En formfundering

October 15, 2014

20141015-211909-76749332.jpg
Vi har länge haft en sådan här sockerkaksform i silikon liggandes i min matstudio, och ingen vill kännas vid den. Jag tänkte bära iväg den till Stadsmissionen, men vill först kolla med er. Är sockerkaksformar i silikon något att ha? Jag tycker att det verkar sladdrigt, instabilt och onödigt. Mindre silikonformar är ju toppen till allt möjligt, men just de där stora fattar jag inte poängen med, men ta dem gärna i försvar om jag borde ändra mig!

10 Responses to “En formfundering”

  1. Åsa Rickman said

    Jag håller med dig. Ingen stadga alls , har aldrig förstått mig på den.

  2. Nä, jag har heller aldrig begripit mig på de där. Fick en silikonform en gång men den skänktes vidare.

  3. Agi said

    Ingenting att ha. Använt en stjärnformard en gång, den hade åtminstone en ram, så det gick att lyfta upp med ogräddade smeten i.

  4. Sara Norbäck Olivers said

    Man kan använda dom som lampskärm om de är usla att baka med😉

  5. Anneli Albertsson said

    Jag har en sådan rosformad och jag tycker att kakan blir väldigt vacker. Det är värt att vingla lite för, tycker jag.

    Dessutom kan man göra fantastiska glasstårtor i dem, man penslar insidan med choklad och fyller sedan med glassmet och fryser in. När den är stenhård kan man pilla av silikonformen.

    Det måste inte vara glass heller, vilken fyllning som helst som kan frysas blir bra, då låter man den tina innan man äter. Det gäller bara att lagret närmast chokladen blir tillräckligt hårt, annars går chokladen sönder.

    Har för mig att jag hittade den metoden i ett recept av han som har bloggen Bake my day.

  6. Annika said

    Har aldrig lyckats baka något som kommit helt ur en silikonform. Gav kanske upp för tidigt, men varför kämpa när det finns så många bättre formar!?
    Till glass kan jag däremot tänka mig att den funkar bättre om man kränger av formen innan glassen börjar mjukna. Har inte testat, men det lät ju lite spännande det som Anneli skrev här ovanför.

  7. Johanna said

    Jag har faktiskt bakat i liknande formar på jobbet. Funkar ju bra när man har formarna på en plåt och inte försöker hantera formen som den är fylld med smet. Sedan in i frysen med kakorna innan man kränger av formarna. Men ska man bara baka en kaka för omedelbar förtäring är det ju omständligt.

  8. Mia said

    Tack för en rolig, opretentiös och ofta mycket upplysande blogg! Har exakt denna form, hemtjatad av dottern, fast saligen nedpackad i ett lager, då vi bor i USA sedan några år. Kommer ihåg att det var mycket svårt att få först kakan klar, och ännu svårare att sedan få kakan ur formen… Ett one-hit wonder. Återgick snabbt till mina vanliga metallformar. Samma gäller cupcakesformarna de har pippi på här vid t ex Halloween. Döskallar, pumpor etc. Låter dock vettigt, att som tidigare kommentator tipsade om, göra glassbomb i rosformen istället! Får kanske prova, om den nu får följa med över i flyttlasset… Återstår att se🙂

  9. Bea said

    Jag har flera av dessa formar, och visst, de är mer ostabila än andra formar. Dock har jag aldrig upplevt det som ett stort problem och vad andra skriver om att kakan är svår att få ur har jag aldrig upplevt. Smörar och bröar man formen ordentligt är det bara att vända ur kakan när man tagit ut den från ugnen🙂

  10. sandra said

    Tyckte den var svår att använda. Fick i present och har använt en gång. Den behöver vara väldigt fylld och det är svårt att hitta en bra värme och gräddningstid så att den gräddas helt igenom utan att det blir bränt i de små detaljerna på formen. Nä… Men, som till att göra glassbomb i låter det ju som en bra idé… Men lite vingligt. Svårt att ställa den ner…

Leave a Reply

