Kakfunderingar

August 13, 2014

småkakor

Nu börjar jag till slut komma igång lite med jobbet att revidera Sju sorters kakor inför den nya upplagan. Hittills har det bara varit mycket snack men lite verksamhet från min sida.

Jag går nu igenom kapitlet med småkakor, och har en del funderingar som jag undrar om ni kan hjälpa mig med. I introduktionen till kapitlet står det att man inte ska ta den mängden mjöl som står i recepten, utan spara en del till utbakningen. Men är det inte bättre om det står korrekt mängd mjöl i recepten, helst i gram, (OCH deciliter alltså, jag skulle aldrig drömma om att ta bort decilitrarna!) och sedan får man själv ta lite extra att pudra bordet med när man bakar ut kakorna? Min idé är alltså att jag borde minska lite på mjölmängden i alla recepten. Eller vad tycker ni? Minns ni vad ni tyckte om mjölmängden i recepten om ni har bakat några småkakor ur Sju sorters kakor? Och är det inte lätt att missa den lilla detaljen i introduktionen till kapitlet?

Jag är även lite sugen på att stryka margarin som ingrediens i recepten och enbart låta det stå smör. För smör är godare tycker jag. Men det kanske är lite snobbigt? Margarin är ju billigare, och dessutom mer politiskt korrekt om man vill blidka veganer.

Hur gör ni när ni kavlar ut mördeg till småkakor? I boken står det att man ska använda en kavelduk eller kavla mellan plastfilm, men är det så det går till hemma hos er? Själv brukar jag kavla mördeg på mjölat bakbord och med jämna mellanrum lossa den från bordet med hjälp av en tunn plåt, helst botten till en pajform. Här har jag tipsat om det tidigare.

Jag började även kika på bakelsekapitlet som inleds med recept på Snoddas. Men är inte Kärleksmums den vanligaste benämningen på dessa mjuka chokladrutor med chokladglasyr och kokos? Boken nämner att kakan har många namn, men listar inte ens namnet Kärleksmums.

32 Responses to “Kakfunderingar”

  1. agata said

    Jo! Skriv ut exakt mängd i receptet!
    Det är hopplöst med såna där instruktioner som skrivs i någon inledning och sedan aldrig upprepas. Som när det står någonstans i början av en bakbok att det är varmluftsugn som nyttjas, men sedan återkommer det inte i recepten. Vet inte hur många bak jag misslyckats med för den saken skull.
    Och givetvis heter det Kärleksmums!
    Ska bli spännande att någon gång få se resultatet! 🙂

  2. Jessica said

    Exakt mängd.
    Och smör. Bara smör.

  3. Jennifer said

    Den mjölmängd som krävs för att få kakan “rätt” i gram o dl (jag jobbar med våg men de flesta jag känner gör det inte) – Kärleksmums ser jag oftast ute på café men svärmor kallar det för Snoddas och vi har alltid sagt Fifi-rutor, så kärt barn har verkligen många namn 🙂 Jag kavlar på mjölad yta men kräver degen det så blir det gladpack/plastfilm. Smör där det skall vara smör – men det finns ju ibland saker (som wienerbröd) som sägs bli bättre med just margarin och då tycker jag inte du skall byta ut det till smör 🙂 Lycka till och ser fram emot slutresultatet!

  4. Håller med – exakt mängd mjöl i receptet. Och såklart det ska vara smör (får hellre vara en text i inledningen om att smör kan ersättas med annat). Mördeg kavlar jag också ut på bakbordet. Snoddas har jag aldrig hört – hos oss har det alltid hetat Kärleksmums men jag vet att en del säger Chokladrutor också. Men jag gillar Kärleksmums 🙂

  5. Mirjam said

    Hej!
    Rätt kvinna på rätt plats för detta uppdrag!

    Jag tycker:
    Rätt mängd av allt naturligtvis! (Och tack!)
    Smör!!!!
    Har tyvärr ingen input om mördeg men tycker att kärleksmums som namn ska med men att just Snoddas är väldigt 7 sorters kakorsaktigt så jag skulle inte ta bort det trots att det i folkmun inte är nåt vanligt namn på kakan ifråga.

