde

  1. Mixa blåbären fint med stavmixer. Passera purén genom en sil för att få den helt slät.
  2. Vispa ner florsockret och blåbärspurén i färskosten. Tillsätt vispgrädden och vispa ihop till en fluffig glasyr, gärna med elvisp.

12 Responses to “Rostårta”

  1. Anni said

    Toppensnyggt! Det där passar perfekt till ena doptårtan jag ska baka till helgen, fast mina rosor får nog bli chokladbruna.

    Jag skulle gissa att du kunnat finna tyllen på Cordon Bleu på Vasagatan, de har inget emot att sälja sina varor.

    • miaohrn said

      Tack! Lycka till med doptårtan! Och du har rätt i att Cordon Bleu kanske ha tyllen, men de brukar heller inte vara några tillmötesgående charmtroll direkt.

  2. Eva said

    Jösses amalia vad snyggt! Vem tittar på tårtsidan? Inte jag. Så ohyggligt snyggt!!

  3. Annika said

    Rosorna är fortfarande gudomliga. MÅSTE lära mig göra sånt. Hög impfaktor på sånt, nästan så att resten av tårtan blir oviktig.😉

    Var köper man tårtgafflar? Alltså inte lyxiga (dyra) i silver eller nysilver, bara fina men “oäkta” och prisvärda, så att säga. Nån som vet?

    • Katarina said

      Gateau har fina tårtspadar till ett bra pris🙂

    • miaohrn said

      Hmm, jag brukar köpa tårtgafflar på loppisar. Kanske Stadsmissionen vid Grillska huset har? Annars Stadsmissionen på Hantverkargatan. Annars hos restauranggrossister, tex Martin Olsson, eller kanske Cordon Bleu. Och lycka till med spritsningen, det där fixar du!

  4. Agi said

    Tack för tipset att man inte behöver ha smörkräm till rosorna, din frosting verkar inte vara för söt heller, extraplus! Vackraste tårtan på länge.

  5. […] Just nu håller hon på och gör om den gamla klassikern Sju sorters kakor. När man ser den HÄR superfina tårtan blir man ju sugen på att baka, eller […]

  6. Elin Forsgren said

    Är frostingen för både fyllning och garnering? Tänkte bara ha till garnering- av samma typ som du gjort. Med rosor då. Kändes ganska lite av ditt recept ;/

  7. Jättefin! Jag ska göra en likadan nästa vecka med hallon och lemoncurd fyllning. Kan man göra det här krämen med byta ut hallon mot blåbär? Skulle det passa tro? Rosorna ska vara blå nämligen.

    • miaohrn said

      Hmm, jag förstår inte riktigt när det gäller att byta ut hallonen mot blåbär. Min tårta är gjord med blåbär, inte hallon. Så blåbär fungerar alldeles utmärkt. Min rosorna bli ju inte direkt blå för det utan mer lila.

Leave a Reply

