Tävling!

October 17, 2014

margrethe1

Nä, nu är det dags för tävling igen! Jag har fått tre set med sådana här fina Margrethe-bunkar från Rosti att lotta ut, och för att delta skriver du helt enkelt en kommentar här nedan och berättar vad du helst vill ha för sorts tårta på din födelsedag. Senast tisdag klockan 20! Vinnarna utses slumpmässigt.

margrethe2

Setet med tre melaminbunkar med lock i originalfärgerna mintgrön, gul och ljusblå har tagits fram för att fira 60 års-jubiléet av Margrethe-bunken som designades av Sigvard Bernadotte 1954. Storlekarna är 1,5 liter, 2 liter och 3 liter.

107 Responses to “Tävling!”

  1. Elisabeth said

    Slabang!
    En chokladrulltårta fylld med smörkräm, marsipan och grädde och i mitten en banan.

  2. Leena Danielsson said

    Jag vill ha en klassisk fruktårta! Sidorna måste givetvis vara täckta med mandelspån. Ser fram emot att få den tårtan 🙂

    • Helen said

      Solterrass. Fick alltid Solterrass när jag fyllde år. Jag älskade den men min bror hatade den och kallade den snortårta. Tror att han tyckte vaniljkrämen hade den koncistensen.

  3. AnnaA said

    Jag vill helst ha en marängtårta med lemoncurd och grädde. Den med alla möjliga namn… 🙂

  4. Karin said

    Banan & blåbärsgräddtårta, älskad av alla åldrar!

  5. Julia Pearson said

    En tårta med valnötter och smörkräm. Dekorerad med rostade mandlar i fjärdedelar så den ser ut som en igelkott.

  6. Petra G. said

    Min mormors Sachertårta! Åh så god den är, bättre än de man kan äta i Wien. 🙂

  7. Schwarzvaldtårta. Passar bra i november.

  8. Judit said

    När jag fyller år skulle jag vilja ha en Carl-Gustavtårta! Banan, maräng och marsipan, kan det bli bättre?!

  9. Helena E said

    En maffig chokladtårta toppad med ett berg av färska bär!

  10. Anna-Clara said

    Värmlandstårta, eller Jaqulinetårta som vi säger i familj eftersom hon ofta bjöd på den. Hasselnötchokladmaräng med smörkräm och flagad rostad mandel. Fantastisk tårta och om jag inte missminner mig ett recept från Hiram.

  11. Ninnie said

    Halloj!

    En så där lagom seg marängtårta med grädde, lemoncurd, färska hallon och blåbär! Mmmmmm! Vattnas i munnen på mig nu! 😉

  12. annesfood said

    Schwarzwald!!

  13. björn said

    Banan tårta på choklad botten

  14. Johanna said

    Tågtårta! Det fick jag alltid när jag var liten och har börjat göra det igen. Tåg är ju bara formen så innehållet går att variera. Basen i vagnarna är rulltårtor och som hjul ballerinakex. Sedan kan man klä dom med marsioan eller bara grädde. Ovanpå sätter man wafers som staket/väggar och fyller vagnarna med nonstop eller annan lämplig last.

  15. Jag skulle vilja ha en tårta fylld med blåbärsmousse, blåbärssylt och vaniljkräm.
    Täckt med grädde och marsipan!
    MUMS!

  16. Emma said

    En operatårta med mycket choklad i 🙂

  17. Viktoria said

    Jag fyller år i slutet av månaden så det är faktiskt något jag funderar på just nu! Fantiserar om något med rönnbärsparfait eller lingon och vit choklad, men kanske att jag allra helst vill ha en pinocchiotårta ändå!

  18. Anna said

    Längtar efter en härlig chokladtårta med extra allt eller en vacker prinsesstårta med en fin rosa ros. har varit utan komjölksprodukter,ägg och nötter sedan ett halvår tillbaka då min lilla dotter ej tål detta så på födelsedagen min ammar hon inte längre och då ska det firas ordentligt med en stor tårta.

  19. Sara said

    Jag vill ha en budapestrulle med färska hallon och blåbär istället för mandarinklyftorna. Men jag fyller år i mars så det brukar vara lite tunt på färska bär. Drömma går ju förstås.