  6. Mikaela said

    Hej!

    Mängden som ska vara i kakorna ska det stå i receptet, blir lätt fel annars. Smör räcker det att det står, tror att man vet att det även kan ersättas med margarin, laktosfritt och liknande varianter. det skulle ju kunna finnas någon form av tips-lista i såfall med den eller liknande information?
    Mördegskakor gör jag inte så ofta så lämnar det 🙂
    Mockarutor och kärleksmums är de namnen jag hör mest, Snoddas var först när jag började läsa bakbloggar 🙂

    Vad spännande det ska bli att se resultatet!
    Överlag tror jag att det är bra att göra det så enkelt för bakaren som möjligt, alla ska ju kunna använda boken, de som sällan och ofta bakar 🙂

  7. Jennie said

    Hej,

    Hoppas allt bra.

    Jag skulle skriva rätt mängd mjöl i dl o sedan skriva mjöl till utbakning (utan dl el g). De flesta svenskar är ju mest vana vid dl.

    Bara smör tycker jag! Det är så många människor som inte förstår vad margarin är o står det margarin använder de det…

    Jag kavlar mellan bakplåtspapper jag.

    Kärleksmums såklart!

    Kram

  8. Men ja! Äntligen.
    För hur ska jag veta hur mycket mjölk du lagt på för att det ska räcka till utbakningen? Omöjligt för mig att veta! Så det låter som en mycket god idé, att helt enkelt skriva vad som faktiskt ska vara i.

    Smör vs margarin är svårt.
    Det kan ju självklart bara stå smör och jag som bakar lite då och då VET ju att det GÅR att byta till margarin om det är det enda som finns tillgängligt.
    Men gissar att du kommer får tusen mail där det står “…i schackrutan, går det att byta smör mot margarin?”
    Men du kanske kan smyga in något “använd helst smör”

    Kavla ut lyckas jag aldrig med så där har jag inte tips/åsikter tyvärr.

    Kärleksmums känns helt klart som det vanligaste namnet…

  9. Cicci said

    Hej,
    Håller med (samtliga?) tidigare kommentatorer om att det är bra att skriva exakt mängd mjöl, helst i dl då många av oss “vardagsbagare” inte alltid tycker att det känns relevant att väga alla ingredienser till vanliga bakverk och bröd 🙂
    Gällande smör eller margarin tycker jag du ska skriva båda eftersom det faktiskt kan finnas människor som inte är så insatta och alltså inte vet att de är utbytbara. Dessutom ska jag tillägga att jag faktiskt aldrig bakar småkakor på smör eftersom jag tycker att det blir en alltför dominerande smak av det – och jag gillar inte smörsmak 🙂

    Ser fram emot att köpa min tredje Sju sorters när du är klar 🙂

    Vänliga hälsningar Cecilia

    (… Snoddas eller Kärleksmums – jag tror det kan vara beroende på var i Sverige du växt upp 🙂 )

  10. domme109 said

    Skriv mängd i dl är du snäll. Och smör är ju förstås världsbäst, men jag röstar för att du i inledningen skriver nån rad om att margarin går lika bra men smör tusen gånger bättre så därför står det smör i recepten. Ifall nån funderar.

  11. Annelie said

    Ser jättemycket fram emot din version av boken!

    Jag tycker att:
    du skriver smör istället för margarin. Alltid smör! 😉
    du har rätt mängd mjöl direkt och helst i gram.
    du skriver kärleksmums.

    När jag kavlar mördeg gör jag precis som du gör. 😊

  12. Tycker dina funderingar låter som kloka ändringar. Gissar att boken ska spegla den tidsepok den trycks i, dvs.vara lite mer i tiden.

  13. Katarina said

    Håller med dej till 100% i dina funderingar men tycker ändå att Snoddas kan nämnas som ett namn och inte tas bort helt. Lycka till!

