Arga lappar

August 8, 2014

20140811-141334-51214111.jpg

Eftersom jag fikar väldigt mycket möts jag också av många arga kafé-lappar. Ni vet med förmaningar om hur många servetter man får ta, vad man får spola ner i toaletten, vem som får använda toaletten och var barnvagnar ska parkeras. Jag har full förståelse att kaféägare vill sätta upp sådana lappar. Gästerna beter sig säkert ofta som svin, så jag betvivlar inte att lapparna och skyltarna är motiverade, men de skapar ändå trist stämning. Min vädjan till alla som driver och jobbar på kafé är istället att bita ihop och gå på kick-box efter jobbet, istället för att ta ut aggressionerna över alla gäster som faktiskt beter sig. Det är mycket roligare att gå på kaféer där man behandlas som en normalt fungerande individ som kan ta egna beslut om sin servettanvändning och som inte spolar ner mobiltelefoner i toaletten.

4 Responses to “Arga lappar”

  1. Helen said

    Åh, jag är en sån där cafeägare som vägrar lappar, men det tar på krafterna må jag säga. De allra flesta kunderna är jättetrevliga, men varje dag är det någon kund som man förvånas över. En sån är en familj som återkommer med jämna mellanrum och som dukar upp sin medhavda matsäck inne på caféet. De är veganer så dom hävdar att de inte kan handla av mig, men tycker att de ska få fika på mitt porslin, att jag ska diska disken efter dom och de lämnar alltid en stor hög med skräp som jag ska ta reda på. Jag har försökt förklara för dem att det är det som de andra kunderna betalar för, men de hävdar att det inte står någonstans att man inte får äta matsäck. Vill inte stå och tjafsa eftersom de har små barn med sig, men de senaste gångerna har jag fått dem att i alla fall köpa drycken av mig och ta med sig sina sopor från matsäcken. Har en liten presentbutik också och att barnen inte förstår att man inte får leka med leksakerna i butiken, det kan jag förstå men nästan dagligen får jag säga till pappor som fäktas med svärden eller mammor som tar med sig leksaker in till bordet för att barnen ska leka medan de fikar. Sen när de ska köpa leksaker vill de så klart inte köpa sakerna de lekt med, för de är ju använda. I så fall ska de ha en rejäl rabatt.
    I bland rycker det i skriva-lapp fingrarna, men jag har lyckats hålla mig. Tycker själv att det är tråkigt med arga-lappar, men har fått mycket större förståelse sen jag själv blev café- och presentbutiksägare.

    • miaohrn said

      Haha, vad fruktansvärt irriterande och oförskämt av familjen som kommer med matsäck till dig! Förstår att det tar på krafterna. Strongt att du inte satt upp lappar än, men jag kan tänka mig att det gnager. Alltid lika fascinerande hur en del beter sig. Lycka till med allt!

  2. Gabriella said

    Oj, man skäms ju över att vara människa när man hör historier som den ovan. Jag är imponerad över att du orkar!
    Och om man får skoja lite, visst vore det roligt med en lapp inne på toaletten där det stod: “Vänligen spola ej ner spädbarn i toaletten, tack.”😉
    Ha det bäst Mia!
    Kram!

  3. Annika said

    Men att du inte plåtar och lägger upp lite ROLIGA arga lappar, Mia. Eller utlyser en tävling om roligaste och argaste lappen. Sånt piggar alltid upp!

Leave a Reply

