Rafflande nyheter

October 1, 2014

alladin_flader

Gårdagens stora nyhet slog ned som en bomb – trillingnöt och körsbär i likör stryks ur Aladdin-asken! Tråkigt kan tyckas, men nyheterna låter också ganska goda: fläder och hallonlakrits. Vad tycker ni?

hallonlakrits

Aladdin-asken har tydligen funnits sedan 1939, det säljs 2,5 miljoner askar varje år och enligt Mondelez (f.d. Marabou) rankar svenska folket asken som viktigare än jultomten på julafton. Har dock lite svårt att tro på det sistnämnda.

9 Responses to “Rafflande nyheter”

  1. Meg said

    Smakerna låter ju lovande. Får se om jag får möjligheten att smaka eftersom yngsta dottern har bestämt att vi inte ska köpa produkter från Marabou. Hon är tonåring och behöver protestera mot dåliga arbetsvillkor för de som arbetar på chokladodlingarna.

    • Elin said

      Ursäkta mig men “är tonåring och behöver protestera”? Du borde vara stolt över det! Det är ju skitgrymt att hon är insatt och tar ställning för sina medmänniskor och mänskliga rättigheter.
      Om fler vuxna gjorde det så skulle världen vara en bättre plats! Vi borde alla ta ställning mot barnarbete, miljöförstöring och alla andra hemska brott mot de mänskliga rättigheterna!

      Läs på själv och skaffa kunskap i ämnet, låt henne dela med sig av sin kunskap och stötta henne. Istället för att se det som ett tonårsryck…

      • Meg said

        Jag ser det inte som något ryck Elin och jag är oerhört stolt över att hon tar ställning i denna och andra frågor. Jag kanske uttryckte mig lite “klumpigt”.

        • Elin said

          Jättebra, tummen upp! Jag är lite överkänslig mot vissa typer av formuleringar efter att ha hört lite för många vuxna som inte förstår ungas engagemang😉

          • miaohrn said

            Bra där både Elin, Meg och Megs dotter! Jag tycker också att det är riktigt dåligt att Marabou/ Mondelez inte tar större ansvar för bra löner och arbetsförhållanden på kakaoplantagen. I stor mån försöker jag köpa Fairtrade-choklad, men ibland faller jag för frestelsen. De där mjölkchokladkakorna är ju så goda! Synd att så mycket fairtrade-choklad ska vara i vuxna, sofistikerade 100-gramskakor med mörk choklad när man bara vill moffa 200 gram mjölkchoklad!

  2. C said

    Trillingnöt var ju godast! Aladdinasken är definitivt inget måste på julen för mig längre.

  3. Nä, men inte lakris! Hua. Och trillingnöten blir saknad av mig i alla fall. Men å andra sidan såg jag ett recpet i din Franska bakverksbok på nöttryfflar som nog kan funka som fint subsititut.😉

    • miaohrn said

      Ja usch, gillar inte heller lakrits egentligen. De där nöttryfflarna i Franska bakverk är gudomliga! Men det är också riktigt lätt att bara doppa hasselnötter i mjölkchoklad och lägga dem tre och tre att stelna i kylen på bakplåtspapper. Förvara kallt.

  4. Hedvig said

    Hasselnötter vs. Lakrits… Då vinner trillingnöten solklart. Men å andra sidan finns ju ett recept på trillingnötter i din bok godis om jag inte minns fel:)

Leave a Reply