  14. C said

    Gärna korrekt mängd mjöl i både gram och mått/Smör!/Kärleksmums!/Har aldrig kavlat mördeg, ta gärna det enklaste sättet! 🙂

  15. Lotta said

    Jag tycker det känns mest modernt att ange mjöl i dl och g så kan man vara så noggrann man vill.

    Snoddas i min värld är en flätad barkis (barkis = göteborgska för franskbröd med vallmofrön) eftersom den är snodd. Har aldrig förstått varför chokladrutor med mockaglasyr och kokos skulle kallas för det. Under hela min uppväxt kallades de alltid Mockarutor. Inte förrän i tonåren någon gång (mitten av 90-talet) träffade jag på benämningen Kärleksmums och då på extra stora Mockarutor som såldes på café. (uppvuxen på landet så det var inte mycket till caféliv innan gymnasiet typ.) Kan inte alla benämningar få stå med i registret? Vid själva receptet skriver man det vanligaste som rubrik och de andra synonymerna i mindre text under. Då kan alla hitta rätt.
    Brukar ni ha kaffe i glasyren till Kärleksmums förresten? Eller är det kanske det som skiljer dem från Mockarutor / Snoddas?
    Bakelser förresten, passar de inte bättre in i nån avdelning med mjuka kakor ihop med andra långpannekakor och muffins mm. Om nån utlovade bakelser och sen serverade Snoddas skulle jag nog bli lite besviken, även om det är en riktig favorit. Bakelser ska väl va lite mer arbetade och festliga. Eller hur?

    I matfettsfrågan håller jag med majoriteten här om att skriva smör i receptet och eventuellt kommentera nånstans att den som vill kan byta ut mot margin.

    Ska bli spännande att se resultatet av revideringen.

  16. Nina said

    1) jaaaaa! Exakt mjölmängd i smeten är underbart!

    2) smör! (Vill man baka på margarin kan man ju själv byta, men smör är bättre och godare)

    3) kavlar lite olika. Ska det bli tunnt, kavlar jag mellan två plastpåsar eller liknande. Ska det vara lite tjockare, typ 0,5 cm, kavlar jag med mjöl och ligger då och då.

    Lycka till med det fortsatta jobbet!!

  17. Annica said

    Exakt mängd i vikt och volym tack!
    Om det ska till ingresser till kakorna vill jag gärna veta vilken sorts kaka det är i konsistensen: luftig, seg, smulig, stum osv.

  18. Ellen said

    Rätt mängd mjöl, riktigt smör och kavling på mjölat bakbord!

    Kärleksmums borde det stå, men ingressen med alternativa namn är charmig och borde finnas kvar.
    I småkakskapitlet saknas förresten kolakakor som absolut platsar där!

  19. Annika said

    Smör!
    Rätt mängd mjöl! I dl och gram eller bara dl – de allra flesta som vardagsbakar väger inte sitt mjöl, och inte sockret heller. Och boken är väl till för glada amatörer som bakar till nåt kalas då och då.
    Mockarutor hette det när jag växte upp. Kärleksmums hörde jag i vuxen ålder och inte förrän ett tag efter jag nått vuxenåldern hörde jag Snoddas, men då fattade jag inte att det var samma kaka ens. Trodde det var mer som en brownie. Tyckte den som föreslog att man har med alla namnen kom med ett bra förslag.

    Anekdot: på ett café här i Gamla stan säljs det kärleksmums/snoddas, med en liten förklaring på engelska för turisterna: “chocolate cake with coconut flings”. Jag fnissar VARJE gång jag ser flings – för det är ju så gulligt med fling just när det är kärleksmums.

  20. Karin said

    Jag tycker som de flesta andra här exakta mått i recepten, annars blir det lätt fel 🙂

  21. Karin said

    Hos oss heter Kärleksmums även Snoddas, bruna bitar, moccarutor eller kramforskaka. Exakt mängd, vem läser introduktionen liksom. Smör, smör bara smör. Sen får väl folk använda sin hjärna och byta mot margarin om man vill. Så tycker jag. 🙂

  22. Renate said

    Exakt mängd, smör och mockarutor.

