Nyponmacarons

September 11, 2014

macarons nypon

Jag har länge tjatat om att konditorier är dåliga på att använda råvaror i säsong jämfört med restauranger där allt som är nyplockat höjs till skyarna. Men nu ser jag en ljusning! Haga Bageri och Tårtcompani serverar för tillfället chokladmoussetårta med rönnbärspannacotta, Gateau hade en dessert med nypon i helgen och både här och där syns äppelkakor, bland annat på Svindersviks brygghus som har äppelkaksbuffé både helgen som kommer och nästa.

Jag vill inte vara sämre utan har svängt ihop nyponmacarons. Förvisso med hjälp av nyponsoppepulver som ju inte är det direkt purfärskt, men ändå… Det var roligt! Men jag gjorde för ovanlighetens skull fyllningen av smörkräm som jag egentligen inte tycker om, och eftersom jag använde saltat smör blev det lite väl mycket sälta. Jag använde osötat nyponsoppepulver att smaksätta krämen med, men det funkar nog med sötat också.

Egentligen tycker jag att en mörk chokladtryffel är den ultimata fyllningen i macarons för att det inte ska bli för sött, men det är oftast snyggast rent färgmässigt med ljusare fyllningar och lättare att smaksätta. Därav smörkrämen. Vill du testa gör du helt enkelt ditt vanliga recept på macarons och fyller med krämen nedan. Färga gärna med pulverfärger, antingen med orange färg eller med röd och gul. Jag använder pulverfärger från en bagerigrossist, men det ryktas att färgerna från Eter- och Essencefabriken är bra. Du ska INTE använda den sortens pulverfärger som är till för ytmålning. Helst heller inte gelé- eller pastafärger som brukar blekna i ugnen, och Dr Oetkers flytande hushållsfärger som finns i vanliga mataffärer gör ofta att smeten blir lite för rinnig om man vill ha kraftigare färg. Puh, det är jobbigt med macarons! Här hittar du min skola med alla dos’ och donts’ för macarons. Jag borde dock uppdatera den lite vad gäller ett och annat.

nyponmacarons1

Nyponmacarons

100 g rumsvarmt, osaltat smör

2 msk nyponsoppepulver

1 äggula

eventuellt lite orange eller röd och gul hushålls- eller pulverfärg

Vispa smöret mjukt tillsammans med nyponsoppepulvret. Tillsätt äggulan och vispa fluffigt. Fyll dina macarons med krämen. Förvara i en burk i kylen i upp till en vecka eller frys in dem.

3 Responses to “Nyponmacarons”

  1. Ida said

    De där lät riktigt gott 🙂

  2. Susanne said

    Blir så galet sugen på macarons när jag ser dina fina! Jag har inget bra bageri här i stan som gör såna (Vad jag vet- I Varberg), men i somras drog vi med alla barnen i bilen och semestrade i Frankrike! Mycket åka bil, men gud vad roligt det blev! Och ofta tänker jag på när jag gick in i ett litet franskt bageri och köpte bakverk som jag bara sett andra göra, och sånt som jag blev sugen på! Däribland minimacarons! Så små och fina! – Och goda! Särskilt en sort, vanliga vita med kokos på. Krämen som låg emellan var med mörk choklad. Den kombon… Sött, kokos och choklad!
    Jag borde verkligen testa att baka själv nån gång, men jag vill ju att de ska bli lika goda som dem jag köpte i Paris! 😉

    • miaohrn said

      Åh vad gott det låter! Jag hörde just rykten om att det hade öppnat ett riktigt bra konditori i Varberg, men det verkade inte stämma. Typiskt!

Leave a Reply