  20. Anna Meijer said

    Prinsesstårta, grön och jag får rosen!

  21. Renate said

    Pavlovatårta toppat med passionsfrukt, jordgubbar och granatäpple.

  22. Anna said

    Jag vill ha en citronmarängtårta. Självklart med hemmagjord maräng och lemoncurd!

  23. Sanna E said

    De senaste två åren till min födelsedag har jag gjort en chokladrulltårta som påminner om kladdkaka/brownie i konsistensen som strösslas med hackad turkiskpeppar när den kommer ur ugnen och när skapelsen har svalnat vispas grädde och blandas med färska hallon och sedan rullas härligheten ihop 🙂 det är nog bland det godaste jag vet 🙂

  24. domme109 said

    Riskrispmarängtårta med smörkräm, grädde och jordgubbar!

  25. Birgitta said

    Choklad, choklad, choklad. Massivt, mastigt och sjukt gott!

  26. Malin said

    Pinochiotårta eller Glömmingetårta eller vad man nu vill kalla den. Sockerkaka med maräng. Fylld med grädde och gärna röda vinbär. Gott gott gott!

  27. Karin said

    När jag fyller år är det mitt i sommaren och då vill jag ha en marängtårta med grädde och färska jordgubbar i mängder 🙂

  28. C said

    Jag vill ha en överraskningstårta! Har så svårt för att välja 😛

  29. Mia Wallgren said

    Jag önska mig Brittatårta med massor av hallon i

  30. Lisa Wackt said

    Jag vill ha en morotskaka med extra mycket frosting när jag fyller år om jag får välja själv! Men det går bra med färdigköpt bottnar, marzankräm och köpt hallonsylt också, om det är gjort med kärlek!

  31. Lovisa said

    De senaste åren har jag infört traditionen att alltid ha din chokladtårta med hallon på min födelsedag; för att den helt enkelt är genial och någon godare tårta kan jag knappt tänka mig!

  32. Erika said

    Princesstårta!!! Med hallonsylt.

  33. Mille said

    Prinsesstårta älskar allt med marsipan:)

  34. Åsa J said

    Budapestrulle! Eller en hederlig gräddtårta – var längesedan sist!

  35. Anki said

    Prinsesstårta såklart!

  36. Pernilla Hall Måryd said

    Äääälskar Margareta-skålarna!

  37. Pernilla Hall Måryd said

    Oj, glömde ju tårtan 😉 – Prinsesstårta alla gånger!

  38. fofroridoda said

    Marängtårta!! Med olika chokladmousser (vit, mjölk och mörk) i lager. To die for!

  39. Agneta said

    Mammas kolatårta! Mums så god den är, seg nötmarängbotten,smörig kola och sedan ett lager vispad grädde som är pudrad med kakao. Njutes i små bitar för den är så mäktig.

  40. Elin Olsson said

    Chokladtårta!

  41. Emma Östman said

    Kladdkaka är en favorit!

  42. Christine said

    Min mamma Ullas fuktiga ananas, banan och hallon tårta! Lättgjord och underbart god. Två tårtbottnar med mosad banan, krossad ananas och vispgrädde på båda vånigar, med drösvis med hallon ovanpå och runtom. Den inte helt avrunna ananasen gör att tårtan blir lätt fuktig och jämrans god.

  43. Emma said

    När jag var liten fick jag alltid en tårta som hette Emma-tårta, precis som jag heter. Den är väldigt enkel men så himla god! Det är nötbottnar med krossade hasselnötter som blir lite sega och sen mellan dem är det bara chokladgeädde som består av lättvispad grädde med lite vaniljsocker och kakao. Supergott och superenkelt!

  44. Natalia said

    Jag älskar hallon och choklad, så min födelsedagstårta får helst innehålla båda. En chokladmoussetårta med hallonmousse i mitten är det godaste!

  45. Åsa said

    Jag vill ha en tårta som är fin, god och som jag kan äta! Eftersom jag inte klarar varken socker eller mjöl utan att bli sjuk och all sötning är hemsk för mig som vant mig av med söt smak är det inte helt enkelt. Grädde och hallon i all ära men en tårta som jag uppskattar som god vore underbart!