  23. Anna said

    Jag tycker att du ska skriva den exakta mjölmängden i dl, men att det ska framgå att det behövs mjöl till utbakning också så att man inte missar det när man kollar om man har ingredienser så det räcker hemma (och för den ovane kan det vara bra om det står hur mycket extra som behövs).

    Och jag tycker nog att det är schysst att någonstans skriva att smör går att ersätta med margarin, inte minst med tanke på allergiker.

    Kärleksmums har jag hört mest, men även mockarutor och snoddas.

    Jag kavlar på mjölat bord, inte har väl folk en kavelduk hemma eller vet ens vad det är?

  24. Jeanette said

    Tycker absolut att du ska skriva ut exakt mängd, jag blir galen på alla “spar lite mjöl till utbakningen” vad är lite liksom?

    Och sen ska det vara smör, men kan ju få stå någonstans att det går bra att byta ut mot margarin. Där man kan byta det mot olja kan ju oxå vara en ide att skriva.

    Och jag tycker du ska behålla snoddas, kärt barn har många namn och i min familj har de hetat något helt annat än snoddas eller kärleksmums…

  25. Mikaela said

    Väntar med spänning tills den reviderade versionen kommer! 🙂

    Absolut rätt mängd mjöl! Jag använder bara vikt men vet att de flesta använder volym.. Tycker båda ska vara med, så kanske de som packar mjölet och aldrig tycker att dom lyckas kan prova att väga 😉

    Smör! 🙂 men de kan ju nämnas någonstans att smöret i recepten kan bytas ut mot margarin eller annat allergianpassat alternativ…

    Mördeg kavlar jag på mjölad bänk eller mellan bakplåtspapper…

    Svårt de där med namnet… I vår familj har vi sagt kärleksmums på mammas sida och Mockarutor på pappas… Snoddas hörde jag i skolan när vi hade försäljning till klasskassan… Sen kan jag väl inte heller, som någon annan skrev, tycka att det är en bakelse utan en mjuk kaka/långpannekaka…

    Lycka till med fortsatt arbete 🙂

  26. Absolut smör!
    Kärleksmums!
    Rätt mängd mjöl direkt.
    Kavla rätt kall deg, tycker jag brukar fungera väl. Kommer lätt köpa nya Sju sorters när du är klar med den!

  27. Mattias Olsdon said

    Snälla, ta inte bort namnet Snoddas. Skriv gärna kärleksmums också nånstans, men de kakorna kommer alltid att vara Snoddas för mig!

  28. Sanna said

    Snälla, skriv inte margarin! Det är så mycket skit i det, härdade fetter, kemikalier etc. Så är det bättre med en liten förklaring i början an boken där det står att man kan ta det istället om man nu vill. Men smör tycker jag att det ska stå i recepten!

  29. Meifa said

    Hej Mia!
    (Hoppas du ser min fråga fast jag skriver kommentaren i ett gammalt inlägg)
    Jo, det finns ett recept på skånsk pepparkaka i sju sorters kakor (Farmors lunchpepparkakor). I den står det att degen ska vila i 2-3 dagar. Ingen jäst i receptet så det är inte jäsning det är frågan om………så varför?
    MVH
    Meifa

    • miaohrn said

      Hej Meifa! Jag har också reagerat på att det känns som en onödigt lång tid för degen att vila. Du kan säkert korta ner det till ett dygn eller bara några timmar. Vad jag minns finns det kanske mycket bra feedback på nätet från andra bloggare som bakat efter det receptet, så googla gärna “farmors lunchpepparkakor sju sorters kakor” . Lycka till!

  30. Linda said

    Tycker att det bör stå smör eller margarin. När jag bakar småkakor så vill jag inte att alla ska smaka smör. Smör är gott och hör hemma i vissa kakor men inte i alla. Vissa kakor har egen smak och när man använder smör så tar smörsmaken lätt över.

Leave a Reply

