Äppelhelg

September 22, 2014

20140922-125115-46275449.jpg

Fasen vilken bra helg jag har haft! Jag satt ju i juryn för Häringe Slotts äppelpaj-tävling i lördags, och det var ganska kämpigt men otroligt roligt. Jag och min jury-kollega Claes Stenmark åt oss igenom 28 äppelpajer på 2-3 timmar och alla (utom en, nämner inga namn) var supergoda. Jag hade velat dela ut fler än ett pris! Vinnaren blev Ewa Björnsdotter som hade gjort en himmelsk skapelse med sötsyrliga äpplen från bygden, krämig mandelmassafyllning, knaprig crumble på toppen och mycket smak av kanel och kardemumma. Grattis Ewa! Jag kommer att lägga upp receptet inom kort.

Många fler pajer var vackra, kreativa och goda.

20140922-125117-46277770.jpg

Till exempel den här med pallade äpplen och nyplockade nypon och rosenblad.

20140922-125116-46276997.jpg

Eller den här med vackra äppelrosor.

20140922-125116-46276197.jpg

Och den här otroligt goda saken med bakade äppelrosor.

20140922-125118-46278623.jpg

Har ni inte varit på Häringe Slott är det hög tid att åka dit! Ett så himla roligt och vackert ställe med anrik historia. Vill man inte övernatta kan man nöja sig med att äta afternoon tea och hyra bastun för att värma sig i höstrusket och sedan ta ett uppiggande dopp i havet.

 

 

 

 

 

6 Responses to “Äppelhelg”

  1. Camilla Persson said

    Skulle vara härligt att få recept på alla dessa som du har lagt upp bilder på.

  2. Isabelle Håkansson said

    Hej! Jag heter Isabelle och är 16 år och jag var med i tävlingen! Jag hade gjort äppelpajen med kardemummapannacotta i ett pajskal av mördeg med vanilj-och kanelkokta äpplen toppat med ett knaprigt smul med kanel-havre-mandelsmak! Minns du den? Vad tyckte du om den? Skulle vara jättekul att få lite feedback! Jag har kommit på receptet helt själv, hade aldrig bakat den förut eftersom att jag knåpade ihop det dagarna innan tävlingen! Så det var jättespännande för mig att smaka på den sen också, haha!
    Men jag tyckte att den blev jättegod för att vara mitt första helt egna recept och jag är stolt över att jag kom på det helt själv! Skulle gärna tagit bild och pratat lite med dig men det var ju så tajt med tid! Älskar din blogg och har gjort många av dina recept! Blir jätteinspirerad av din instagram också, du har verkligen mitt drömjobb!

    Mvh Isabelle!

    • miaohrn said

      Din paj var en stor favorit, Isabelle! Jag önskar verkligen att vi kunde ha delat ut fler priser. Det var så gott med pannacottan som nästan var som inbyggd vaniljkräm, och den var sådan bra balans mellan den syrliga äppelkompotten och det söta i pajen, och de krispiga smulorna till den krämiga panacottan och kompoptten. Jag blev också imponerad att du hade lyckats göra ett så högt, fint pajskal. Tur att du fick smaka lite själv också, och stort tack för att du var med i tävlingen! Som sagt, synd att vi inte hann prata, men vad glad jag blir att du inspireras av det jag gör.

  3. Mille said

    undrar om du lägger ut recept på dem som kom på annan och tredje plats? kunna vara trevligt:)

  4. Unn Franzén-Hildeman said

    Hej Mia!
    Jag heter Unn och bakade pajen med äppelrosorna som finns på bild ovan. Det var en mördegsbotten med en äppelcurd m.m. Jag är super nyfiken på vad ni tyckte, om du/ni minns. Jag förstår såklart att det inte är det lättaste att minnas 28 pajer dock. Det var väldigt roligt att vara med och jag önskar att det fanns fler liknande tävlingar som man kunde ställa upp i!
    Vänlig hälsning
    Unn

    • miaohrn said

      Hej Unn! Jag minns den väl. Den var så fin och frisk och lätt, men om man är ute efter en lite mer rejäl och generös paj tyckte jag att den kanske var lite oproportionelig med den tunna botten. Men som en frisk och lätt paj för den mer hälsoinriktade kan den säkert passa bra. Stort tack för att du lät oss smaka!

Leave a Reply