    Fick jag äta – och ännu gillade – socker och mjöl skulle jag köra på en klassisk prinsesstårta!

  46. Jessica Hellström said

    Schwarzwaldtårta, älskar blandningen av grädde, choklad och maräng.

  47. Linda Ekberg said

    Rysk Banantårta 🙂

  48. Helena Dahlin said

    Något med choklad, i mängd!

  49. Tina said

    Tangotårta! Som dessutom är glutenfri.

  50. Elin S said

    Prinsesstårta! Alltid, varje år. Älskar det!

  51. Mia said

    Pavlova med passionsfrukt. Åh, det är så gott!

  52. Lotta said

    Jag vill ha vilken tårta som helst bakad av min underbara lillasyster. Hon gör de vackraste och godaste tårtor som finns. Varje gång överträffar hon sig själv i både smak och dekor. I dag blev jag t.ex bjuden på en tårta med browniebotten, lakritstryffel, chokladmousse, hallonmousse och hallongelé pyntad med jordgubbar och vackra minimaränger i härliga pastellfärger.
    Om jag vinner ska jag ge bunkarna till henne. De skulle passa så fint i hennes pastellfärgade lilla kök. ❤

  53. Karin Jö said

    Jag fyller år vid midsommar, så något med mycket jordgubbar. En lätt sockerkaksbotten, citronkräm, lättvispad grädde och många jordgubbar. Då blir jag lycklig. Har min tvillingbror förstånd att hålla sig i närheten får han också.

  54. Lai said

    Budapestrulle!

  55. Amanda said

    Jag skulle vilja ha en riktigt maffig glasstårta, en sådan har jag inte fort sen jag var barn och de är så goda! Jag älskar glass.

  56. Carina Åkerstedt said

    Jag vill helst ha en chokladmousse-tårta på födelsedagen.

  57. Anneli said

    Jag fyller år den 30 oktober, då ska jag baka en Halloween-tårta med choklad, chokladtryffel och spökmaränger 🙂

  58. Cecilia said

    Jag önskar mig alltid samma tårta av min mamma när jag fyller år! En rulltårta “doppad” i choklad, med chokladkräm innuti, samt kokos ovanpå. Detta med en klick grädde till blir mumma!!

  59. Lotta Forsblad said

    Jag älskar en riktigt god Princesstårta och vill allra helst få en sån på min födelsedag!

  60. Malin said

    Förstås en prinsesstårta, som alltid! Alltså, det godaste som finns!

  61. Isabelle Håkansson said

    Jag skulle vilja ha en tårta jag aldrig smakat förut! Älskar att prova nya grejer. Gjorde t.ex. en krokan till mamma när hon fyllde år! Men allra helst skulle jag vilja ha en Mont Blanc-bakelse, såg en för första gången på instagram nyligen och det verkar så gott. Har sökt efter massa recept men hittar inget svenskt! Har varit sugen på att smaka kastanjer jättelänge och att det finns en bakelse gjord på det är ju bara perfekt! Verkar så annorlunda och gott. Skulle inte du kunna lägga upp ett recept på Mont Blanc? Skulle vara underbart.

    • miaohrn said

      Vad kul att du är nyfiken på Mont Blanc-bakelser Isabelle, men jag tror tyvärr inte att du kommer att hitta något recept här i första taget. Jag gillar ugnsrostade kastanjer med smör och salt till middag, men i bakverk tycker jag att kastanjepuré mest blir sötsliskigt och mjöligt. Blä. Men kanske borde ge det en chans till!

  62. Johanna said

    Jag skulle vilja fira med en Williamtårta, så mycket gott i en och samma tårta!

  63. Sevara said

    Choklad tårta med dolce deluce kräm och choklad kräm på toppen o jordnötter

  64. martin said

    Princesstårta är ju väldigt gott men just nu är jag väldigt sugen på schwartzwaldstårta. Mums!!

  65. Anna-Karin said

    Herrgårdstårta är min absoluta favorit!

    // AK

  66. Johan said

    En hemgjord klassisk prinsesstårta. Gärna med lite extra marsipandekorationer 😉

  67. Katarina said

    En megastor kanelbulle med tårtljus i. Som en kanelbulletårta

  68. Lisa said

    Lenas mandeltårta ur “Annas mat”. Mandelbottnar med en ljuvlig chokladkolakräm och så toppas hela härligheten med rostad flagad mandel! Gör man tårtan någon dag i förväg, vilket är att rekommendera, blir tårtan ännu saftigare och bottnarna härligt mjuksega. Mums!

  69. Katarina said

    En kladdkaka gjord av sonen. Med hans goda hallonsås. Det är lycka!

  70. Meg said

    Jag vill bli uppvaktad med Oscar IIs tårta som jag förmodligen får baka själv.

  71. Jag har alltid dröm hur/vilja smaka melonsmak tårta med häftig vit chocklad över och lite smycka på.
    (sockerkakan, melon “essan” smak med gräddeoch små bitar melonfrukt och vaniljkräm. Tror det smaka gott????
    Jag fyller i Maj då måste vara god frisk smak?
    Eller viol tårta???

  72. Anna-Lena said

    Älskar choklad men när jag fyller år vill jag ha en mockatårta. Var väldigt längesedan jag åt det.

  73. Johanna said

    En klassisk marängtårta, vet inte om de kallas pinociotårta, fylld med silkeslen, lättvispad grädde och skivade färska jordgubbar! Svårslaget!

    Ha en härlig dag!

  74. Anna Lidström said

    Jag vill helst ha någon typ av moussetårta, givetvis med choklad! En favorit är tre sorters chokladmousse på browniebotten med limemarinerade jordgubbar!

  75. Annicka said

    Sommartårta! En smak av sommar i april 🙂

  76. Stina said

    Prinsesstårta, hembakad, från scratch. Ur en gammal sju sorters kakor. Med extra många rosor så alla får minst en.

  77. Ia said

    Åh, tänk om någon bakade tårta åt mig på min födelsedag. I min familj är det bara jag som är bakintresserad. Men nu fyller jag jämnt om några veckor så man kan ju drömma! Tror jag önskar mig samma tårta som vi hade på vårt bröllop för 12 år sedan – chokladbotten, tre lager mousse (mörk choklad, mjölkchoklad, passionsfrukt), täckt med ett tunt lager passionsfruktsgelé och dekorerad med hallon, passionsfrukt och chokladflagor. Gudomligt gud och fina höstfärger! Och skålarna är jättefina, matchar vår kökstapet perfekt!

  78. Fransyska 2 said

    Jag ska försöka att göra en Schwartzwaldtårta när jag fyller år i februari. Jag lade in körsbären i juni och ser fram emot att använda dem i tårtan.

  79. Anna said

    Prinsesstårta 🙂

  80. Catharina said

    En marängtårta med hemmagjorda sega marängbottnar, egengjord vaniljglass, lättvispad grädde och en gudomlig chokladsås.

  81. Therese said

    Jag vill nog ha en klassisk gräddtårta, hänger i från barndomen 🙂

  82. Åhh jag vill ha en chokladtårta, med mjuka, sega bottnar och någon god fyllning med smak av choklad och kola. Finns det något godare? 😉
    Kram Sarah

  83. Åsa Rickman said

    Körsbärspavlova!!

  84. Hanna said

    Jag vill ha en kycklingtårta. Det är en grön marsipantårta med vaniljkräm och jordgubbsmos som fyllning, och den är dekorerad med gula marsipankycklingar. Den gjorde alltid min mamma till mig när jag var liten, eftersom jag fyller år runt påsk. Världens bästa tårta. Och mamma. ❤

  85. Tove said

    Hallongräddtårta med Fazers chokladdragéer med pepparmyntsmak.Mmmmm

  86. Linda said

    Kul tävling! Håller tummarna!

    Eftersom min födelsedag är i slutet av augusti så finns det sällan de där riktigt goda svenska jordgubbarna kvar. Jag suktar alltid efter en rejäl jordgubbstårta då men en annan favorit är en med kladdig chokladbotten, gömda maränger och chokladmousse dekorerad med andra goda sommarbär. Mums!

  87. Anni said

    Det är bara choklad som gäller. Chokladbottnar och tryffelfyllning och kanske lite mousse på det och en glasyr och flagad choklad – ja, allt ska vara choklad! Kan möjligen tänka mig lite strohrom som smaksättare i moussen …

  88. gustavasofia said

    Nötmarängtårta med choklad. Mums.

  89. Tårta med rikligt med blåbärsfyllning och en syrlig citronfrosting!

  90. Johanna said

    På min födelsedag har jag som tradition att göra någon variant av kladdkaka, så även i år vill jag ha kladdkaka på min födelsedag!

  91. Linda Kärrman said

    En sån där extremt hög, glansig, kletig amerikansk chokladtårta! Gärna med smak av punsch och kanske lite körsbär eller annat lyxigt bär. Oj oj oj..vore fränt!

  92. Susanne Ragnarsson said

    En helt vanlig prinsesstårta! Det är sådant man saknar när man bor utomlands!

  93. Mimmi Paldanius said

    Åh herre vilken fråga!
    Jag älskar white lady tårta, men skulle nog gå på en moussetårta 🙂 En digestivebotten med vitchokladmousse och ganska mycket svartvinbärspannacotta i mitten! Sen lite lakritssirap som rinner ner fint på sidorna och hallon som dekoration.
    Känner att jag kanske gick lite bananas nu, tog allt gott och hoppas att det blir bra tillsammans 🙂

  94. Linda Andersson said

    Jag vill ha en chokladtårta med apelsin och vit chokladmousse, garnerad med apelsin, chokladganche

  95. Pia said

    Jag vill ha en schwarzwaldtårta. Choklad, grädde och maräng – det behöver inte vara svårare än så!

  96. Lina said

    Oj den är svår, finns så otroligt många goda tårtor. Men sachertårta är och förblir en av favoriterna!

  97. Fia said

    Jag vill ha den oslagbara citronmarängtårtan. Finns det något bättre än kombinationen av frasig pajdeg, syyyrlig citornkräm och fluffig, söt maräng?
    Apropå kastanjer: jag är inte heller super-fan av det, men i Frankrike åt jag en sån liten dessert-bägare som det finns så många sorter av där nere. Det var kastanjefromage eller något i den stilen. Och kanongott till en kopp kaffe! Roligt med helt nya smaksupplevelser. Visst var det sött, men en jättefin behaglig nötsmak.

  98. Jag fyller år om ett par veckor och ska göra 2 tårtor. En chokladtårta, med chokladkräm och rosor på toppen och en till. Det skulle vara roligt med en “elefanttårta” 😉 Sista gjorde vi en krokodiltårta 🙂 Den här skulle vara fylld med jordgubbsmouse och med marsipan på http://igottsallskap.com/2014/05/17/krokidiltarta-i-solen/

  99. Karin said

    Jag vill alltid ha morotskaka i två lager med frosting mellan och uppepå. Kanske nästa gång jag kan slå till med den tjusiga rosspritsningen. 🙂

  100. Jessica said

    Budapesttårta är en favorit hos mig, den har jag serverat på flera av mina födelsedagar. Så den vill jag ha!

  101. Marlene said

    En Britatårta med seg maräng, knäckiga nötter och nyvispad grädde med smak av tonka. Mums 🙂

  102. Hedvig said

    Åh, isåfall skulle det nog bli en sån där mastig browniebotten med hallonmousse ovanpå.
    Receptet kom 2:a i buffés tårttävling som de utlyste för jättelänge sen och det är en favorit här hemma som passar året runt eftersom man använder frysta hallon. Passar perfekt när man som jag fyller år i maj och det inte finns några goda bär att skörda;)

  103. Elin said

    Chokladtårta! Gärna med bär, såsom hallon, och mörk choklad givetvis!

  104. fridasmat said

    Åh, en budapesttårta men med blåbär och hallon istället för mandarinerna! Gott gott!

Leave a Reply

